Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-07, 17:35
Medlem
Jag har gymmat till och från under över 20 års tid. Har sedan några år tillbaka känt att jag stött på en platå, men efter att ha börjat äta kreatin och proteinpulver lyckades jag äntligen ta mig förbi den och börja utvecklas igen. Det här är dock det sjukt skumma: Strax efter att min styrka sköt i höjden blev jag drastiskt mindre stark igen efter bara nån vecka.

Innan kreatinet körde jag 122,5 x 8 i bänkpress. När jag var som starkast nu klarade jag 135 x 9. Men idag klarade jag bara 135 x 1 (!) sista setet, och så här har det varit de senaste veckorna. I hantelpress klarade jag runt 26 repetitioner med 45-kiloshantlarna, men nu blir det strax under 20.

Förr när jag tränade märkte jag aldrig fluktuationer i styrka så här. Det kunde skilja nån repetition mellan olika dagar, men att gå från 9 till 1 repetition var det överhuvud taget aldrig tal om.

Vad fan kan det här bero på?

Den enda skillnaden på mitt träningsschema sen jag började dippa är att jag börjat träna ben mer. Kan det vara så att detta faktiskt gör att jag presterar sämre på överkroppspassen på grund av överbelastat CNS eller dylikt?

En annan sak jag tänkt på är kreatinet. Jag har tagit det i några månader nu och vet att vissa rekommenderat avbrott efter x antal veckor. Kan det vara så att effekten av kreatin har upphört pga för långvarig konsumtion, och att jag rentav kan gynnas prestationsmässigt av att göra ett uppehåll?

Det här är otroligt frustrerande då jag var så glad över att äntligen göra framsteg och sliter som ett djur på gymmet.
Citera
2024-10-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Jag har gymmat till och från under över 20 års tid. Har sedan några år tillbaka känt att jag stött på en platå, men efter att ha börjat äta kreatin och proteinpulver lyckades jag äntligen ta mig förbi den och börja utvecklas igen. Det här är dock det sjukt skumma: Strax efter att min styrka sköt i höjden blev jag drastiskt mindre stark igen efter bara nån vecka.

Innan kreatinet körde jag 122,5 x 8 i bänkpress. När jag var som starkast nu klarade jag 135 x 9. Men idag klarade jag bara 135 x 1 (!) sista setet, och så här har det varit de senaste veckorna. I hantelpress klarade jag runt 26 repetitioner med 45-kiloshantlarna, men nu blir det strax under 20.

Förr när jag tränade märkte jag aldrig fluktuationer i styrka så här. Det kunde skilja nån repetition mellan olika dagar, men att gå från 9 till 1 repetition var det överhuvud taget aldrig tal om.

Vad fan kan det här bero på?

Den enda skillnaden på mitt träningsschema sen jag började dippa är att jag börjat träna ben mer. Kan det vara så att detta faktiskt gör att jag presterar sämre på överkroppspassen på grund av överbelastat CNS eller dylikt?

En annan sak jag tänkt på är kreatinet. Jag har tagit det i några månader nu och vet att vissa rekommenderat avbrott efter x antal veckor. Kan det vara så att effekten av kreatin har upphört pga för långvarig konsumtion, och att jag rentav kan gynnas prestationsmässigt av att göra ett uppehåll?

Det här är otroligt frustrerande då jag var så glad över att äntligen göra framsteg och sliter som ett djur på gymmet.

Omöjligt att svara på utan att veta hur ditt träningsupplägg är i övrigt. Hur många dagar tränar du? Är allt annat "on point" förutom att du tränar ben mer? Det är logiskt att du presterar sämre på överkropp om du lägger till mer underkropp. Kreatin gör marginell skillnad rent styrkemässigt.

Pröva att köra en deloadvecka och återgå till det vanliga efter det.
Citera
2024-10-07, 23:04
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag tar kreatin i cykler. Man brukar rekommendera runt åtta veckor med kreatin sen fyra veckor utan. Jag känner att effekten av kreatin är störst under de första veckorna för att sedan sakta avta.

Men din dipp verkar vara mer än så. Kan ju vara stress, sömnbrist, matintag osv. osv.
Citera
2024-10-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag tar kreatin i cykler. Man brukar rekommendera runt åtta veckor med kreatin sen fyra veckor utan. Jag känner att effekten av kreatin är störst under de första veckorna för att sedan sakta avta.

Men din dipp verkar vara mer än så. Kan ju vara stress, sömnbrist, matintag osv. osv.

Det rekommenderas att inte cykla kreatin, det trodde man för 20+ år sedan.

Klart det känns som det avtar när depåerna är fyllda jämfört med när dom inte är fyllda..
Citera
2024-10-08, 17:59
Medlem
Har du ökat volymen överlag på senaste? Mycket möjligt att ben träningen är boven, överlägset det mest systematiskt utmattande för kroppen förutsatt att man tränar hårt, men från 9 reps till 1 rep är ett rättså extremt tapp, det får mig att tro att det är volymen som är för hög och att istället för att vilodagarna spenderas på att musklerna byggs upp så går alla resurser till återhämtningen istället.

Annars är ju maten och sömnen de uppenbara felen, men tar för givet att det är som det ska.

Kreatin kan du ta 20 år i sträck varje dag, behövs inte några pauser.

Edit; såg nu att den enda ändringen du gjort är ett extra benpass, ta bort det eller minska volymen under ett av passen och se om det hjälper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in