2024-11-07, 07:42
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
"Fosterlandet" är ju bara något som är påhittat för att politikerna och de rika ska få vanliga människor att bekämpa vandra istället för "eliten", som bara utnyttjar dem.

Jag är antinatalist, så jag vill inte att någon ska skaffa barn, men jag skiter totalt i "svenska folket" också. Jag har inte mycket gemensamt med de flesta andra svenskar i vilket fall.
Påminn mig om att inte bjuda dig på fest.
Citera
2024-11-07, 14:50
Avslutad
Det finns inga vilja från näringslivet och pengar hos politikerna att investera i välfärden och infrastruktur som gynnar folket. Allt handlar om att springa stora företags ärenden i försök att kortsiktigt behålla dem i landet. Eftersom man då inte investerar i folket så varför skulle de vilja tillsätta barn i denna värld? Det handlar inte om att folk prioriterar karriär, jobbar för mycket, för mycket feminism, brist på maskulinitet och tro osv som många populister hävdar. Om vi kollar historiskt så var det specifikt en period med högt framtidshopp efter andra världskriget som brukar kallas baby boom generationen. Alltså under den perioden där västvärlden tvingades ge vika för en massa traditionella principer som kvinnor ute i näringslivet, där män gav upp många fysiska (maskulina) jobb som en effekt av industrialisering, med sekulariseringen och minskande religösitet, hög beskattning av rika såg vi också det mest exponentialla barnafödandet relativt till befolkning i västvärldens historia. Man uppfattade som att det fanns en vilja att investera i folket och med tiden såg man det moderna samhället och infrastrukturen byggas upp, ekonomin växa, vetenskaplig utveckling som alla uppfattades som något som samhällsnyttiga och skulle gynna folk. Sen kommer Reagan och Thatcher och säger att man ska i princip göra tvärt om och därefter är vi nu.
Citera
2024-11-07, 16:05
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Absolut. Båda mina två kvinnliga polare blev tillsammans med varsin man som lämnade föräldrahemmet och gick in i relation. Dvs.: de bytte ut "servicen från mamma med servicen från flickvän/sambo". Deras nya män, hade båda levt ensamma och i parrelation förr. Och kan det där med att dela jämställt på saker. kan ta hand om hushåll själva osv.

Fast hur många kvinnor är så som Tindra är? I princip samtliga kvinnor jag känner har blivit kära i "Johans", fast många gånger har dessa "Johans" inte varit redo för seriös relation. Och det är där det har fallerat. För vissa så pass att de blivit över 30 innan de funnit någon, trots att de sökt en trygg och fin Johan sedan de var i övre tonåren. Vissa är över 40 och har inte hittat en trygg och fin Johan ännu.

Japp, 75% arbetstid fram tills yngsta barnet är 12 år och att par delar på de trista hushållsarbetet. Det tänker jag skulle öka barnfödandet.
Där håller jag verkligen inte med. De har blivit kära, och med de rosaskimrande glasögonen har de inte kunnat se skillnaden på en Johan och en Sven. De har uppskattat den fina bilen, resorna, restaurangbesöken och trott att de även kunde få det andra. Hade de prioriterat jämställdhet och barn tillräckligt högt hade de inte fastnat i de förhållandena så länge.

Du tycker att män borde skärpa till sig. Jag säger att det finns en del av både män och kvinnor som behöver reflektera över sitt liv, sina prioriteringar och sina val.
I exemplen med dina vänner var det inte BARA männens fel som inte växte upp, det var även kvinnornas fel som accepterade situationen. Totalt sett måste båda dina väninnor sett något annat skäl, något annat de uppskattade, hos männen som gjorde att de stannade så länge de gjorde.

Och att vissa inte hittar någon. De kanske säger att det enda de söker är en trygg och jämställd man som vill ha barn. Men skrapar du på ytan och tar fram hela kravlistan så kommer du inse att de jagar enhörningar. Snygg, vältränad, högutbildad, bra lön, fint boende, inga barn sedan tidigare, och tycka om resor, ha rätt hobbies, etc., etc., etc..
Citera
2024-11-07, 21:57
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ja, det är klart det är en nackdel om magmusklerna inte går ihop ordentligt efter en graviditet, med smärta i rygg och mage som följd. Eller om underlivet spricker upp för mycket vid förlossning med urininkontinens och smärta som följd eller svårigheter att bajsa, så att kvinnan måste hålla en tumme i underlivet för att kunna bajsa. Eller att kvinnan får komplikationer av havandeskapsförgiftning.

