Citat:
Ursprungligen postat av
top_secret
Moa har en sund reaktion på ett verkligt samhällsproblem. Det borde liksom inte vara svårare än "hej, jag vill jobba och jag gillar ert företag" med svaret "ok, du verkar trevlig, du får en chans så ser vi om det funkar". Istället för "hej vill du gifta dig med mig" som är ungefär vad som blir anställningsintervjun på svensk arbetsmarknad.
Enda anledningen att inte reagera som Moa är att man har accepterat det sjuka i systemet.
När jag blev arbetslös första gången i mitt liv, tror jag var 22, så fick jag veta att arbetsförmedlingen inte förmedlar jobb som de en gång i tiden gjorde.
Pratade med morsan om det och hon berättade hur det fungerade när hon var ung.
Då gick hon till arbetsförmedlingen och fick en förmedlare att prata med. De tog hennes utbildning, hennes erfarenhet osv och kollade listor osv och såg att kanske det här jobbet skulle passa dig, vad tror du Lena frågade dom? Ja men det låter intressant sa hon och då ringde arbetsförmedlaren upp företaget och sa att jag sitter här med 20 åriga Lena som har erfarenhet och utbildning som skulle passa den tjänst ni söker som sekreterare, kan jag skicka över henne? Ja men det låter bra, skicka henne så får hon provjobba lite.
Så fungerade det och hon fick ju jobbet ganska omgående.
Idag och sedan decennier tillbaka gör ju inte arbetsförmedlingen så, de hjälper inte aktivt den arbetslösa att få ett jobb. Lite trist faktiskt.