2024-10-24, 13:06
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Ska jag tolka denna harang att du inte gillar de negativa skriverierna om Ryssland?

Nu var det inte mig du svarade men frågan skulle lika gärna ha ställts till mig. Nej, jag har ingenting emot eventuella nyheter som tar upp negativ utveckling för ryssarna på slagfältet förutsatt att den är rimlig och har sanningshalt samtidigt som den är balanserad mot uppgifter om utvecklingen för de ukrainska stridskrafterna.

Tramset och de fantastiska uppgifterna om Rysslands motgångar och de lika fantastiska uppgifterna om Ukrainas ljusa framtid på slagfältet är det jag har svårt för. Finns tillräckligt med sån skit i MSM, man söker ju sig hit för att få en mer sansad och sanningsenlig bild av läget. Överdrifter och påhitt vet jag inte vem som är intresserad av.
Citera
2024-10-24, 13:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://x.com/NOELreports/status/1849359349577027628

According to the Financial Times, Putin is betting that North Korean troops will help retake the Kursk region from Ukrainian control. Around 12,000 soldiers from North Korea will reportedly be sent to Russia for this purpose, aiming to reclaim territories held by Ukrainian forces since August.

Låst artikel så jag vet inte hur FT kommit fram till att det blir i Kursk Nordkoreanerna sätts på prov.

Om jag skulle gissa, så misstänker jag att det har att göra med att man befinner sig inom Ryssland då.
Citera
2024-10-24, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nu kan vi ju - återigen - slå fast att nya länders anslutande till Nato varken hotar eller oroar Ryssland, vad som än har sagts. Verkligheten visar att Nato aldrig skadat Ryssland, trots gemensam landgräns i 75 år.

Finlands anslutning verkar inte heller oroa Ryssland, som plockar folk från den gränsen för att slåss mot ett icke anslutet land.

Visst är du lite dum i huvudet? Nato - som är en försvarsallians utan citationstecken - ”bygger inte ut”. Det handlar om länder som upplever en helt befogad oro över att Ryssland ska anfalla som själva väljer att ansöka om medlemskap.

Oftast handlar det om länder som i praktiken levt under ryskt förtryck.
Oron är obefogad, eller snarare obefintlig. Ländernas ledare vill vara kompis med USA och få umgås med den rika världens ledare. Få tala i FN och träffa Donald Trump, fika med Stoltenberg och synas i TV. Se på den lille skojaren Zelenskyj som blivit världskändis på kuppen.
Ukrainas befolkning har aldrig levt under ryskt förtryck.
Citera
2024-10-24, 13:15
Medlem
monken1s avatar
https://youtu.be/wvVKjS1_A00?si=Crks7znmIXqHAxmH
Rysk TV med bl.a. Vlad och Margarita. Vilket j*vla tjat om historiska gränser och ryskt imperium.
Citera
2024-10-24, 13:15
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Nu var det inte mig du svarade men frågan skulle lika gärna ha ställts till mig. Nej, jag har ingenting emot eventuella nyheter som tar upp negativ utveckling för ryssarna på slagfältet förutsatt att den är rimlig och har sanningshalt samtidigt som den är balanserad mot uppgifter om utvecklingen för de ukrainska stridskrafterna.

Tramset och de fantastiska uppgifterna om Rysslands motgångar och de lika fantastiska uppgifterna om Ukrainas ljusa framtid på slagfältet är det jag har svårt för. Finns tillräckligt med sån skit i MSM, man söker ju sig hit för att få en mer sansad och sanningsenlig bild av läget. Överdrifter och påhitt vet jag inte vem som är intresserad av.

Att jag själv mera kikar på hur det ekonomiskt ser ut för Ryssland, är det svårt att smälta?
Att detta krig, enl mig inte kommer avgöras med krut och kulor. Är det något du har svårt för också?
Att Ryssland har begått olika krigsbrott, är det något du känner positivt inför?

När du med din skarpa hjärna analyserar vad som skrivs här eller annorstädes, vad kommer du fram till då? Som är av värde.