Sådant kan få kvinnor att inte vilja föda fler barn. Fast de från en början haft önskan och längtan efter många barn.

Så då menar du att kvinnor skall ge fan i att ens föda ett barn, eftersom de eventuella komplikationerna efter en förlossning kan orsaka att de inte föder fler barn.
Något som ju således skulle innebära att det föds 0 barn istället för åtminstone 1. Hur tänkte du där?

Alla de komplikationer du nämner är komplikationer som KAN hända. Det är mer regel än undantag att allt går bra, och kvinnan mår bra.
Med din inställning så skulle man därför heller inte motionera och träna, för man kan ju få skador av även det.

Kvinnor som föder barn lever i regel längre än kvinnor som aldrig fött barn, vilket då ju visar att barnafödande är inget negativt för kvinnan överlag. Det förkortar inte livet, tvärtom, det förlänger livet i regel för kvinnan.

Dina teorier är helt fel och håller inte.
Citera
2024-11-07, 21:59
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Dela jämställt på hushållsarbetet är bra. Och med det menar jag det dagliga/veckovisa hushållsarbetet: disk, matlagning, handling, tvätt och städ. Delar paret jämställt på det och kvinnan kan jobba endast 75% fram till yngsta barnet är 12, så skulle kvinnan och paret säkert känna sig mer motiverade att få fler barn.

Självklart kan man dela på hushållsarbetet jämnt.

Men vad säger att inte även annat, som mansdominerade uppgifter, skall delas på menar du? Om mannen skall avlasta kvinnan i kvinnodominerande uppgifter, är det inte rättvist om kvinnan gör detsamma för mannen när det gäller mansdominerade uppgifter? Borde det då inte födas ännu fler barn, enligt din princip?
Citera
2024-11-08, 15:06
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Dela jämställt på hushållsarbetet är bra. Och med det menar jag det dagliga/veckovisa hushållsarbetet: disk, matlagning, handling, tvätt och städ. Delar paret jämställt på det och kvinnan kan jobba endast 75% fram till yngsta barnet är 12, så skulle kvinnan och paret säkert känna sig mer motiverade att få fler barn.

I rest my case:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eMkqyO/4b-rorelsen-vaxer-bland-kvinnor-i-usa-efter-trumps-seger-vagrar-sex

Det säger ju för fan allt om kvinnors mentalitet. Sex är, som jag också menar, bara ett styrmedel för kvinnor. Det är en maktfaktor. Och de vet det själva. De flesta kunde inte bry sig mindre egentligen för de har inte alls samma behov av sex som män har. Detta är också helt uppenbart när man kollar på hur det ser ut på horhus.

Låter det för någon som att dessa kvinnor, i artikeln ovan, är sugna på att skaffa barn med män? Det enda som de bryr sig om är sin sjuka feminism. Där blir det inga barn gjorda skall jag tala om.

Citat från artikeln: "Inte dejta män, inte gifta sig med dem, inte ha sex med dem och inte föda barn."
Citera
2024-11-08, 18:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det kanske helt enkelt är rätt perfekt för kvinnor att föda och få det antal barn de själva vill ha och mäktar med. Kvinnans kropp tar ju faktiskt även en hel del stryk av graviditet och förlossning. Detta ska inte underskattas. Så för vissa kvinnor räcker det med ett barn (fast de från en början ville ha minst 3). Och för andra räcker det med 2-3 barn. Medans andra vill ha 4 eller fler barn.

Jag tänker fortsatt att dela jämställt på hushållsarbetet och att kvinnor får gå ner till 75% i arbetstid fram tills yngsta barnet är 12 år, skulle underlätta mycket. Och få kvinnor att faktiskt skaffa det antal barn de och deras make vill ha.

Valfrihet är förstås bra och det går inte att tvinga på kvinnor att föda fler barn än de vill ha. Det vore ju hemskt.

Men som sagt det är de ekonomiska incitamenten som leder till ett för lågt snitt på barnafödandet - och utan tvekan att många kvinnor som vill ha barn förblir barnlösa.

Om man skall lösa det med subventioner som du föreslår är min uppfattning att man måste göra det ännu mer fördelaktigt än i ditt förslag för att kompensera för den personliga ekonomiska förlusten för kvinnor som skaffar barn.
Citera
2024-11-08, 21:31
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Valfrihet är förstås bra och det går inte att tvinga på kvinnor att föda fler barn än de vill ha. Det vore ju hemskt.

