2024-10-21, 12:49
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Är du alltid lika ideologiskt besatt eller är det så att du hänger på internet för mycket? Pröva att dra det där snacket ute i verkligheten, kanske någon ger dig den där välbehövliga smällen du behöver.

Vad fan snackar du om? Vad för ideologi är det du menar, som skulle stå för att lära ungdomar söka jobb ordentligt? Det är knappast någon kontroversiell ståndpunkt, att de som gnäller mest om hur orättvis arbetsmarknaden är, också är de som gjort minst för att se till att göra sig anställningsbara.

Men eftersom du uppenbarligen verkar ha tagit åt dig av det jag skrivit, så får jag anta att du tillhör någon av de av mig nämnda grupperna. Frågan är bara vilken.
Citera
2024-10-21, 12:54
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Om man tittar på hennes tiktok-video som blev viral, så skrev hon alltså följande text:
Jag har sökt 10 jobb IDAG
får inte svar från en
ända behöver Sveriges
arbetsliv göra en
GRUNDLÄGGANDE
ändring för att söka jobb
är helt sinnersjukt svårt
Känner spontant att problemet kanske inte ligger hos "Sveriges arbetsliv", utan snarare hos Moa själv. Misstänker att hennes CV ser ut på ett liknande sätt. Klart att företag får dåliga vibbar om man skriver på där viset.
Om hon skriver på det sättet(bla "ända") så borde kanske hon istället behövt en GRUNDLÄGGANDE förståelse av svenska språket
Citera
2024-10-21, 13:01
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Om hon skriver på det sättet(bla "ända") så borde kanske hon istället behövt en GRUNDLÄGGANDE förståelse av svenska språket
Skummade igenom hennes tiktok (@moakbry) och hon skriver verkligen lika illa överallt:

"Jag älskar don men köpte de för så längesen o kan ej hitta dom, och dom kämpar för sina sista trådar just nu…"

"Hur mycket jag än förösker så är jag aldrig fräsh. Halloween månad måste ha tur denna månad"

"SNÄLLA ignorera hodien💀 vet att espresso house och pinchos har men vikka mer?!"
Citera
2024-10-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Tänkte diskutera Moa och hennes jobbsökande. Vad för fel gör hon? Vad kan hon förbättra?

Jag tänker att Moa i första hand ska försöka plugga vidare. Hon är för ung och lite för korkad ännu för att få ett arbete. Alla 20åringar är inte omogna och småkorkade, men väldigt många är det.
Hon behöver lära sig att stava och sluta tro att hon är queen of fucking everything. Är man queen av allt då kan man fan stava.
Men hon kan ju alltid bli influencer …

Som jag tidigare skrev detta är anledningen till varför våra universitet ser ut som de gör. Oseriösa studenter som inte vet vad de vill bli och "pluggar" för att de inte kunde få jobb.

Sen står de där 3-5 år senare i bästa fall med examen men oftast kan de inte de mest grundläggande sakerna som lärts ut under utbildningen för de inte haft något intresse av att lära sig sakerna. Vad har detta resulterat i? Jo att arbetsgivare numera i sina annonser kräver 3-5 års arbetslivserfarenhet, utöver examen såklart.

Vad tror du denna prinsessa kommer gnälla om då? Att hon saknar arbetslivserfarenhet såklart. Att hon måste stå i kassan på ICA med CSN lån efter 5år och ingen arbetsgivare vill anställa henne inom området hon är "utbildad" till, att hon aldrig kommer ha råd till en bostadsrätt innanför tullarna där hennes vänninor bor.

Ska man plugga ska man göra det av rätt anledning och ha ett brinnande intresse.
Citera
2024-10-21, 13:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Rätt många människor är svagbegåvade och har svårt med stavning, det gör inte att de på något sätt är sämre arbetare. Någon som ska blippa varor eller steka burgare behöver inte - enligt mig SKA INTE - behöva kunna det.

