Flashback bygger pepparkakshus!
2012-05-17, 20:06
Medlem
Hej! Lyckades bryta armen, mer specifikt handleden i början på förra veckan och väntar på operation nu på Måndag. Båda benen, nämligen armbågsbenet och strålbenet är brutna och har "gått in i leden" som doktorn sa. Jag kommer efter operationen att ha gips i 2 veckor och efter det följer flera månader av rehabilitering/terapi. Enligt sjukvårdspersonalen ska det ta 3-6 månader innan handleden är normal igen vilket jag helt enkelt får acceptera.

Nu undrar jag om någon annan har genom gått det här tidigare med en liknande fraktur och hur och vad man kan göra för att hjälpa läkningen. Berätta gärna om era erfarenheter!
Citera
2012-07-11, 22:41
Medlem
Hur har det gått för dig?

Jag antar/hoppas att du träffat en handarbetsterapeut under din rehab... jag är nämligen själv sådan!
Citera
2012-12-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyGeorge
Hur har det gått för dig?

Jag antar/hoppas att du träffat en handarbetsterapeut under din rehab... jag är nämligen själv sådan!

Nu har det gått bra länge sedan du skrev det där men jag ska väl ändå svara ifall fler behöver råd med detta. Efter operationen i slutet på Maj i år så gick jag ungefär 45 dagar med gips. hade lite komplikationer med det så var tvungen att byta gipset två gånger. Detta berodde på att gipset satt oformerat vilket hindrade svullnaden att försvinna. Så om ni har problem med det så råder jag er att åka till akuten efter 1-2 dagar istället för att vänta 4-5 dagar vilket jag gjorde. Nåväl, när gipset väl togs bort så gick jag till en handledsterapeut som gav mig ett träningsschema som jag gjorde till sista veckan i Augusti. Jag fick ett skydd som omslöt min handled som jag skulle ha på mig under dagarna men inte då jag utförde rehabiliteringsträningen och vid sömn. Rehabiliteringen involverade många stretch övningar så handleden jobbar lederna och får tillbaka sin styrka, detta gjorde jag 5 gånger om dagen. Träningen tog cirka 10 minuter på omgång. Var annan vecka så gjorde jag en undersökning då jag kollade hur långt i träningen jag hade kommit. Det gick ganska snabbt att träna upp lederna och redan i slutet på augusti så kunde jag tänja handleden likt jag kunde innan frakturen på horisontellt plan. Att tänja den bak och fram tog någon månad mer. Nu så har det gått cirka 7 månader sedan frakturen och från vad läkarna förklarade så skulle det ta runt 6 månader innan den var helt återställd. Något jag tycker den är. Dock så fick jag förklarat för mig att jag aldrig kommer kunna nå upp till den styrkenivå jag potentiellt skulle kunnat nå upp till innan frakturen. Så det är lite av en permanent skada.

Men vad ska man göra åt det? Finns inget att göra. Bara att acceptera. Har man 7 skruvar och en metallplatta i handleden så säger ju det något om hur allvarligt det var. Så man får helt enkelt ta att acceptera sin nackdel.
Citera
2024-11-02, 18:59
Medlem
Gammal tråd men jag har blivit avgipsad efter fraktur och söker råd för rehab hanleden funkar inte och läkaren hade inte tid ...
Citera
2024-11-02, 19:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av UUrfer
Gammal tråd men jag har blivit avgipsad efter fraktur och söker råd för rehab hanleden funkar inte och läkaren hade inte tid ...

Det bästa är ju att öva mjuka handledsrörelser i långsam takt för att sedan försiktigt öka tempot. Det är en fördel att ha armen hängande för att säkerställa blodflödet och lätt kupad hand.

Se om du kan hitta något lämpligt objekt i midjehöjd att greppa runt och börja sedan träningen. Lycka till!
Citera
2024-11-04, 15:48
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UUrfer

När jag bröt handleden för några år sedan skickade de mig till sjukgymnast direkt efter.

Men det är superviktigt att du får igång rörelsen på en gång. Vänta inte!

Det behöver inte vara något komplicerat. Tryck med din friska hand den skadade bakåt och framåt, upprepa hela tiden. Gör det ofta.

Ställ dig på alla fyra med handflatorna mot golvet, luta dig framåt och åt sidan. Vänd händerna åt sidan, inåt och även med handryggen mot golvet och gunga fram och tillbaka. Experimentera med ställningarna. Gör ont, men du har inget val.

Det kommer att ta tid innan du får tillbaka rörligheten till 100%. Jag känner fortfarande av skadan lite när jag gör armhävningar.
Senast redigerad av mishima 2024-11-04 kl. 15:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in