Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Att DU berättar vem DU är och lämnar möjligheten för motparten att kunna kontakta dig räknas inte som 1,06.

Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Det är tillåtet att outa sig själv med namn adress och telefonnummer hur mycket man vill i pm.
Okej, tack.
Citera
2024-10-21, 20:56
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Du verkar lite trög eller inte förstå vad Flashback är.

Varken du eller Flashback får försöka ta reda på vem någon är. Oavsett hur ”orolig” du är eller hur du upplever situationen.

Ser du en tråd eller ett PM som på något sätt uttrycker en vilja att ta sitt liv så ska du rapportera dessa.

Det du sen ska göra är att använda din kunskap du påstår dig ha om hur folk reagerar i kris och se till att personen söker hjälp där denne kan få det.

I övrigt ska varken du eller någon göra något.

Du kallar personen trög, sen ger du exempel på hur man kan agera, vilket TS var ute efter. Svårt att vara artig?

Och vadå "Varken du eller Flashback får försöka ta reda på vem någon är"? Vart står det skrivet i lagboken? Jag får försöka ta reda på vem du är hur mycket jag vill, och Admin får ta reda på vem jag är.
Citera
2024-10-21, 21:22
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-ter
Jag tror TS menar väl men det spårade lite väl mycket. Vad är näst, egen kusträddning om man tappar årorna?

Men en seriös fråga till modsen som ligger på topic. Om man skulle prata med någon i pm som man tror behöver seriös hjälp, är 1.06 lika hård ändå? Kan man t.ex erbjuda sitt nummer om personen vill ringa eller räknas det som att man fiskar?
Frågan är väl snarare om du hade brytt dig om regeln 1.06 när det gäller liv och död? HAHA

Ni är för roliga
Citera
2024-10-21, 22:06
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jo, och det här är ju ett typexempel på när man direkt ringer 112! Inte sjutton vill man ju vänta på att nån moderator ska vakna till liv på förmiddagen dagen efter och läser meddelandet.

Du var ju en av dom som liksom jag hade missuppfattat allt så jag tycker du bidrar lika mycket till humorn här <3
Citera
2024-10-21, 23:40
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Du kallar personen trög, sen ger du exempel på hur man kan agera, vilket TS var ute efter. Svårt att vara artig?

Och vadå "Varken du eller Flashback får försöka ta reda på vem någon är"? Vart står det skrivet i lagboken? Jag får försöka ta reda på vem du är hur mycket jag vill, och Admin får ta reda på vem jag är.

Enligt vårt regelverk som ju gäller för dig som användare på forumet så får du inte det. Om du gör det på forumet så kan du varnas, stängas av eller i allvarliga fall bannlysas för det.
Citera
2024-10-22, 01:44
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annieluuv
Lurifaxflux dog liksom för att folk Inte visste hur de skulle agera, så det är inte ett BRA exempel utan snarare tvärtom.

Vill påstå att han hade bestämt sig innan och att detta skett utan folks beteende.

Har en person bestämt sig helt och hållet så går det inte att göra så mycket tyvärr. Dom man kan rädda är personer som tvekar. Jag tror tyvärr inte Lurifax hade kunnat bli räddad tyvärr.
Citera
2024-10-22, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Vill påstå att han hade bestämt sig innan och att detta skett utan folks beteende.

Har en person bestämt sig helt och hållet så går det inte att göra så mycket tyvärr. Dom man kan rädda är personer som tvekar. Jag tror tyvärr inte Lurifax hade kunnat bli räddad tyvärr.

Mycket möjligt, det ursäktar inte någons beteende här dock, och han visade tvivel dessutom. ” Börjar känna att jag håller på och ändra mig om jag vill ta livet av mig, så jag får skynda på mig lite...”
Citera
2024-10-22, 02:01
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Enligt vårt regelverk som ju gäller för dig som användare på forumet så får du inte det. Om du gör det på forumet så kan du varnas, stängas av eller i allvarliga fall bannlysas för det.

Jo, men om man kan rädda livet på någon känns ju en livstidsbannlysning på FB som en ganska lindrig påföljd för det.
Citera
2024-10-22, 07:13
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Jo, men om man kan rädda livet på någon känns ju en livstidsbannlysning på FB som en ganska lindrig påföljd för det.

Absolut. Man gör ju sina egna val där.
Citera
2024-10-22, 16:21
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annieluuv
Mycket möjligt, det ursäktar inte någons beteende här dock, och han visade tvivel dessutom. ” Börjar känna att jag håller på och ändra mig om jag vill ta livet av mig, så jag får skynda på mig lite...”

Det hade inte skadat med omtanke i det fallet. Men sen vet jag av egen erfarenhet att är man deprimerad så tänker man inte klart för fem öre. Hela hjärnan är som en obalans. Men ja det kanske hade kunnat förhindrats. Tragiskt oavsett.
Citera
2024-10-22, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Det hade inte skadat med omtanke i det fallet. Men sen vet jag av egen erfarenhet att är man deprimerad så tänker man inte klart för fem öre. Hela hjärnan är som en obalans. Men ja det kanske hade kunnat förhindrats. Tragiskt oavsett.

Jag har själv startat trådar när jag var på botten där jag försökt få guidning i om jag har tillräckligt med läkemedel för att avsluta livet. Hade någon pushat mig när jag var i det mörkret vs någon stöttat mig hade jag drivits av det. I dagsläget förstår jag inte alls hur jag kunde vara så svag.
Citera
2024-10-22, 18:42
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:

Ja, om jag outar eller uppmuntrar till att göra det (tror jag). Men inget hindrar mig från att gå igenom historikposter, namn, och sånt för att ta reda på vem någon är och sedan göra vad jag vill med informationen. T.ex. posta här och bannas, skicka till tidningen, eller åka hem och dricka kaffe hos personen.

Om jag är orolig för någons liv så lär jag knappast tänka "åh nej, jag får inte ta reda på vem det är", så viktigt är inte mitt konto här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in