Men som sagt det är de ekonomiska incitamenten som leder till ett för lågt snitt på barnafödandet - och utan tvekan att många kvinnor som vill ha barn förblir barnlösa.

Om man skall lösa det med subventioner som du föreslår är min uppfattning att man måste göra det ännu mer fördelaktigt än i ditt förslag för att kompensera för den personliga ekonomiska förlusten för kvinnor som skaffar barn.
Att det ekonomiska spelar roll numera ses ju även i den forskning som länkats ett antal gånger i tråden. Kvinnor med hög lön får fler barn är de med låg inkomst, och för män finns en stark korrelation mellan antal barn och inkomst upp till 4 barn.

Att jobba 25% mindre under småbarnsåren medför att man tappar hundratusentals kronor. Det är närmare en miljon om man tar med tappad pension, vilket man inte ens tänker på just då när man är i situationen.

100% föräldrapenning, och någon form av kompensation som gör det möjligt att går ner i arbetstid under småbarnsåren. Sedan är det skillnad på att ha ett, två, tre eller fyra barn under 8 (eller 12) år. Även om 25% funkar med två barn, behövs det mer med tre eller fyra barn, eller fler.

Ska man kolla på en annan "fälla" några jag känner hamnat i är det att köpa ett för litet boende. De planerade för 2 barn, fixade rätt boende, men funderade sedan på 3. Lånedelen i lånelöftet blev ca en miljon lägre eftersom banken räknade på de ökade kostnaderna med två barn, och hade nog minskat ytterligare med tre. Eftersom småbarnsåren kostar med förlorad inkomst då man går på föräldrapenning (särskilt om man drar ut på det över 1 år), sedan allt vabbande och lägre arbetstid, så är det även svårt att antingen spara ihop till en större insats eller en utbyggnad inom rimlig tid utan att ge upp praktiskt taget allt som kostar pengar. Man behöver ju större bil med 3 barn med...
Det finns alltså ett incitament att vänta med barn tills efter man har kunnat köpt det boende man vill ha. Och med dagens bostadspriser är det nog många som avvaktar några år med barnen just för att kunna köpa det hus man sedan vill bo i. Jag tror det bidrar till den ökande åldern för förstföderskor, speciellt i storstadsregionerna där barnvänliga områden är rätt dyra.
Ett par i 30-årsåldern som köper hus kommer att skaffa barn och tappa inkomst, banken ignorerar de framtida kostnaderna för barnen i sin kalkyk. Ett par i 30-årsåldern med 2 barn har redan tagit vissa kostnader det innebär att skaffa barn, men här tar banken med de ökade kostnaderna för barnen i sin kalkyl.

Sedan en till sak, som kanske inte påverkar viljan att skaffa barn, men handlar om en rättvisefråga. Tvillingföräldrar borde få lika många föräldrapenningdagar per barn, och kunna spara lika många dagar som andra, per barn, då de fyller 4 år.
Andra barnet ger bara 180 dagar extra, varav 90 på minnivå. Uttryckligen "för att båda föräldrarna ska kunna vara hemma de första 6 månaderna". 3 månaders ledighet är ju trevligt. Men att ta ut 90 min-dagar kostar ca 70 tusen för en medianlöntagare, och kanske inget man riktigt har råd i då man även behöver skaffa en minibuss och bygga ut huset.
132 dagar sparade för tvillingar (skulle inte de där 180 dagarna extra vara för att båda föräldrarna skulle kunna vara hemma första 6 månaderna?) medan man får spara 192 (96+96) om man får två barn tätt. Visst är ju mycket av skolans planeringsdagar samma, lov, etc.. Men det är det ju även om man skaffar två barn tätt.

Så någon form av lättnad vid bostadsköp för barnfamiljer, så att folk inte får ett handikapp om de skaffar barnen före i stället för efter de köper ett hus. Samt av rent rättviseskäl likvärdig föräldrapenning per barn för tvillingföräldrar.
Senast redigerad av Sorken80 2024-11-08 kl. 21:35.
Citera
2024-11-09, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Självklart kan man dela på hushållsarbetet jämnt.

Men vad säger att inte även annat, som mansdominerade uppgifter, skall delas på menar du? Om mannen skall avlasta kvinnan i kvinnodominerande uppgifter, är det inte rättvist om kvinnan gör detsamma för mannen när det gäller mansdominerade uppgifter? Borde det då inte födas ännu fler barn, enligt din princip?

