Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-11-01, 09:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbozzebozzman
Styrka byggs bäst mellan 3-6 repetitioner. Det är bara när du peakar som du testar ettor och tvåor samt på ett "potentiation set" vilket är det sista uppvärmningssetet på 1-2 repetitioner 90% av vikten du kör eller på vikten du ska köra på för arbetsseten.

Det här är en grov förenkling. Det stämmer till viss del men det är betydligt mer komplicerat än så. Delts kan du träna med 3x10 med hyfsat bekväma vikter med få variationer men biceps kräver grip-specifika variationer med mycket vikt och många reps.

Det finns ingen generell set x rep för hela kroppen och "styrka" eftersom det finns olika typer av motorenheter och submotorenheter.
Citera
2024-11-01, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batmanovic
som rubriken lyder har jag stannat i styrka och ökar inte längre i vikter, jag har tränat under många år och testat alla olika varianter 5x5 sedan flera reps, öka med 2,5 kg osv osv.

jag äter bra mycket kött, ägg, grönsaker och olika typer av kolhydrater

Jag funderar på att börja ta någon form av preparat för att öka styrka och sedan sluta och behålla det muskelminnet jag bygger under den tiden jag tränar med någon form av preparat.

Dock tvivlar jag lite på steroider då det stökar till det endokrinologiska systemet och med tanke på att jag har hypotyreos (låg sköldkörtelomsättning) så undrar jag om det finns andra alternativ.

Vad säger ni? någon kunnig inom område här?
Hade testat att successivt lägga på mig 10 kg under 1 år.
Sedan se över om det finns bra kompletterande övningar för att ge dina basövningar en boost.

Som exempel kan det vara att du behöver träna upp din core stabilitet för att bli bättre på mark och knäböj.
Kanske lägga in övningar som bulgariska split squats mm.

För bänken och militär pressen kanske stabiliserande övningar för axlar och bröstryggen.

Sedan kanske lägga in stop reps i basövningarna i vissa pass för att träna upp svaga lägen.

Ibland kan det också hjälpa med att man kanske drar ner på volymen för separata övningar och kör fler övningar istället för många set på ett fåtal övningar.
Citera
2024-11-01, 18:33
Medlem
DrOutlaws avatar
Du har nått en platå i din grundstyrka (alltså inte toppstyrka) och behöver därför ändra något. Du kan göra en toppning, dvs ett träningsschema som är planerat i en "reverse pyramid" för att göra ett nytt 1RM, eller så kan du t ex öka ditt 10RM. Om du ökar 10RM med typ 10 kg, då har du även ökat din grundstyrka och om du då återgår till t ex 5x5 så kommer du kunna träna förbi den platå du har nått nu.
Citera
2024-11-02, 12:01
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
som rubriken lyder har jag stannat i styrka och ökar inte längre i vikter, jag har tränat under många år och testat alla olika varianter 5x5 sedan flera reps, öka med 2,5 kg osv osv.

Jag funderar på att börja ta någon form av preparat för att öka styrka och sedan sluta och behålla det muskelminnet jag bygger under den tiden jag tränar med någon form av preparat.

Dock tvivlar jag lite på steroider då det stökar till det endokrinologiska systemet och med tanke på att jag har hypotyreos (låg sköldkörtelomsättning) så undrar jag om det finns andra alternativ.

Testa något gediget styrkelyfts schema, typ 6 veckor volym etc.
Citera
2024-11-02, 14:56
Medlem
Krappfiskarns avatar
Öka grundstyrkan med volymträning. Detta kommer kräva att du äter mer, vilket ofta resulterar i att du bygger större muskler (om du inte har emot det).

Det finns en anledning till att de som tävlar i kraftsporter (styrkelyft, tyngdlyftning, strongman osv) periodiserar sin träning.
Citera
2024-11-02, 15:19
Medlem
Du har nått ditt max eller är väldigt nära iallafall, man kan ju inte öka sin styrka i all oändlighet precis som muskel uppbyggnad har sitt individuella max. Har du tränat i 10år och gjort det mesta rätt har du nått ditt max både i styrka/muskelvolym.Finns lite olika formler hur mycket du kan individuellt utvecklas beroende bland annat på benstomme m.m , tyvärr!
Män är ju som starkast runt 25 år , så du kommer bara bli svagare!

https://aerobis.com/sv/blog/natural-...th-calculator/
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5241942/
Senast redigerad av givemeyourmoney 2024-11-02 kl. 16:06.
Citera
2024-11-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Öka grundstyrkan med volymträning. Detta kommer kräva att du äter mer, vilket ofta resulterar i att du bygger större muskler (om du inte har emot det).

Det finns en anledning till att de som tävlar i kraftsporter (styrkelyft, tyngdlyftning, strongman osv) periodiserar sin träning.

Väldigt bra tips om TS verkligen med handen på hjärtat uttömt alla alternativ.
Citera
2024-11-09, 21:05
Medlem
Massajens avatar
Citat:

En väg är att byta ut alla.och då menar jag alla övningar mot de som i stort sett aktiverar samma muskler.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in