2024-10-14, 16:31
Jag delar uppfattningen att definitionen av våldtäkt inte borde vara skriven så att det här räknas som det. Dock borde det vara olagligt, men med en annan rubricering.
Citera
2024-10-14, 16:33
Medlem
Ni som inte anser att detta är våldtäkt, vad tycker ni att brottsrubriceringen ska vara?

Sexuellt ofredande? Sexuella trakasserier? Något annat?

Vad ska straffsatsen isåfall vara? Motsvarande våldtäkt eller något annat?

Jag kan förstå att man vänder sig mot breddandet av våldtäktsdefinitionen men det finns många handlingar som bör motsvara allvarlighetsgraden. Exempelvis det han gjort mot minderåriga. Så något måste man kalla det.
Citera
2024-10-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Jag förklarar det när du förklarar hur en våldtäkt kan utföras på distans. I den situationen är det för mig lika omöjligt att dömas för våldtäkt, som det är för en snattare att dömas för prostitution.
Här är förklaringen:

Citat:
Brottsbalken 6 kap.

4 §
Den som, med ett barn under femton år, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst tre och högst sex år. Detsamma gäller den som på ett otillbörligt sätt förmår barnet att företa eller tåla en sådan handling.

Första stycket gäller även den som begår en gärning som avses där mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen ska svara på grund av en myndighets beslut.

Om ett brott som avses i första eller andra stycket är grovt, döms för grov våldtäkt mot barn till fängelse i lägst fem och högst tio år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen har använt våld eller hot om brottslig gärning eller om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.
Citera
2024-10-14, 17:47
Medlem
Ziggy.Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprioxx
Principiellt håller jag med om att våldtäktsbegreppet urvattnats i många fall. Men här visar du vilken idiot du är: Utpressare är det värsta jävla bottenskrap som finns, eftersom de totalt förstör offrets liv. Ungen kanske har blivit lite smickrad av att få uppmärksamhet eller tyckt att hela situationen är spännande, gått med på att ta av sig lite kläder och BANG! så slår fällan igen och tonen förändras. "Jag har spelat in allt och kommer skicka det till alla dina vänner. Men om du bara XXXX så förstör jag den." Vilken den genomruttna jäveln förstås inte alls gör, utan använder den för att få fram grövre och grövre saker, som man kan använda vidare. FATTAR DU INTE vad den här hemligheten barnet har och hoten ifall man inte gör värre och värre saker gör, hur det helt förstör deras liv?! De tänker på det hela tiden; hemma, i skolan, i fritidsaktiviteter. Många har tagit livet av sig.

På ett sätt är det här mycket VÄRRE än en överfallsvåldtäkt, för här tycker offret att "det är mitt eget fel, VARFÖR lät jag mig luras från början?!". Så det är verkligen inte mentalt mindre skadligt, inte nödvändigtvis heller fysiskt: "Nu vill jag att du ska köra in toaborsten i rumpan. GÖR DET." Vid en överfallsvåldtäkt får offret en massa stöd och förvissas om att det INTE var ens eget fel – här vågar man inte berätta för nån, allra minst för sina föräldrar.

Men det skiter de här "människorna" i, eller snarare njuter de av den makten i sina patetiska liv eftersom de är det lägsta av det lägsta. Fatta det!

Bra och viktigt perspektiv. Utpressning är en sådan vidrig handling. Inte läst FUP eller så, men antar att det är det som han använt sig av, just utpressning. Oerhört gränslöst, våldsamt och hotfullt att skriva "komma och ta henne bakifrån" på skoltoaletten. Läste att en annan flicka hade börjat må dåligt vid hans kontakt med henne under våren. Så om det är på det viset, att han har utpressat 9 flickor att utföra sexuella handlingar på sig själva, förstår jag inte varför man på flashback har problem med att det kallas för våldtäkt. Det kan man väl gå med på, sett till skadan det gör på flickorna, utan att läsa någon lagtext.

Ni som skriver att flickorna hade ett val, och att det därför då inte kan kallas våldtäkt etc, bör ta en funderare till. Och försöka hålla två tankar i huvudet samtidigt. En flicka i denna ålder är inte i närheten av att vara mentalt färdigutvecklad och kunna tänka sig in vad personen på skärmen har för avsikter, i nästa steg. Ni kan inte resonera med er färdigutvecklade vuxna hjärna, att en flicka i 11 årsåldern ska ta samma beslut som er.

Han är uppenbarligen en fara i vårt civiliserade samhälle så det är rimligt att han hamnar bakom lås och bom. Hoppas flickorna får den vård dom behöver för att ges en bättre start på ungdomen och sitt liv. Sen hoppas jag också att kriminalvården ser till att han genomgår vårdprogram så att han inte återfaller och fortsätter vara en fara sen.

