2024-10-02, 00:07
Medlem
Sixten2Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
”Svälter ut” e.t.c.
Varför i herrans namn skall Israel alls göra de där sakerna åt Gaza när det enda de får tillbaka är terrorism? De borde naturligtvis strypt alla sådant för länge sedan.

Det är ju bara ”det internationella samfundet” och dess fingerpekande som är orsaken till att terrornästet får hjälp av Israel. Palestinier kan helt enkelt inte försörja sig själva. Hizbollah får sin hjälp från Iran så dem kan Israel däremot strunta i utan att kölhalas i FN.

Efter 2:a världskriget så etablerade man alla dessa lagar så världen inte hamnar i mörker igen. Vi har utvecklats, åtminstone vill man hoppas det.
Citera
2024-10-02, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten2S
Personligen älskar jag hur olika människor är, allt ifrån traditioner, kulturer, religioner till statsskick. Att hela världen skulle leva efter västerländsk modell skulle vara oerhört "tråkigt". Jag har varit i väldigt många länder, även Iran, och Iran står sig faktiskt bland dem mest fascinerande. Det gäller att bara att läsa in sig något om vad man bör undvika (likt många andra länder), men rent allmänt så kände jag inte mig det minsta hotad. Visst, är man t.ex alternativ sexualitet och är offentlig med det så blir det konsekvenser. Men bör sägas att jag kände mig säkrare i Iran än någon plats i USA, Latinamerika etc.

Hur var Israel tyckte du på din resa där du älskade olika människor och religioner?

Du är kanske säker i Iran så länge du håller dig på (böne-)mattan och har slöja om du är kvinna. Eller t.ex. inte råkar vara svensk på genomresa när de fina mullorna behöver ”humankapital” att växla in mot någon av sina gulliga massmördare. E.t.c.
Citera
2024-10-02, 00:11
Medlem
Citat:
Efter 2:a världskriget så etablerade man alla dessa lagar så världen inte hamnar i mörker igen. Vi har utvecklats, åtminstone vill man hoppas det.

Jo, vi ser ju hur väl utvecklade Hizbollah blivit t.ex.
Eller näe…
Men det är nog Israels fel, de kanske måste börja försörja dem med? Och huthierna Det är ju vad man bestämde efter WW2, att världens demokratier måste göda terrorister.
Citera
2024-10-02, 00:15
Medlem
Sixten2Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Sluta nu Sixten. Du vet mycket väl att om Iran eller någon annan islamistisk diktatur hade haft de militärresurserna som Israel har så hade Israel varit utplänat för längesen. Tänk dig det omvända om Israel varit i Palestinas sits och Palestina haft Israels resurser, då hade Israel varit borta från kartan.

Israel ska hyllas för att man har hållit sig ifrån att köra över Palestina fullständigt. Tack vare att man är en demokrati med moralisk kompass så har man hållit sig ifrån att utplåna Palestina fullständigt.

Sen måste man fråga sig varför länderna i mellanöstern aldrig utvecklas, bygga upp sina länder och tillskansa sig samma militärresurser som demokratiska länder? Varför är de så extremt underlägsna intelligensmässigt?

Nja, jag ser på konflikten ytterst objektivt. Det började ju inte från ingenstans. Vi alla vet hur Israel skapades och vad som skedde med lokalbefolkningen, och alla konflikter därefter. Vad förväntar man sig liksom?
Citera
2024-10-02, 00:23
Medlem
Citat:
Nja, jag ser på konflikten ytterst objektivt. Det började ju inte från ingenstans. Vi alla vet hur Israel skapades och vad som skedde med lokalbefolkningen, och alla konflikter därefter. Vad förväntar man sig liksom?

Förvänta och förvänta. Det är som det är och man kan inte sitta och haka upp sig i det förgångna helatiden. Det är ingen i Sverige som gråter över att vi förlorade Poltava till Ryssland längre. Om Palestina hade koncentrerat sig på att bygga upp sitt land för alla de miljarder i bidrag som väst har strösslat på landet istället för att bygga vapen till att attackera Israel så hade Palestina varit i en helt annan sits nu.

Sanningen är att Israel har otroligt mycket mer militärresurser än Palestina och en vacker dag tröttnar man på riktigt och utrotar Palestina för gott om de inte slutar med sina provokationer.

