Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-21, 20:29
Medlem
mingtians avatar
Anledningen till att det inte finns för män är att det skulle födas mindre barn.Big Baby med Nestlé och andra storföretag i spetsen kommer inte släppa det fram det!!!!!!
Manligt preventivmedel utvecklades för lång tid sedan men har hållits hemligt av uppenbara skäl.
Citera
2024-10-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Går alldeles utmärkt att kontroller spermier, med p-gel för män. Effektiv hormonellt p-medel. Inga biverkningar.

https://www.rfsu.se/sex-och-relation...medel-for-man/

Det finns inte ute på marknaden. Man kan dessutom läsa det här från din källa:
Citat:
I Sverige kommer därför ett allmänt tillgängligt medicinskt preventivmedel för personer med kuk dröja flera år.

Personer med kuk... Ordet de söker är män men ja, just det, ja, enligt dårarna du länkar till kan även kvinnor ha kuk.
Citera
2024-10-21, 20:35
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Snarare att syftet med p-piller för kvinnor då var för att gynna männen, sexualiteten var mer på männens villkor då. Syftet var inte att kvinnor skulle få ett bättre sexliv utan att det skulle handla om att förhindra aborter och att män skulle kunna ligga utan att de riskerar att få barn på samma sätt ifall olika preventivmedel inte fanns för kvinnorna.

Det är svårt att veta hur det hade sett ut om männen hade varit de som tog p-piller istället

Nja, du menar kanske att kvinnorna äntligen kunde ligga utan att vara rädda för att bli gravida?
Citera
2024-10-21, 21:49
Medlem
Jag (man) hade absolut inte tagit något hormonförändrande piller. Låter helt idiotiskt.
Citera
2024-10-21, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Man får ibland höra den feministiska konspirationsteorin att män utvecklade p-piller bara för kvinnor för att män inte vill stoppa i sig hormonpreparat själva. Första gången jag hörde detta var av min lärarinna under den första sexualundervisningen jag mottog på mellanstadiet. Patriarkatet beslutade tydligen på ett årsmöte nån gång på 50-talet att detta var bara något som kvinnor skulle få tillgång till, eftersom männen inte vågade ta motsvarande piller för egen del.

Sanningen är ju att dessa hormonpreparat började ges till kvinnor som hade menstruationsproblem. De fick mer regelbunden och mindre riklig mens genom att ta pillren. Så småningom började de även användas som preventivmedel.

Min fundering är därför vad som hade hänt om det faktiskt blivit tvärtom? Dvs att det enbart funnits p-piller för män i över 50 år?

Min övertygelse är att feministerna inte låtit sig nöja med detta. De ser ju kvinnor som ständiga offer för patriarkala strukturer. Då skulle argumentet istället vara att männen vill förneka denna möjlighet till kvinnorna. Det manliga p-pillret skulle bli ett sätt för männen att kontrollera kvinnors sexualitet. Männen skulle få förmånen att vara sexuellt lössläppta utan några konsekvenser i form av oönskade graviditeter, medan kvinnorna inte tillåts samma möjligheter.

Visst skulle detta blivit den givna gnällkören från feministiskt håll? "Varför förnekar ni oss det som ni ger er själva?"

Det vore idiotiskt att nöja sig med att bara den ena parten kan kontrollera sin reproduktion. Eller är scenariot sådant att kopparspiraler, pessarer, spermiedödande medel och allt sånt fortfarande fanns men att män käkade ppiller? Isf tror jag att det vore som idag, att folk önskar det fanns fler och bättre alternativ.
Citera
2024-10-21, 22:11
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Det skulle födas färre barn.
Citera
2024-10-21, 22:34
Medlem
....Hade det funnits så hade män inte tagit det för dom är pussys när det kommer till sånt 😅
Citera
2024-10-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Vad bör vi göra: Kontrollera ett enda ägg i månaden, eller kontrollera flera miljoner spermier var 30e minut?
^DETTA!

Ja det vore mycket effektivare att kontrollera män, vi kan göra många fler kvinnor gravida än vad kvinnor kan bli gravida.

Och män skulle inte kunna klandra någon annan än de själva ifall man blev ofrivilligt med barn.
Citera
2024-10-22, 05:17
Medlem
GIMP-SUITs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakelskrutt
....Hade det funnits så hade män inte tagit det för dom är pussys när det kommer till sånt 😅
Sigmas*
Citera
2024-10-22, 07:28
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det finns inte ute på marknaden. Man kan dessutom läsa det här från din källa:

Personer med kuk... Ordet de söker är män men ja, just det, ja, enligt dårarna du länkar till kan även kvinnor ha kuk.
Det finns en liten faktaruta i slutet om varför ordet "man" ens förekommer i artikeln. Jag tror jag ser mig om efter sexualupplysning från annat håll

Just detta är ett bra exempel på varför jag inte litar på preparat för män: Staten och större företag idag vet inte vad en man är. De kan godkänna vad som helst för skit, eftersom att biverkningar och skador kan vara något som de ser som oproblematiska eller rentav positiva.
Citera
2024-10-22, 08:55
Medlem
Otroligt märklig trådstart..

Samhällen i form av patriarkat har inte gjort något annat än just fokuserat enormt på att kontrollera kvinnor, och då främst deras sexualitet, och gör så fortsatt idag i stora delar av världen.

Och män har i alla tider, så även idag, gett sig själva friheten att kunna ignorera ansvaret för oönskade barn utanför äktenskapet, likoms inget som dyker upp iom manliga preventivmedel.
Citera
2024-10-22, 09:03
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Hm, missförstår du mig med avsikt eller var det så jävla otydligt skrivet?

Ingenstans i min trådstart argumenterar jag emot p-pillret. Jag håller med om det mesta du skriver (förutom det där med männens "makt" över kvinnors sexualitet). Hela min poäng är att det är väldigt lustigt att (vissa) feminister anser att p-pillret är någon slags patriarkal konstruktion, trots de fördelar för kvinnors frihet som du lyfter fram.

Den här ytterst lilla gruppen feminister, som iallafall jag aldrig stött på, har fel. För det är precis tvärtom. Hälsa dem det nästa gång du stöter på dem.
Senast redigerad av Jenny9 2024-10-22 kl. 09:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in