Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Jag är tämligen övertygad om att han, och andra psykopatiska seriemördare, inte såg något som helst moraliskt fel med deras agerande.
Med andra ord så agerade Ted Bundy moraliskt i ditt etiska system när han mördade kvinnor eftersom att han själv inte såg något fel med det. Förstår du ens vad det är du säger? Moraliskt betyder att någonting är gott eller rätt.
Så låt oss förutsätta att Ted Bundy inte såg någonting fel alls med sina handlingar(vilket han definitivt inte gjorde). Du menar alltså på fullt allvar att Ted Bundys alla tortyrliknande mord av kvinnor var handlingar som var goda och helt rätt att göra?
Du har ingen moral eller etik - det är hela poängen.
Du fattar ju fortfarande inte. HAN tyckte det var rätt och gott. Jag håller inte med, du håller inte med, men för honom var det så. Han agerade efter vad HAN tyckte var moraliskt rätt.
Det finns inget OBJEKTIVT rätt/gott, allt är upp till oss människor att bestämma. VEM kan säga vad som är den här moraliska sanningen så att säga?
Vem vet sanningen? Ska man fråga Reiwa på flashback? Kungen? USAs president? Förstår du inte hur flummigt det blir om någon ska bara bestämma "så här är det".
Jag fattar att man sätter lagar efter majoriteten, men det gör det inte rätt, för majoriteten vet inte alltid bäst. Det har historien visat om och om igen. Rätt och fel, ens moral, är alltid personlig. Det finns inget OBJEKTIVT RÄTT.
Jag tycker Bundy gjorde fel, du tycker han gjorde fel, majoriteten av världen tyckte det var fel, men han tyckte det var rätt, så det finns ingen objektiv moral, hade det funnits hade han inte varit kapabel att tycka det var rätt.