Citat:
Ursprungligen postat av
Megabambino
Gå inte ut så hårt och hävda att andra har 100% fel och du har 100% rätt. Det har du inte täckning för och har du studerat straff- och processrätt och rättstillämpning så vet du att lagstiftning i olika fall är dispositiv och att det i slutänden handlar om tolkningar med människor som beslutsfattare.
Olof kan ansöka om överföring till Sverige från USA för att avtjäna sitt straff enligt 1983 års lag om överföring av dömda. Men det kommer krävas att han har avtjänat en del av sitt straff innan ansökan.
Sannolikheten för att Sverige ska ta emot Olof beror på flera faktorer, inklusive brottets karaktär, straffets längd, och om brottens straffbarhet enligt svensk lag. Om brottet är allvarligt och oförenligt med svenska lagar kan det vara svårt att få en överföring godkänd. Om bara hemhörighetskriteriet var styrande som du påstår så hade Sverige överfört fängslade svenska medborgare i en strid ström från många länder med utlämningsavtal, men så ser det inte alltid ut. Många svenskar avtjänar straff utomlands och nekas överföring. Hittills har intresset från svenska myndigheter att både överföra Olof till Sverige och att lagföra honom här varit minst sagt svalt. Så långt håller du nog med.
Jo, det kan jag lugnt säga att jag kan göra av olika anledningar som jag inte går in på här men min erfarenhet (inte pålästa erfarenheter) är vida större än din.
Om du inte ens kan skilja på "lag" och "konvention" så kan jag tyvärr inte hjälpa dig men kul att du Googlar dig fram men din läsförståelse är heller inte på topp när du blandar in utlämningar t.ex. som är en helt annan skild sak och har inte med en strafföverföring att göra.
"Många svenskar avtjänar straff utomlands men nekas överföring"? Vad fan betyder det ens? Som taget ur luften.
Ge konkreta exempel så får jag förklara för dig för du blandar hejvilt i ditt inlägg.
Vad har svenska myndigheters "ovillighet" (nej, det var inte "ovillighet" utan brott som Olof erkände kunde inte ens han själva styrka som den loser han är) med en eventuell strafföverföring enligt gällande konvention att ens göra?
Läser du ens vad du själva skriver innan du postar? Om inte, snälla, kanske en bra ide att du börjar göra.