Citat:
Ursprungligen postat av
Sprioxx
Principiellt håller jag med om att våldtäktsbegreppet urvattnats i många fall. Men här visar du vilken idiot du är: Utpressare är det värsta jävla bottenskrap som finns, eftersom de totalt förstör offrets liv. Ungen kanske har blivit lite smickrad av att få uppmärksamhet eller tyckt att hela situationen är spännande, gått med på att ta av sig lite kläder och BANG! så slår fällan igen och tonen förändras. "Jag har spelat in allt och kommer skicka det till alla dina vänner. Men om du bara XXXX så förstör jag den." Vilken den genomruttna jäveln förstås inte alls gör, utan använder den för att få fram grövre och grövre saker, som man kan använda vidare. FATTAR DU INTE vad den här hemligheten barnet har och hoten ifall man inte gör värre och värre saker gör, hur det helt förstör deras liv?! De tänker på det hela tiden; hemma, i skolan, i fritidsaktiviteter. Många har tagit livet av sig.
På ett sätt är det här mycket VÄRRE än en överfallsvåldtäkt, för här tycker offret att "det är mitt eget fel, VARFÖR lät jag mig luras från början?!". Så det är verkligen inte mentalt mindre skadligt, inte nödvändigtvis heller fysiskt: "Nu vill jag att du ska köra in toaborsten i rumpan. GÖR DET." Vid en överfallsvåldtäkt får offret en massa stöd och förvissas om att det INTE var ens eget fel – här vågar man inte berätta för nån, allra minst för sina föräldrar.
Men det skiter de här "människorna" i, eller snarare njuter de av den makten i sina patetiska liv eftersom de är det lägsta av det lägsta. Fatta det!
Bra och viktigt perspektiv. Utpressning är en sådan vidrig handling. Inte läst FUP eller så, men antar att det är det som han använt sig av, just utpressning. Oerhört gränslöst, våldsamt och hotfullt att skriva "komma och ta henne bakifrån" på skoltoaletten. Läste att en annan flicka hade börjat må dåligt vid hans kontakt med henne under våren. Så om det är på det viset, att han har utpressat 9 flickor att utföra sexuella handlingar på sig själva, förstår jag inte varför man på flashback har problem med att det kallas för våldtäkt. Det kan man väl gå med på, sett till skadan det gör på flickorna, utan att läsa någon lagtext.
Ni som skriver att flickorna hade ett val, och att det därför då inte kan kallas våldtäkt etc, bör ta en funderare till. Och försöka hålla två tankar i huvudet samtidigt. En flicka i denna ålder är inte i närheten av att vara mentalt färdigutvecklad och kunna tänka sig in vad personen på skärmen har för avsikter, i nästa steg. Ni kan inte resonera med er färdigutvecklade vuxna hjärna, att en flicka i 11 årsåldern ska ta samma beslut som er.
Han är uppenbarligen en fara i vårt civiliserade samhälle så det är rimligt att han hamnar bakom lås och bom. Hoppas flickorna får den vård dom behöver för att ges en bättre start på ungdomen och sitt liv. Sen hoppas jag också att kriminalvården ser till att han genomgår vårdprogram så att han inte återfaller och fortsätter vara en fara sen.
Med risk för lite Off-topic:
1. Om flickorna var puberterande, är det inte pedofili utan hebefili (puberterande 11-14 åringar) som är begreppet i detta fallet. Det är normalt att som även vuxen man vara sexuellt attraherad av en puberterande flicka, utan att för den delen vilja gå till handling med henne. MEN. Att agera på attraktionen i form av systematisk utpressning vad det här verkar, även om det är digitala handlingar, är 100 % INTE normalt och fruktansvärt skadligt för flickorna.
2. Frågar mig hur politiker, vuxna i samhället etc, har tillåtit ett klimat där så unga får en smartphone eller dator och fiberuppkoppling rätt ut i cyberrymden. Är det inte uppenbart att man då gett dom en port ut i det okända, med tillgång till en massa sajter och på arenor där andra finns, men där bara en färdigutvecklad vuxen mer kan se konsekvenser av vad som leder till vad. Eller är det okunskap? Jag vet inte.