Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-18, 20:50
Moderator
Diablo1118s avatar
En tråd kring löparskor tycker jag saknas här och att vi även ger tips kring bra ställen där dessa skor kan köpas lite billigare eller när det reas ut.

Följande skor gillar jag eller letar jag efter men inte köper till vilka priser som helst.
Saucony kinvara:
Saucony kinvara har jag använt i flera år och är nog den sko jag springer mest i.
Har inte testat Kinvara 14 ännu men nyligen köpt hem 4 par. Två par kostade 799 kr st från Intersport och ett par köpte jag för 1099 & 1199 kr av Outnorth.
Jag springer just nu regelbundet i ett par Kinvara 13.
Tror även Kinvara 15 är på gång snart och då brukar föregående modell kunna hittas lite biligare.

Är intresserad av att köpa fler par om de finns för 800-1100 kr i storlek 45 (eventuellt 46 för jag testar om jag ska gå upp en storlek)

Saucony ENDORPHIN SPEED 3 eller 4
Sugen på att införskaffa men tycker de är för dyra just nu. Hittar jag några i min storlek kommer jag köpa snart. Kan vara bredd att ge lite mer men inte 2500 kr utan runt 1500 kr hoppas jag på vid rea.
Färg är egentligen inte viktigt men dessa är snygga:
https://www.loplabbet.se/loparskor/t...err/viziorange

Altra
Alla modeller av Altra vid Rea är egentligen intressanta men just nu letar jag främst efter
Olympus & Escalante. Men bara rea erbjudande och i storlek 45 & 46
Timp kan också kanske vara lite intressanta.

Hoka
tidigare favoriter men börjat ogilla dem mer och mer men några modeller är fortfarande intressanta till rätt pris:
Speedgoat
Roket X
Bondi

Nytt för mig osäker både kring modell men vill ha en sko för mängdträning mest på asfalt, Var nära köpa dessa:
https://topoathletic.se/collections/...3-cobalt-black (Ultrafly 3)
men redan köpt 4 par skor så jag lugnade mig lite när en rabattkod inte funka på just dessa.

De skor jag har i rotation just nu är
Hoka Bondi 8
Speedgoat 5
Altra timp
Altra olympus
Hoka Ricon (snart förbrukade)
Hoka Bondi 7 (snart förbrukade)
Hoka Bondi X
Saucony Kinvara 13
Nike glömt modell men trailskor minst 5 år gamla (super slitna och använder knappt)
Altra (glömt modell men mina första Altra köpta 2018) Använde inte så mycket för jag gillade inte dessa tidigare modeller. Känns väldigt klumpiga.
Icebugg dubbade och köpta för länge sen ska troligtvis ersätta dessa i år även om de inte direkt är utslitna.
Altra vanish carbon använda 2 maror och en 30 km runda.
Citera
2024-09-05, 09:32
Medlem
Bostonroses avatar
Vill slå ett slag för Asics superblast 2.

Men.. jag skulle vilja ha ett eller två par skor till att rotera med,

Tränar främst för Marathon.

Har ni några rekomendationer?
Vill ha en model med lite motor i.

Funderar på ett par Adidas adios pro 3..
Kanske ett till par superblast?
Citera
2024-09-05, 09:46
Medlem
Galejans avatar
Varför i helvete har du tio-femton par gympaskor? Har du olika skor beroende på vad du tränar eller beror det på vad du känner för att ha för dagen?

Jag har ett par tränings- och joggingskor. De duger även för innebandy och sånt. Jag har aldrig känt behovet av att ha fler.
Citera
2024-09-05, 20:22
Medlem
Springer du 10 mil i veckan? Med mycket volym går det åt många skor per år, och då kan man lika gärna ha flera skor som man roterar istället för att springa ett par skor till uttrampade plastpuckar innan man byter till ett par nya när man börjar få ont.

Många som tränar mycket löpning har typ 3 varianter av skor, snabba skor för de få snabba passen, vanliga distansdojor som gör jobbet de flesta dagarna och håller länge, och riktiga sköna väldämpade som räddar ben och fötter på långpassen. Sen fasar man in nya innan de gamla är helslut, och vips har man en garderob full att variera dagarna med. Att spela innebandy i ett par riktiga löpardojor blir slöseri med pengar (och dessutom förmodligen inte lämpligt då många löparskor har väldigt högt dropp och dålig lateral stabilitet vilket gör dem vrickningsbenägna om man måste starta och stanna mycket och göra ryck sidledes)

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Varför i helvete har du tio-femton par gympaskor? Har du olika skor beroende på vad du tränar eller beror det på vad du känner för att ha för dagen?

Jag har ett par tränings- och joggingskor. De duger även för innebandy och sånt. Jag har aldrig känt behovet av att ha fler.
Citera
2024-10-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan

Well, jag gissar med stort självförtroende här att du bara joggar några enstaka gånger i månaden och inte med någon plan eller något tänk kring progression, volym eller variationer på pass.
Jag springer oftast runt 6 mil per vecka en vanlig vecka uppdelat på ett tempopass (oftast runt 15 km varav ca 40-50 min av dessa i någon form av tempo), ett lugnt långpass (20-30 km) och utöver det lugn jogg enligt vad livet och vädret tillåter för dagen. Jag har 4 skor:
- Saucony Triumph 19, ganska hög stabilitet men samtidigt ok dämpning vilket gör att den funkar bra på de flesta underlag, tar dessa om jag tänker att det kan bli inslag av skog. De är betydligt stabilare än de nyaste Triumph 22.
- Hoka Clifton 9, väldämpade men dålig respons, de funkar på långpass. Ska bytas ut mot beställda Asics Superblast 2 som jag hoppas kunna bidra med lite mer tryck på långpassen om jag vill kunna dra upp tempot i perioder
- Saucony Endorphin Speed 4, för tempo, gillar dessa skarpt
- Adidas Adios Pro 3, för tävling eller snabba träningspass där jag vill ha en liten extra boost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in