• 1
  • 2
2024-10-09, 19:44
Medlem
Har en Toyota som uppfyller kraven fr Toyota kvalitetsgaranti enligt:
https://biliatoyota.se/bilar/forsakr...litetsgaranti/

AC:n slutade att fungera i somras och efter underskning hos auktoriserad versktad kom det fram att kondensor behver bytas ut.

Problemet nu r att jag inte kan f ngon aktuoriserad verkstad att tgrda problemet, de slingrar sig hela tiden och skyller p att de inte kan f hem delen eller att de inte har tid (vilket inte stmmer d jag testat att ringa som inte garantirende och d gr allt att fixa inom en vecka).

Jag frgade dem och de fr betalt av ngon Toyota garanti avdelning, s det r inte det att de mste gra det gratis. Ngon som vet varfr de gr allt fr att slippa (de frsker verkligen med helt osannolika urskter)?

Men viktigast av allt, hur kan jag f dem att uppfylla garantin och laga bilen?
Citera
2024-10-09, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gargamel2000

AC:n slutade att fungera i somras och efter underskning hos auktoriserad versktad kom det fram att kondensor behver bytas ut.

Problemet nu r att jag inte kan f ngon aktuoriserad verkstad att tgrda problemet, de slingrar sig hela tiden och skyller p att de inte kan f hem delen eller att de inte har tid (vilket inte stmmer d jag testat att ringa som inte garantirende och d gr allt att fixa inom en vecka).

Jag frgade dem och de fr betalt av ngon Toyota garanti avdelning, s det r inte det att de mste gra det gratis. Ngon som vet varfr de gr allt fr att slippa (de frsker verkligen med helt osannolika urskter)?

Extremt sllan en kondensor bara gr snder utan yttre faktorer ssom stenskott.
Enligt underskningen som du hnvisar till har dom man ju ven konstaterat varfr kondensorn gtt snder? Vad sger felskningen?
Citera
2024-10-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowm00se
Extremt sllan en kondensor bara gr snder utan yttre faktorer ssom stenskott.
Enligt underskningen som du hnvisar till har dom man ju ven konstaterat varfr kondensorn gtt snder? Vad sger felskningen?

Har inte det dokumenetet, ska be dem att maila det.

Men det centrala r att jag inte vet hur jag ska f dem att uppfylla garantin. Gr det att ringa Toyota "hgre upp" och klaga s de stter press?
Citera
2024-10-09, 20:36
Medlem
Citat:

Men det centrala r att jag inte vet hur jag ska f dem att uppfylla garantin. Gr det att ringa Toyota "hgre upp" och klaga s de stter press?

r det yttre faktorer r det sllan garantin gller, du fr lsa p i garantiavtalet vad det str.
Har du t.ex. ett hl fram p kondensorn pga stenskott s kan du ju inte krva garanti?
Inte direkt Toyotas fel att du fr stenskott.

Men kolla frst vad som str i protokollet frn verkstan, str det att typ packning gtt snder eller ett tydligt tillverkningsfel s r det ju en annan historia.
Sen verlag s r det hgst ovanligt med fabrikationsfel p Toyotas kondensatorer.
Vad r det fr modell och rtal p bilen?
Citera
2024-10-09, 20:44
Medlem
Citat:
r det yttre faktorer r det sllan garantin gller, du fr lsa p i garantiavtalet vad det str.
Har du t.ex. ett hl fram p kondensorn pga stenskott s kan du ju inte krva garanti?

Men kolla frst vad som str i protokollet frn verkstan, str det att typ packning gtt snder eller ett tydligt tillverkningsfel s r det ju en annan historia.

Det r godknt som garantirende, men problemet r att de drjer med att tgrda det! De har skyllt p att de inte fr hem delen, de har sagt det i flera mnader och sger att det kan ta mycket lngre tid, flera mnader till. Helt orimligt!

Nr jag ringde en annan verkstad och frgade frst om de kan f hem delen s gick det bra p en vecka, sen fick jag tid frst om en mnad. Troligen kommer de komma med urskter de med.

Ringde en annan verkstad utan att nmna garantin och d skulle det vara fixat p en vecka. Sen nmnde jag garantin och nu frsker de slingra sig med!
Citera
2024-10-09, 20:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

En arbetskompis dotter hade en el-Audi.

Hennes problem var i.o.f.s p en helt annan niv en din (mega/giga), men Audi slingrade sig, och slingrade sig etc..spass att nybilsgarantin p bilen brjade nrma sig slutet. D blev hon nervs, fr sen skulle ju hon f brja ta notan.

Hon satte ihop all dokumentation hon hade, och drog sedan ivg ett mail till Vd`n fr Audi Norge. Gav utryck fr sin besvikelse (+ att hon skulle g till pressen).

D lste det sig.
Citera
2024-10-10, 00:22
Medlem
Tyvrr fr man ibland vara hrd. Kan de slingra sig s kommer de frska gra det. Trkigt att de inte vill uppfylla garantivillkoren. Be att f tala med ngon hgre upp i kedjan eller maila?
Citera
2024-10-10, 00:37
Medlem
Citat:

Dom fr inte fullt betalt - det r inte fri prissttning p garantijobben Toyota Factory/Generalagenten bestmmer fast pris eller timpenning fr garantijobben - olnsamma jmfrt med vanliga drkunder som man kan skinna fritt
Citera
2024-10-10, 15:49
Medlem
Anmla till ARN?
Citera
2024-10-10, 21:54
Medlem
66ccskyhawks avatar
har nog bytt 100st AC kondensor genom tkg / relax garanti. p bilar ldre n 4 r. kunden ska inte betala fr bytet, ska inte vara ngot problem. toyota betalar. ven arbete och gasen.
1 ja det r oftast lng leveranstid p delar. att vnta en mnad eller mer p en kondensor r inte ovanligt
2 en bra verkstad r fullbokad och har inte tid nsta dag fr dig. var tlmodig, ingen panik att fixa acn p vintern.
Citera
2024-10-11, 08:31
Medlem
Citat:

Var igr p en annan verkstad (de var tydligen tvungna att felskka igen sjlva fr att kunna godknna som TKG, trots att autioriserad gjort det innan), hr r deras diagnos:

Lckage frn AC-kondensor vid torkfilter samt vid anslutning till rr
Citera
2024-10-11, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
har nog bytt 100st AC kondensor genom tkg / relax garanti. p bilar ldre n 4 r. kunden ska inte betala fr bytet, ska inte vara ngot problem. toyota betalar. ven arbete och gasen.
1 ja det r oftast lng leveranstid p delar. att vnta en mnad eller mer p en kondensor r inte ovanligt
2 en bra verkstad r fullbokad och har inte tid nsta dag fr dig. var tlmodig, ingen panik att fixa acn p vintern.

Jag kan kpa en mnad, men nu r vi inne p den tredje. Tycker inte att det borde vara sdanna problem med en Toyota Auris Kombi tillverkad 2015. Drjer det till nsta r riskerar jag att TKG gr ut.

Nu har jag blivit lovad p en annan verkstad att allt ska vara fixat inom en vecka.

Funkar inte det ska jag testa att bestlla delen sjlv, fr kvitto p om de ljuger d. Sen ge den till ngon av de verkstder jag kontaktat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in