Det handlar inte om moral eller dygdighet eller någonting annat än HR-tanter som inte fått sig ett skjut på ett tag (min högst ovetenskapliga tes). Om du brukar LinkedIn är det bara att scrolla runt lite om vad folk säger om modern HR.
Ofta betyder det tyvärr att de är det.

En kille som drev ett väktarbolag berättade för mig att han införde ett krav på att arbetssökande behövde ha gått ut gymnasiet efter att först ha anställt folk utan det. Han tänkte också att det inte var relevant för jobbet.

Om kunskaperna var relevanta för jobbet vet jag inte, men han sade att de som inte gått ut gymnasiet oftast var för dumma för att klara av jobbet. De förstod inte instruktioner, klarade inte av att fylla i rapporter ordentligt, o.s.v.

Man behöver definitivt inte hög intelligens för dessa jobb, men man ska helst inte vara puckad heller.
Senast redigerad av Kallebrogen 2024-10-21 kl. 14:04.
Citera
2024-10-21, 13:59
Medlem
scraftys avatar
Många puckon som gnäller på henne här, men hon har rätt. Det är mycket svårt att få jobb som ung om man inte har kontakter som bara kan ge en jobb direkt.
Citera
2024-10-21, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Skummade igenom hennes tiktok (@moakbry) och hon skriver verkligen lika illa överallt:

"Jag älskar don men köpte de för så längesen o kan ej hitta dom, och dom kämpar för sina sista trådar just nu…"

"Hur mycket jag än förösker så är jag aldrig fräsh. Halloween månad måste ha tur denna månad"

"SNÄLLA ignorera hodien💀 vet att espresso house och pinchos har men vikka mer?!"

Oj herregud! Så där kan man skriva till kompisar, men måste kunna skriva korrekt i CV, ansökningar och faktiskt så bör man skriva vettigt på sociala medier, i alla fall om sidorna är åtkomliga att kolla på för vem som helst, t.ex. potentiella arbetsgivare.
Citera
2024-10-21, 14:29
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaram
https://www.expressen.se/nyheter/sve...d-sa-gick-det/

"Moa Karlsson längtar efter att flytta hemifrån och komma ut i vuxenlivet men arbetslösheten hindrar henne.

Hon sökte 30 jobb på en månad, i tre olika städer.

– Ibland får man inte ens ett svar, säger Moa."

Tänkte diskutera Moa och hennes jobbsökande. Vad för fel gör hon? Vad kan hon förbättra?

Hur tror Moa att någon skall vilja anställa henne när hon tagit bort sina ögonbryn och ritat dit helt nya onaturliga? Hur hon har spacklat sönder sitt ansikte med smink så hon ser ut som en clown, hur hon manipulerat sin mun till en omänsklig form. Moa håller även i ett plakat med text "queen of fcking everything" och öppnar sin mun som ett spädbarn gör när nappflaskan närmar sig. Hur hon fotograferar sig själv med texten om att hon inte får svar från en "ända" (alltså bakdel). Denna individ har alltså gått ut skolan men inte lärt sig att stava korrekt. Klart som korvspad ingen vill anställa henne med alla dessa avvikelser. Och att en vuxen kvinna leker med tiktok säger ju allt, det är ju en applikation för små barn som jönsar runt. Nä, dags för Moa att bli vuxen på riktigt! Jag ser mörkt på dagens generation barn
Moa har en sund reaktion på ett verkligt samhällsproblem. Det borde liksom inte vara svårare än "hej, jag vill jobba och jag gillar ert företag" med svaret "ok, du verkar trevlig, du får en chans så ser vi om det funkar". Istället för "hej vill du gifta dig med mig" som är ungefär vad som blir anställningsintervjun på svensk arbetsmarknad.
Enda anledningen att inte reagera som Moa är att man har accepterat det sjuka i systemet.
Citera
2024-10-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Moa har en sund reaktion på ett verkligt samhällsproblem. Det borde liksom inte vara svårare än "hej, jag vill jobba och jag gillar ert företag" med svaret "ok, du verkar trevlig, du får en chans så ser vi om det funkar". Istället för "hej vill du gifta dig med mig" som är ungefär vad som blir anställningsintervjun på svensk arbetsmarknad.
Enda anledningen att inte reagera som Moa är att man har accepterat det sjuka i systemet.

