Citat:
Ursprungligen postat av
fluff995
Stora majoriteten invandrare i Göteborg känner knappt till diskoteksbranden. 1998 är ett par miljoner muslimer sedan. Stora massan har invandrat eller fötts efter 98.
Jag skulle hävda att diskoteksbranden är rätt bortglömd i största allmänhet idag. Det är ingenting göteborgare går och tänker på, inte ens de som bor i närområdet runt Backaplan. Lokalmedia och politiker slutade uppmärksamma branden för ett årtionde sedan.
Bland invandrare så var det rätt så få som ens bodde och levde i göteborg på den tiden, så det resonemanget kan jag förstå. Invandrarna blir som frågetecken när man diskuterar ämnet.
Men bland göteborgare och då menar jag svenskar är det ingen som inte vet om händelsen, det skulle isåfall vara småbarnen. Göteborgarna minns.
Invandrare som fanns här i Göteborg på den tiden känner förstås också till händelsen. Jag träffade för två-tre år sedan på en kille som överlevde branden, han hade vissa brandskador (ärr) efter händelsen. Pratade om händelsen givetvis eftersom han hade på-platsen-erfarenheter. Givetvis han såg ut som en invandrare, men pratade felfri svenska och var född i Sverige. Så uppenbarligen varit i Sverige sedan 80-talet då hans föräldrar troligen kom till Sverige. Givetvis ej heller muslim utan en av alla som flydde muslimernas härjande.