Vad är problemet med att en majoritet av svensk befolkning inte gillar det Ryssland gör?
Senast redigerad av MrochMr 2024-10-24 kl. 13:25.
Citera
2024-10-24, 13:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12

Det var dagens dummaste tror jag.

Så Ukraina var inte förtryckt under Sovjettiden när Ryssland styrde?

Exempelvis när Stalin genomförd mord på några miljoner ukrainare så var allt fortfarande frid och fröjd?

Efter 1991 så har Ukraina försökt lösgjort sig från ryskt förtryck men det gick väl sådär med facit i hand.
Citera
2024-10-24, 13:22
Medlem
Snapcounts avatar
Se där..

Den russiske nasjonalforsamlingen har enstemmig stemt for å ratifisere en forsvarsavtale med Nord-Korea om gjensidig bistand dersom et av landene blir angrepet.
Avtalen skal nå sendes til landets føderasjonsråd for godkjenning.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/10/24/196038522/russland-ratifiserer-forsvarsavtale-med-nord-korea

Det är nog detta som Putin (o Kim) lutar sig mot, med NK soldater i Ryssland.
Citera
2024-10-24, 13:25
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Att jag själv mera kikar på hur det ekonomiskt ser ut för Ryssland, är det svårt att smälta?
Att detta krig, enl mig inte kommer avgöras med krut och kulor. Är det något du har svårt för också?
Att Ryssland har begått olika krigsbrott, är det något du känner positivt inför?

När du med din skarpa hjärna analyserar vad som skrivs här eller annorstädes, vad kommer du fram till då? Som är av värde.

Vad är problemet att en majoritet av svensk befolkning inte gillar det Ryssland gör?

Det räcker egentligen att man bedömer parterna med samma måttstock och därutöver skiljer på vad man hoppas på och hur saker faktiskt förhåller sig. För egen del tycker jag det inte skulle skada om tonen i tråden över lag var mer vårdad.
Citera
2024-10-24, 13:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Just nu gör ju befolkningen i delar av östra Ukraina just det, lever under ryskt förtryck.
Citera
2024-10-24, 13:29
Medlem
Citat:
Det finns gott om länder för Nato att släppa in i organisationen. Man har för länge sedan släppt kopplingen till Atlanten (North Atlantic...) och tar nu in nya medlemmar från inre Asien. Ukraina och Georgien ligger inte vid Atlanten direkt. Vad hindrar att även länder som Kazakstan och Tjetjenien blir medlemmar?

För åtminstone Kazakstan kan det nog uppstå ett behov och en vilja att bli medlem vad det lider, kazakerna har ju inte verkat så intresserade av att dansa efter Putins pipa på sistone. Men medlemskapet kommer ju med en hel del krav på både det ena och det andra, så utan att veta tvivlar jag på att Kazakstan skulle accepteras som medlem i dagsläget.

Gemensamt för i stort sett alla nya medlemmar är ju att de inte är sugna på att bli invaderade av ryssen, ingenting annat. Putin skulle såklart vara måttligt road, men som man bäddar får man ligga, det är sen gammalt.
Citera
2024-10-24, 13:31
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det räcker egentligen att man bedömer parterna med samma måttstock och därutöver skiljer på vad man hoppas på och hur saker faktiskt förhåller sig. För egen del tycker jag det inte skulle skada om tonen i tråden över lag var mer vårdad.

Tonen i tråden. Vad är problemet?

Jag ser samma påstående upprepas för 10, 20 eller 50:e gången.
Folk besvarar och länkar till svar, varje gång.

Ex idag. Gorbatjov har aldrig diskuterat Nato expansion österut, 1989-1990 när dessa överläggningar förelåg.
Varför kan jag påstå detta?
Dels säger Gortbatjov detta själv.
Är det rimligt? Ja, vem hade tanken då, 1989-1990 att WP länder skulle en dag ingå i Nato?
Ingen.
Citera
2024-10-24, 13:32
Medlem
raskenss avatar
Make Russia small again. Kan inte annat än att hålla med:

https://x.com/ZelenskyyUa/status/1849166061121183773

Zelenskiyy trollar ryss och MAGA på många plan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto