Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-05, 17:09
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1303214
Icke eldriven sparkcykel denna gång, men ändå. Det är lika farligt vid tex övergångsställen.
Är dagens barn verkligen mogna i trafiken?
Citera
2024-11-05, 18:22
Medlem
Gridiots avatar
Tragiskt! Hoppas att barnet hade hjälm och undvek traumatisk hjärnskada. Det är tragiskt för individ och anhöriga, sedan är det svindyrt för det allmänna.

Nej barn bör inte ränna runt i trafik på sparkcykel oavsett om det är motor eller ej på den.
Citera
2024-11-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Icke eldriven sparkcykel denna gång, men ändå. Det är lika farligt vid tex övergångsställen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Tragiskt! Hoppas att barnet hade hjälm och undvek traumatisk hjärnskada. Det är tragiskt för individ och anhöriga, sedan är det svindyrt för det allmänna.

Nej barn bör inte ränna runt i trafik på sparkcykel oavsett om det är motor eller ej på den.

Jag tror inte det har med barn som sådant att göra. På min tid var det inte tal om att man skulle leka i trafiken vad jag kan minnas.

Kan det inte vara frågan om en helt annan attityd hos barn och föräldrar här? Kan där vara t.ex. en attityd att man som gångtraffikant skall vara fredad på övergångsställe och man lär barnen att det bara är till att kliva ut i trafiken utan att se sig om? Sen är det naturligtvis inte så att cyklister är fredade på övergångsställen, men det är det väl inte alla cyklister som tänker på.

Om det nu var en gammal hederlig sparkcykel så har jag lite svårt att se att de i sig skulle vara särledes farliga, snarare tvärtom.

Sen att man finner det rimligt att småbarn åker omkring utan hjälm på moppar bara för att de drivs av el är ju rätt orimligt. Det rimliga vore att om man sätter motor på cykeln så skulle det vara 15 år och hjälm på som gäller (som det var på min tid, men då fanns ju inte eldrivna vilket ju knappast ändrar något i grunden).
Citera
2024-11-05, 18:47
Moderator
Jultrollets avatar
Ort och datum tillagda i rubriken.
Tidigare rubrik: Ännu en 10 åring i sparkcykelolycka.

/Moderator
Citera
2024-11-05, 20:28
Medlem
Sätt en åldersgräns på åtminstone 12 år. Och vänta inte till det dör något barn.
Citera
2024-11-05, 20:50
Medlem
Elsparkcykel läste jag att det var.
Inget mer som kommit fram om hennes tillstånd?
Citera
2024-11-05, 21:52
Medlem
Barn som är 10år har inte helt utvecklade färdigheter för att köra cykel eller spark i trafiken.

Hur ofta ser man 7-8 åringar som åker runt på el-spark. Man undrar ju hur förädlarna tänker?

Det är tråkigt det som hänt och mina tankar går till alla drabbade.
Citera
2024-11-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Barn som är 10år har inte helt utvecklade färdigheter för att köra cykel eller spark i trafiken.

Hur ofta ser man 7-8 åringar som åker runt på el-spark. Man undrar ju hur förädlarna tänker?

Det är tråkigt det som hänt och mina tankar går till alla drabbade.
Håller helt med!
Dagligen ser man barn åka i trafiken och ofta utan hjälm ens. Ibland flera stycken ungar på samma elspark.
De saknar grundläggande trafikvett som de barn de är.
Jag har en anhörig som jobbar i vården och det är ett stort mörkertal när det gäller olyckor, åtskilliga olyckor når aldrig media, det kan handla om hjärnskakning, benbrott, utslagna tänder osv.
Citera
2024-11-06, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Håller helt med!
Dagligen ser man barn åka i trafiken och ofta utan hjälm ens. Ibland flera stycken ungar på samma elspark.
De saknar grundläggande trafikvett som de barn de är.
Jag har en anhörig som jobbar i vården och det är ett stort mörkertal när det gäller olyckor, åtskilliga olyckor når aldrig media, det kan handla om hjärnskakning, benbrott, utslagna tänder osv.

Jag tror jag räknade till 3 eller 4, nån vecka sedan, på en elspark.
Minns inte om en enda hade hjälm på sig.
Citera
2024-11-06, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Sätt en åldersgräns på åtminstone 12 år. Och vänta inte till det dör något barn.
Skärp dig, en åldersgräns på max 12år för sparkcykel, tycker jag.. eller vad sägs om nej.
Citera
2024-11-06, 05:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66

Absolut inte, de är påtok för besatta av telefonen för att åka runt på sparkcyklar.
Precis som epa barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in