Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-11, 09:38
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runesstenar
Jag behöver ett på förhand tydligt specificerat och definierat syfte och realistiskt mål att åstadkomma för att ta mig för något. Det är bara upp till mig att bestämma. Något måste anses viktigt av mig för att därefter utföras/göras.
Men alla ni andra som bara lever, hur får ni tiden att gå utan att drabbas av tristess? Vad sysslar ni med varje dag som håller er sysselsatta och hur motiverar ni er till det?
Vi har inte tid att reflektera eftersom att vi jobbar, och när vi inte jobbar så fixar vi med allt vi inte hann med för att vi jobbade eller så unnar vi oss något som är trevligt eller gott.

Svar på din fråga, vi jobbar. Tjänar pengar och med alla dessa pengarna kan vi köpa jättegod mat, fina kläder och åka på resor eller unna oss andra saker vi vill ha. Personligen så har jag ett jobb jag verkligen gillar så det är inte ”jobbigt” för mig att jobba.

Tristess är som du säger när man saknar en mening med livet och inte jobbar för att uppnå någonting. Det går fort att bli deprimerad när man lever ”fel”. Och att stå utanför samhället är inte så mysigt, det är ensamt och alla ser ner på en.

Jag har väldigt sällan tråkigt i mitt liv och jag tror att det har att göra med att jag är en rolig och påhittig person. Antingen håller jag mig sysselsatt med viktiga saker eller så unnar jag mig någonting jag tycker är roligt och när jag är trött så vilar jag och njuter av bra musik och mitt eget sällskap. Jag är en hel människa helt enkelt.

Känner du dig helt lost i livet så får du söka dig till Jesus.
Citera
2024-10-11, 09:45
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Skaffa barn är mitt svar till alla "rotlösa" och sökande människor då bara gör man saker hela tiden, och är glad över det. För mycket tid till att tänka är inte bra för oss, eller iallafall 99.9% av alla. Den lilla andelen som fixar det är födda filosofer
Tyvärr finns incels och impotens, att adoptera eller fixa surrogat botar inte begränsande sjukdomar, låg tilltro till att man passar som förälder, eller bara rädsla över att modern dör eller får missfall. Finns det några vettiga män och kvinnor? "Det finns hopp" motiverar inte alla att försöka, speciellt om de tycker att barn är dyra, skrikiga och jobbiga.

En dag flyttar barnen ut och då kan man även som förälder bli sökande. Försök ha fler förslag än, ett ytligt "skaffa barn", det kan vara jobbigt att höra.
Citera
2024-10-11, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Om någon skulle övertyga dig om att gud finns då? Tror du att det är helt omöjligt att de flesta missuppfattat vad gud är? Vad är gudar? Vad är andar?

Har du läst Korinthierbreven så du förstår vad kristendomen handlar om? Kristendomen handlar just om att skapa fred, motverka dekadens, förfall.

Se på de sju dödssynderna och på de sju motsvarande dygderna. För att de för 2000 år sedan inte pratade om själen istället för psyket får du översätta till modernt språk. Synder är det som leder till misär. Dygder är det som leder till välstånd.

Ande på engelska är spirit, spirit refererar till alkohol, för att den alkoholpåverkade tycks bli fylld av goda eller onda andar. Andar är det som får en att göra saker, det som driver känslor, tänkte man förr.

Gud är godhetens ande. Det är givmildheten, välviljan, det som får dig att göra gott. Är du god så blir du beskyddad, på så sätt att andra vill vara goda mot dig. Syftet med godhet verkar vara att bygga ett himmelskt rike på jorden.

Visst, bibeln innehåller massa lögner för de icke bättre vetande medeltidspöbeln. Gud skapade universum, fel! Gud har en plan, fel! Lever man som kristus kommer man till himmelen, fel!

Om du nu drabbas av tristess och vill få tiden att gå så kan du ju alltid försöka förstå andras perspektiv, muslimer kanske inte är som "smutsiga apor" egentligen. Varför tycker du det? Det kan du också fundera på.

Jag hör dig, religion är fint och som jag skrev så har de fina värderingar, och logiken bakom gud är antik, men vi är inte skapade av någon gud på det sättet någon religion förespråkar.

Att säga att våra handlingar är gud eller andar blir bara flummigt.

