2024-11-08, 21:52
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Du kan endast hamna i teoretiskt möjliga universum

Satan. Så att blinka sig till en muskulös kropp är uteslutet det med?
Citera
2024-11-08, 21:56
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Men han tjänar pengar på det, att föreläsa och skriva böcker. Såklart att han inte själv innerst inne tror på det själv.

Om man tror att allt redan är klart, då hamnar man väl i tanken att man inte kan påverka sin framtid utan allt som händer, det händer oavsett vad man gör för det har redan hänt liksom?

Du konfigureras av alla molekylers sammansättningar. Ditt problem är att du försöker ställa dig utanför teorin med fri vilja. Du är inte utanför teorin. du är i den.
Citera
2024-11-08, 22:07
Medlem
Citat:
Du konfigureras av alla molekylers sammansättningar. Ditt problem är att du försöker ställa dig utanför teorin med fri vilja. Du är inte utanför teorin. du är i den.

Som tur är teorin enligt naturlagar kryddat med en hel del slump.
Citera
2024-11-08, 22:14
Medlem
Occam's rakkniv gråter.
Men visst, om vi antar simulationshypotesen så vore det inte konstigt - alls
Senast redigerad av pjabas 2024-11-08 kl. 22:21.
Citera
2024-11-08, 22:22
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Occam's rakkniv gråter.
Men visst, om vi antar simulationshypotesen så vore det inte konstigt - alls

Många världar är kvanttolkningen med minst antal premisser utifrån observerar data
Citera
2024-11-08, 22:23
Medlem
Citat:
Definitionen av Du/Jag är inte helt oomtvistad.
Citera
2024-11-08, 22:31
Medlem
Citat:
Många världar är kvanttolkningen med minst antal premisser utifrån observerar data
Ja det är ett sätt att se på det.
Ett annat är att varje universum är en premiss och då är det tok-kört.
Jag är egentligen agnostisk och förvirrad kring det hela
Citera
2024-11-08, 22:38
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
F.ö. en jävla töntig teori. Han kan inte mena allvar. Lika idiotiskt som folk som tror på gud.
Det är inte en töntig teori, det är en mycket rimlig tolkning av kvantfysik - som jag antar att du inte har någon aning om.
Citera
2024-11-08, 22:40
Medlem
Citat:
Max Tegmark proklamerar att medvetandet förflyttas till ett annat universum för varje gång vi blinkar.

Dessa nya universum har alla händelser på plats, det sker alltså inget verkligt tidspassage. Medvetandet i det nästkommande universumet har minnen som överlappar med det föregående.

Är dessa universum inom samma dimension enligt dessa tänkare eller hur fungerar det i praktiken?. Har vi lika många dimensioner som alternativa universum? Det kan väl inte rymmas inom samma dimension per definition?

Vad tror ni om teorin, även kallad många världar?
Jag kan bara hålla med men tyvärr blickar jag och fortsätter att finnas i samma universum som tidigare. 😂
Citera
2024-11-08, 22:40
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Det är inte en töntig teori, det är en mycket rimlig tolkning av kvantfysik - som jag antar att du inte har någon aning om.

Nä.. Noll koll serru.

Detta är en töntig teori.
Citera
2024-11-08, 22:46
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Som tur är teorin enligt naturlagar kryddat med en hel del slump.

Många världar är stendöd determinism och är en av få teorier som kan förklara radioaktiv sönderfall genom att alla utfall sker.
Citera
2024-11-08, 22:50
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Nä.. Noll koll serru.

Detta är en töntig teori.
Bra att du medger att du har noll koll.

Något som förbryllat fysikerna ända sedan det upptäcktes är att kvantpartiklar bara är en sannolikhet fram till att de observeras, först då blir de faktiska partiklar med mätbara egenskaper.

Detta kan tolkas som att det är en sannolikhet eftersom alla utfall kommer att inträffa - fast i olika universum - och det är först efter din observation av sannolikhetens kollaps som du har "valt" vilket universum du hamnade i. Du är även kvar i andra universum där utfallet av vågkollapsen blev annorlunda - men detta har du ju ingen kontakt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in