När jag blev arbetslös första gången i mitt liv, tror jag var 22, så fick jag veta att arbetsförmedlingen inte förmedlar jobb som de en gång i tiden gjorde.

Pratade med morsan om det och hon berättade hur det fungerade när hon var ung.

Då gick hon till arbetsförmedlingen och fick en förmedlare att prata med. De tog hennes utbildning, hennes erfarenhet osv och kollade listor osv och såg att kanske det här jobbet skulle passa dig, vad tror du Lena frågade dom? Ja men det låter intressant sa hon och då ringde arbetsförmedlaren upp företaget och sa att jag sitter här med 20 åriga Lena som har erfarenhet och utbildning som skulle passa den tjänst ni söker som sekreterare, kan jag skicka över henne? Ja men det låter bra, skicka henne så får hon provjobba lite.

Så fungerade det och hon fick ju jobbet ganska omgående.

Idag och sedan decennier tillbaka gör ju inte arbetsförmedlingen så, de hjälper inte aktivt den arbetslösa att få ett jobb. Lite trist faktiskt.
Citera
2024-10-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
10 jobb på en dag är ju inget. En vanlig människa bör kunna söka 100 jobb per dag om man lägger manken till
Nej,

Man bör snarare söka färre jobb men mer kvalitativt. Att slänga ut randomiserade ansökningar är helt meningslöst, istället bör man fokusera på 2-3 st och göra dem riktade emot den faktiska arbetsgivaren och den aktuella tjänsten.
Citera
2024-10-21, 14:59
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
När jag blev arbetslös första gången i mitt liv, tror jag var 22, så fick jag veta att arbetsförmedlingen inte förmedlar jobb som de en gång i tiden gjorde.

Pratade med morsan om det och hon berättade hur det fungerade när hon var ung.

Då gick hon till arbetsförmedlingen och fick en förmedlare att prata med. De tog hennes utbildning, hennes erfarenhet osv och kollade listor osv och såg att kanske det här jobbet skulle passa dig, vad tror du Lena frågade dom? Ja men det låter intressant sa hon och då ringde arbetsförmedlaren upp företaget och sa att jag sitter här med 20 åriga Lena som har erfarenhet och utbildning som skulle passa den tjänst ni söker som sekreterare, kan jag skicka över henne? Ja men det låter bra, skicka henne så får hon provjobba lite.

Så fungerade det och hon fick ju jobbet ganska omgående.

Idag och sedan decennier tillbaka gör ju inte arbetsförmedlingen så, de hjälper inte aktivt den arbetslösa att få ett jobb. Lite trist faktiskt.
Det hade betraktats som varningsflagga idag att inte självständigt söka jobbet. Orättvist mot unga människor kan jag tycka, men visst en 40åring som behöver den typen av hjälp hade jag också varit tveksam till att anställa.
När din mamma var ung var kanske arbetslösheten lägre också? Det låter så.
En del av problemet idag är att det kostar för mycket med rekrytering och upplärning. Ofta mycket administration som läggs på även enklare roller. Samt anställningstryggheten som dumt nog gör det svårt att få jobb om man är arbetslös.
Citera
2024-10-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Många puckon som gnäller på henne här, men hon har rätt. Det är mycket svårt att få jobb som ung om man inte har kontakter som bara kan ge en jobb direkt.

Min son tog studenten och sökte ett jobb...Och fick det. Inte alls svårt...
Tror ungdomar har lite för höga tankat om sig själv och söker jobb dom inte är kvalificerade för.
Man får börja med "sämre" jobb och arbeta sig uppåt. Ingen 18åring med ett sommarjobb i butik som merit kommer få ett butikschefsjobb tex.

Varför fick hon inte mer jobb i butiken? Hon kanske inte var så bra....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in