Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-23, 10:24
En skolbuss har kört av vägen på Bergnäset. Enligt uppgifter från elever som färdades med bussen somnade chauffören. Ingen person kom till skada i samband med avåkningen. Nu kallar kommunen till en presskonferens med anledning av olyckan.

https://www.nsd.se/nyheter/lulea/art...omnat/l6g8voej
Citera
2024-10-23, 10:24
Moderator
Jultrollets avatar
Då artikeln i trådstarten är låst lägger jag till ytterligare källor.

Citat:
Enligt polisen inträffade olyckan vid kvart i nio på onsdagsmorgonen. Enligt NSD färdades elever från två högstadieskolor när bussen körde av vägen på Bergnäset i Luleå. Eleverna i bussen uppger att föraren somnade. Ingen person har skadats i olyckan.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...ska-ha-somnat/

Citat:
Trafikolycka på Älvbrovägen, Bergnäset.

Enligt initiala uppgifter ska en buss ha kört i diket. Det finns ingen information om att personskador ska ha uppstått. Polisen är på plats. Föraren har fått lämna ett rutinmässigt utandningsprov och var nykter.
https://polisen.se/aktuellt/handelse...kolycka-lulea/

Rubriken uppdaterad med Luleå för tydlighetens skull. /Moderator
Citera
2024-10-23, 11:03
Medlem
.-.-.s avatar
Ser att det är många föräldrar som är förbannade på att Nobna tagit över skolskjutsarna, bussarna verka va lika mycket i diket som på vägen. Chaffisar med nytagna körkort som aldrig kört på Svenska vintervägar tidigare.
Citera
2024-10-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Ser att det är många föräldrar som är förbannade på att Nobna tagit över skolskjutsarna, bussarna verka va lika mycket i diket som på vägen. Chaffisar med nytagna körkort som aldrig kört på Svenska vintervägar tidigare.

De med erfarenhet vill väl inte köra buss längre.
Citera
2024-10-23, 20:22
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita
De med erfarenhet vill väl inte köra buss längre.

Dom flesta som kör buss i lokaltrafiken idag är väl antigen en svensk "nära pensionen" som inte kan hitta ett annat jobb, eller någon nyanländ som nyss fått ett busskort av Arbetsförmedlingen.

Jag skulle aldrig frivilligt sätta mig bakom ratten i en buss igen, om det inte handlar om att köra vuxna som har semester...
Citera
2024-10-27, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Dom flesta som kör buss i lokaltrafiken idag är väl antigen en svensk "nära pensionen" som inte kan hitta ett annat jobb, eller någon nyanländ som nyss fått ett busskort av Arbetsförmedlingen.

Jag skulle aldrig frivilligt sätta mig bakom ratten i en buss igen, om det inte handlar om att köra vuxna som har semester...

Så är det. Jag har kört I 25 år, är 46 år gammal och en av få som kört så länge utan att vara nära pension. Älskar yrket med branschen är så slutkörd att till och med jag funderar mer och mer på att lämna.
Citera
2024-10-31, 22:50
Medlem
I september 2025 har jag kört buss i 30 är. Är nyligen fyllda 54 år. Tillhör ett bolag som ligger under centrala buss. Trivs för det mesta väldigt bra med mitt yrke. Men ibland har jag också funderat på att lämna yrket för att få upp lönen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in