Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-10, 07:31
Medlem
Äntligen kan vi sätta fingret på skånskan och säga att skånska är inte svenska, AI intygar att det låter helt främmande.

Citat:
– Den sydligaste skånskan är svårast att förstå, säger Agnes Toftgård som är Data Scientist på KB.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...det-ar-svenska

Ändå häftigt hur långt det har gått nu, om ni testar på advanced voice model i chagpt så förstår den Svenska nästintill perfekt (dock riktig svenska aka riksvenska) men när man för in dialekter så börjar det bli svårt. Så dags för alla att lära sig riksvenska för att kunna bli förstådd av AI's! ;D
Citera
2024-10-10, 07:31
Moderator
Ruskigbusss avatar
Från artikeln:
Citat:
KB försöker nu in massor av exempel på olika dialekter, brytningar och andra udda sätt att tala. Syftet är att tillhandahålla en AI-modell som är öppen och fri att använda för alla som vill göra tal-till-texttjänster på svenska.

– Till exempel att diktera och transkribera journaler inom sjukvården, säger Leonora Vesterbacka.
Citera
2024-10-10, 07:39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Nu har vi ju olika dialekter i landet och det är väl AI som ska lära sig dessa?

Detta bevisar ju bara hur korkad AI fortfarande är.
Citera
2024-10-10, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nu har vi ju olika dialekter i landet och det är väl AI som ska lära sig dessa?

Detta bevisar ju bara hur korkad AI fortfarande är.

Att kalla AI "korkad" är nog inte rätt ord i och med att den spöar dig i princip 99% av alla tester som finns
Citera
2024-10-10, 07:51
Medlem
Det är inte bara skånska AI har svårt att tolka. Men spännande och kul att KB håller på att träna upp AI.

Citat:
Tjocka dialekter finns det gott om i arkiven. Värre är det med material med svenskar som inte har svenska som förstaspråk.
Citera
2024-10-10, 07:51
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Att kalla AI "korkad" är nog inte rätt ord i och med att den spöar dig i princip 99% av alla tester som finns
Jag kan iallafall förstå olika dialekter!

Om AI verkligen var smart skulle den kunna träna in olika dialekter på några sekunder!

Att AI skulle spöa mig när det gäller datahantering är väl inte så konstigt men människan spöar AI på många områden fortfarande.
Citera
2024-10-10, 08:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Samma problem finns med engelskan. AI är oftast gjort för att förstå amerikansk engelska och har svårt för att förstå många brittiska dialekter.

Antar att problemet finns i många språk med dialekter som avviker mycket från en standarddialekt...
Citera
2024-10-10, 08:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Så dags för alla att lära sig riksvenska för att kunna bli förstådd av AI's! ;D
Med din följsamma inställning borde du kanske bli ansvarig för utvecklingen av självkörande bilar.
"Det är inte AI:s fel att bilen krockade, du valde ju själv att köra en väg där det ibland kan springa småvilt"!.
Du kan få jobb som pressansvarig på Tesla, till och med.
Citera
2024-10-10, 08:58
Medlem
Hamprs avatar
Citat:

Att ha en kunskapsbank, typ ett minne som den kan avläsa information ifrån, är inte att vara intelligent. Intelligens innebär att du utifrån information och kontext kan dra logiska slutsatser.
Om man då som i det här fallet talar svenska fast med en dialekt, så om AIn vore intelligent så hade den snappat upp att det är en person som talar svenska med en dialekt.
Nu fallerar den eftersom den inte kan matcha dialekten med lagrad information. Om människan måste göra en handpåläggning för att rätta den så är den inte särskilt intelligent.
Citera
2024-10-10, 09:24
Medlem
Nochillss avatar
Jag har själv jobbat en hel del inom kundtjänst/support och fått anpassa mig till olika dialekter.
Det är väldigt sällan som jag tyckt att just skånska är svårt att förstå, bara när det talas snabbt.

Jag har också jobbat en hel del mot Norska kunder och vissa har haft svårt att förstå mig!

Enklaste är nog att samköra AI-registren med Danska för att träna systemet på medhörning.
Citera
2024-10-10, 10:10
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Äntligen kan vi sätta fingret på skånskan och säga att skånska är inte svenska, AI intygar att det låter helt främmande.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...det-ar-svenska

Ändå häftigt hur långt det har gått nu, om ni testar på advanced voice model i chagpt så förstår den Svenska nästintill perfekt (dock riktig svenska aka riksvenska) men när man för in dialekter så börjar det bli svårt. Så dags för alla att lära sig riksvenska för att kunna bli förstådd av AI's! ;D
Den förstår inte det den ännu inte är tränad att förstå, det kanske är svårt för dig att fatta, men knappast för så många fler.

Om den bara är tränad på rikssvenska ännu så anger den förstås inte mer avancerade dialekter som svenska.

Det är ju just detta som den nya modellen ska lära sig att göra så jämtländska, norrländska, småländska, skånska, göteborgska och söderslang ska ingå i modellen.

Du framstår som helt efterbliven när du startar en tråd som denna.

”KB försöker nu in massor av exempel på olika dialekter, brytningar och andra udda sätt att tala. Syftet är att tillhandahålla en AI-modell som är öppen och fri att använda för alla som vill göra tal-till-texttjänster på svenska.”
Citera
2024-10-10, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Den förstår inte det den ännu inte är tränad att förstå, det kanske är svårt för dig att fatta, men knappast för så många fler.

Om den bara är tränad på rikssvenska ännu så anger den förstås inte mer avancerade dialekter som svenska.

Det är ju just detta som den nya modellen ska lära sig att göra så jämtländska, norrländska, småländska, skånska, göteborgska och söderslang ska ingå i modellen.

Du framstår som helt efterbliven när du startar en tråd som denna.

”KB försöker nu in massor av exempel på olika dialekter, brytningar och andra udda sätt att tala. Syftet är att tillhandahålla en AI-modell som är öppen och fri att använda för alla som vill göra tal-till-texttjänster på svenska.”

Så arg du verkar vara, den är tränad för att förstå svenska... därav gick skånskan bort ;D
Men ja den behöver träna in sig på dialekter, du verkar inte förstå att alla i tråden inklusive mig förstår detta? Kanske du inte kan tyda det människor skriver, behöver jag skriva på skånska för dig kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in