Med risk för lite Off-topic:
1. Om flickorna var puberterande, är det inte pedofili utan hebefili (puberterande 11-14 åringar) som är begreppet i detta fallet. Det är normalt att som även vuxen man vara sexuellt attraherad av en puberterande flicka, utan att för den delen vilja gå till handling med henne. MEN. Att agera på attraktionen i form av systematisk utpressning vad det här verkar, även om det är digitala handlingar, är 100 % INTE normalt och fruktansvärt skadligt för flickorna.

2. Frågar mig hur politiker, vuxna i samhället etc, har tillåtit ett klimat där så unga får en smartphone eller dator och fiberuppkoppling rätt ut i cyberrymden. Är det inte uppenbart att man då gett dom en port ut i det okända, med tillgång till en massa sajter och på arenor där andra finns, men där bara en färdigutvecklad vuxen mer kan se konsekvenser av vad som leder till vad. Eller är det okunskap? Jag vet inte.
Senast redigerad av Ziggy.Stardust 2024-10-14 kl. 17:51.
Citera
2024-10-14, 17:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Här är förklaringen:
En mycket bra förklaring.
Barn ska ha ett starkt skydd. Hur kan man ifrågasätta något så självklart?
Citera
2024-10-14, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Här är förklaringen:
Här är också en viktigt punkt som du tar upp.

Han döms inte för våldtäkt (Brottsbalken 6 kap. 1 §), han döms för våldtäkt mot barn (Brottsbalken 6 kap. 4 §).

Det är olika lagrum med snarlika men åtskilda formuleringar vilket inte alla verkar förstå.
Citera
2024-10-14, 18:16
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Därför att det är inte våldtäkt. Hur kan du inte se detta? Eller slutar din hjärna fungera bara för att det är tonårstjejer inblandade?

Ord betyder saker. Släpper man på det börjar man devalvera begreppen och då kan begreppen (och framtida domar i andra fall) hamna i ett läge där man har prejudikat för påhitt baserade i moral.

Människor utan konsekvenstänk borde inte få ha rösträtt.

Folk fattar inte riktigt vad du menar, jag gör det dock och håller med dig till 100%
Straffet han fick är helt ok, benämningen på brottet är däremot helt fel.
Citera
2024-10-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Folk fattar inte riktigt vad du menar, jag gör det dock och håller med dig till 100%
Vad skulle du vilja kalla det?
Citera
2024-10-14, 18:24
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Exakt. Du är en av få som förstår. Straffet som sådant är bra och naturligtvis ska han dömas, men inte för ett brott han omöjligen kan ha begått. För det skapar prejudikat.

Det är skrämmande hur genomsnitts-IQn har sjunkit även bland svensk medelklass. Det är som att gemene man inte kan separera känslor från logik eller hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Citera
2024-10-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Exakt. Du är en av få som förstår. Straffet som sådant är bra och naturligtvis ska han dömas, men inte för ett brott han omöjligen kan ha begått. För det skapar prejudikat.

Det är skrämmande hur genomsnitts-IQn har sjunkit även bland svensk medelklass. Det är som att gemene man inte kan separera känslor från logik eller hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Han har ju begått brottet dock, det uppfyller kraven för våldtäkt mot barn enligt 4 § 6 kap i brottsbalken.

Att du och många andra inte håller med om att den definitionen är rätt är en annan sak (jag är inte säker på att jag tycker det heller). Då får man försöka ändra den definitionen.

Men han är dömd för våldtäkt mot barn, i enlighet med lagtexten.
Citera
2024-10-14, 19:46
Medlem
Spännande med en hel tråd om semantik. Ok, vissa är er har svårt att förstå att detta är våldtäkt enligt lagen. Hoppas vi kan enas om att en person som kan manipulera ett barn att föra in föremål i sin kropp mot sin vilja ska straffas hårt. Behöver jag påpeka att den här typen av förbrytare når enormt många fler offer än vad kvarterets snuskgubbe gör.

Några frågade vad vi kan kalla det istället. Mitt förslag är grovt sexuellt tvång. Straffskalan får gärna spegla det som lagen kallar våldtäkt eftersom brottet är så vidrigt.
Senast redigerad av Bonker 2024-10-14 kl. 19:53.
Citera
2024-10-14, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Är det Max Baker skådespelaren, eller delar de bara samma namn.
Blev tvungen att googla. TrådMax verkar vara en vanlig nobody. Skådisen har nog bara inte åkt fast än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in