Jag är inte kapabel att förstå dessa drönare eller deras perspektiv, det går inte att smälta det faktum där allt som är fel är normaliserat. Det förpestar min vardag på alla möjliga sätt.

Jag vet mycket väl varför jag tycker de är smutsiga apor. Det är lite gammeldags rasism där jag finner de motbjudande, fula, odrägliga, lågt iq men jag har inget emot de per se men jag vill inte se eller höra av dem. De hör inte hemma här lika lite som jag hör hemma i Afrika.

Däremot är deras moral något jag strävar efter men det har ingenting med de att göra och då talar vi bara om de finare delarna av den moralen där det gräsliga uppmuntras och något fint och vackert ses ned på.
Citera
2024-10-11, 10:05
Medlem
Det måste tydligen finnas ett bestämt syfte, tillräckligt specifikt, för TS men därefter måste ansvaret lämnas till vem som helst angående vad a-mortal skriver om.
Det kan vara det enda som motiverar en del för att få något gjort för det sägs ju i tråden att syftet måste vara definierat.
Efter det egoupplösning och Nirvana, to return but to vanish and die.
Citera
2024-10-11, 10:25
Medlem
Citat:
Tja vem är det jag frågar... Om det är någon som vet så borde det sannolikt vara jag.
Detta är dessutom också raka motsatsen till autism aspie. Det är inte heller depression. Det är inget.

Allting bottnar i rationalitet. Det går inte att förklara på något annat sätt. Det mynnar endast ut i det alltid. Vettiga tankar lyser igenom alla roliga saker som skulle finnas att göra - innan jag gör dom.

Du tror inte det bottnar i din barndom då och att föräldrarna begränsade dig och kvävde dina försök att följa din nyfikenhet och dina egna initiativ?
Citera
2024-10-11, 10:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag behöver ett på förhand tydligt specificerat och definierat syfte och realistiskt mål att åstadkomma för att ta mig för något. Det är bara upp till mig att bestämma. Något måste anses viktigt av mig för att därefter utföras/göras.
Men alla ni andra som bara lever, hur får ni tiden att gå utan att drabbas av tristess? Vad sysslar ni med varje dag som håller er sysselsatta och hur motiverar ni er till det?
Jobbar. Tar hand om barn. Deltar i aktiviteter

Min motivering? Tja, att leva rikt. Att förhoppningsvis inte behöva dö ensam, bitter och bortglömd.
Senast redigerad av Enterprise 2024-10-11 kl. 10:30.
Citera
2024-10-11, 11:18
Medlem
Citat:

Är du missbrukare eller sjukpensionär eller båda delar? Skaffa ett jobb eller utbildning och väx upp!
Citera
2024-10-11, 11:35
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godgodgod
Det är del av sjukdomen

Du måste vinna

Det är inte att du ska ha ett mål.

Det är att du måste veta att du vinner.

Det heter narcessism

Då saknar man empati som är kärlek

Du saknar person, individ därför är du bara stöt av impuls. Dvs det sitter ihop med adhd.

Det är ofta uppgivet att dom saknar innehåll, dom känner sig tomma.

Det finns inget botemedel idag men vi vet lite mera.
Jag förstår ingenting
Citera
2024-10-11, 11:37
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricktactoe
Är du missbrukare eller sjukpensionär eller båda delar? Skaffa ett jobb eller utbildning och väx upp!
Tror du inte att det finns missbrukare eller sjukpensionärer som har/haft jobb eller utbildning?
Du är inte den vassaste kniven i lådan va?
Citera
2024-10-11, 11:46
Medlem
Citat:
Jag lider i princip av daglig tristess och har gjort sedan tonåren. Jag tränar, promenerar, planerar resor, umgås, löser korsord, jobbade mycket tidigare och studerade. Med stigande ålder har jag accepterat att min personlighet är så här med rastlöshet, lätt för att bli uttråkad och tar en promenad om det blir alltför jobbigt. Jag har övat på att vara i nuet men ha resor inbokade framöver, som en morot att uthärda dagliga livet med dess tristess.
Citera
2024-10-11, 11:48
Medlem
Xandas avatar
Intelligenta människor blir inte uttråkade. Tristess är en plåga för de korkade.
Citera
2024-10-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricktactoe
Det kan man ha ägnat sig åt tidigare i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in