Citat:
Ursprungligen postat av
allvar66
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1303214
Icke eldriven sparkcykel denna gång, men ändå. Det är lika farligt vid tex övergångsställen.
Är dagens barn verkligen mogna i trafiken?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gridiot
Tragiskt!
Hoppas att barnet hade hjälm och undvek traumatisk hjärnskada. Det är tragiskt för individ och anhöriga, sedan är det svindyrt för det allmänna.
Nej barn bör inte ränna runt i trafik på sparkcykel oavsett om det är motor eller ej på den.
Jag tror inte det har med barn som sådant att göra. På min tid var det inte tal om att man skulle leka i trafiken vad jag kan minnas.
Kan det inte vara frågan om en helt annan attityd hos barn och föräldrar här? Kan där vara t.ex. en attityd att man som gångtraffikant skall vara fredad på övergångsställe och man lär barnen att det bara är till att kliva ut i trafiken utan att se sig om? Sen är det naturligtvis inte så att cyklister är fredade på övergångsställen, men det är det väl inte alla cyklister som tänker på.
Om det nu var en gammal hederlig
sparkcykel så har jag lite svårt att se att de i sig skulle vara särledes farliga, snarare tvärtom.
Sen att man finner det rimligt att småbarn åker omkring utan hjälm på moppar bara för att de drivs av el är ju rätt orimligt. Det rimliga vore att om man sätter motor på cykeln så skulle det vara 15 år och hjälm på som gäller (som det var på min tid, men då fanns ju inte eldrivna vilket ju knappast ändrar något i grunden).