Mansdominerande uppgifter? Menar du förvärvsarbete, så förvärvsarbetar ju i regel både män och kvinnor. Båda bidrar därav jämställt till familjens ekonomi. Och då behöver de ju även dela jämställt på hushållsarbetet: handla, laga mat, disk, tvätt och städ.

Om du menar sköta om huset, bilen och trädgården som mansdominerande uppgifter. Så går det alldeles utmärkt att bo i lägenhet och lämna in bilen på service. Det som då blir kvar att dela på när det kommer till hushållsarbetet är: handla, laga mat, disk, tvätt och städ.

>Så. Delar paret jämställt på: handla, laga mat, disk, tvätt och städ. Och båda förvärvsarbetar. Så bidrar båda jämställt både med hushållsarbete och ekonomi.

Men för att ge paret mer tid med familjen och barn (och därav vilja skaffa fler barn) så kan det vara bra om båda/ena parten får gå ner i arbetstid till 75% tills dess yngsta barnet är 12 år.
Citera
2024-11-09, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Så då menar du att kvinnor skall ge fan i att ens föda ett barn, eftersom de eventuella komplikationerna efter en förlossning kan orsaka att de inte föder fler barn.
Något som ju således skulle innebära att det föds 0 barn istället för åtminstone 1. Hur tänkte du där?

Alla de komplikationer du nämner är komplikationer som KAN hända. Det är mer regel än undantag att allt går bra, och kvinnan mår bra.
Med din inställning så skulle man därför heller inte motionera och träna, för man kan ju få skador av även det.

Kvinnor som föder barn lever i regel längre än kvinnor som aldrig fött barn, vilket då ju visar att barnafödande är inget negativt för kvinnan överlag. Det förkortar inte livet, tvärtom, det förlänger livet i regel för kvinnan.

Dina teorier är helt fel och håller inte.

Du förstod inte vad jag menar. Jag menar de kvinnor som har fött barn, men som har drabbats av komplikationer vid graviditet/förlossning. För dessa kan det vara svårt att vilja ge sig in i det hela igen.
Citera
2024-11-09, 00:06
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Mansdominerande uppgifter? Menar du förvärvsarbete, så förvärvsarbetar ju i regel både män och kvinnor. Båda bidrar därav jämställt till familjens ekonomi. Och då behöver de ju även dela jämställt på hushållsarbetet: handla, laga mat, disk, tvätt och städ.

Om du menar sköta om huset, bilen och trädgården som mansdominerande uppgifter. Så går det alldeles utmärkt att bo i lägenhet och lämna in bilen på service. Det som då blir kvar att dela på när det kommer till hushållsarbetet är: handla, laga mat, disk, tvätt och städ.

>Så. Delar paret jämställt på: handla, laga mat, disk, tvätt och städ. Och båda förvärvsarbetar. Så bidrar båda jämställt både med hushållsarbete och ekonomi.

Men för att ge paret mer tid med familjen och barn (och därav vilja skaffa fler barn) så kan det vara bra om båda/ena parten får gå ner i arbetstid till 75% tills dess yngsta barnet är 12 år.

Du måste bo under en sten någonstans och aldrig vare sig haft ett för hållande med, eller haft samlag med, en kvinna! Är du vänstervriden månne?

Hur jävla många män ser du sex-strejka?
https://samnytt.se/hysteri-efter-trumps-seger-feminister-uppmanar-till-sexstrejk

Ser det ut för dig som att det är män som är orsaken till att det inte skaffas barn? Idiotiska jävla fruntimmer skall nu gå och sex-strejka i 4 år (eller ännu längre om republikanerna vinner igen). Hur många barn blir då gjorda?
Lär dig något om samhälle, kvinnor och sexdrifter hos de olika könen, innan du uttalar dig.
Citera
2024-11-09, 00:09
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Du förstod inte vad jag menar. Jag menar de kvinnor som har fött barn, men som har drabbats av komplikationer vid graviditet/förlossning. För dessa kan det vara svårt att vilja ge sig in i det hela igen.

Ja, och du kan få komplikationer av att sätta dig och skita också. Du kan ju få hemorrojder. Och då kanske du aldrig mer vill ge dig in i det, att skita alltså. Så då går du väl till läkaren och ber om att få en stomipåse istället.

Snacka inte. Du tog upp kvinnans graviditet och förlossning som något negativt rent generellt innan. Försök inte slingra dig undan. Det finns inget som helst dåligt i regel med att föda barn, för kvinnor. Tvärtom! Det gör i regel att de lever längre.

Med andra ord borde ju kvinnan vara överlycklig över att mannen knullar i henne en unge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in