Palestina har fått otroligt med chanser till att bygga upp sitt land men är förbittrade och fast i det förgångna. Ett otroligt sorgligt och tragiskt folkslag som jag önskar allt ont. Största gnällkärringarna på hela jordklotet.
Senast redigerad av Guldvask 2024-10-02 kl. 00:27.
Citera
2024-10-02, 00:24
Medlem
Sixten2Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jo, vi ser ju hur väl utvecklade Hizbollah blivit t.ex.
Eller näe…
Men det är nog Israels fel, de kanske måste börja försörja dem med? Och huthierna Det är ju vad man bestämde efter WW2, att världens demokratier måste göda terrorister.

Hizbollah etablerades som respons på Israels ockupation av södra Libanon. Men du blandar päron och äpplen.
Citera
2024-10-02, 00:27
Medlem
Sixten2Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Förvänta och förvänta. Det är som det är och man kan inte sitta och haka upp sig i det förgångna helatiden. Det är ingen i Sverige som gråter över att vi förlorade Poltava till Ryssland längre. Om Palestina hade koncentrerat sig på att bygga upp sitt land för alla de miljarder i bidrag som väst har strösslat på landet istället för att bygga vapen till att attackera Israel så hade Palestina varit i en helt annan sits nu.

Sanningen är att Israel har otroligt mycket mer militärresurser än Palestina och en vacker dag tröttnar man på riktigt och utrotar Palestina för gott om de inte slutar med sina provokationer.

Palestina har fått otroligt med chanser till att bygga upp sitt land men är förbittrade och fast i det förgångna. Ett otroligt sorgligt och tragiskt folkslag som jag önskar allt ont.

Det är enkelt för dig att säga. Men motståndet går i generationer, speciellt om motståndaren göder motståndet. Och Israel göder motstånd genom sin oerhört brutala krigsföring. Liksom att förvänta sig att barnen som fått sina syskon, föräldrar och vänner dödade ska skaka hand med mördaren?
Citera
2024-10-02, 00:31
Medlem
Citat:
Hizbollah etablerades som respons på Israels ockupation av södra Libanon. Men du blandar päron och äpplen.

En legitim ockupation tycker jag eftersom den berodde på att libaneserna släppt in pesten som stavas PLO och de naturligtvis terroriserade Norra Israel, detta efter att Jordanien fått nog.
För övrigt var det din favvostat Iran som designade Hizbollah, men de var väl inte ockuperade av Israel eller hur?
Senast redigerad av Varglig 2024-10-02 kl. 00:34.
Citera
2024-10-02, 00:32
Medlem
Citat:
Det är enkelt för dig att säga. Men motståndet går i generationer, speciellt om motståndaren göder motståndet. Och Israel göder motstånd genom sin oerhört brutala krigsföring. Liksom att förvänta sig att barnen som fått sina syskon, föräldrar och vänner dödade ska skaka hand med mördaren?

De ska inte skaka hand med någon. De ska se till att bygga upp sitt eget land för de miljarder av pengar som väst skänker till dem, så att de kan ge sina egna barn en framtid och göra sig själva oberoende av Israel.

Men detta har man inte gjort, istället har man kört på offerkortet och gnällt år ut och år in och kastat pengarna i sjön på skit.

Man kan börja lägga upp en plan att det kanske inte är så smart att skaffa 10 barn per familj när de bor som de bor.
Senast redigerad av Guldvask 2024-10-02 kl. 00:36.
Citera
2024-10-02, 00:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Otroligt mycket OT i tråden nu. Ämnet är som ni meddelats den väpnade konflikten mellan Israel-Libanon, och då kan inlägg om Irans attack passera. Men låt det stanna där.

Massvis med inlägg raderade, varningar utdelade.

/Mod
Citera
2024-10-02, 00:36
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Korrekt!
Folk måste begripa denna enkla sanning en gång för alla!

Hela din familj är söndertrasad i Gaza med hjälp av USA:s bomber. Vad gör du? Blir du en fredlig västerlänning och drar på dig uncle jack?

Nej! Du svär en blodsed att ta ihjäl så många judar och jänkare som du bara kan. Du blir Hamas!

Om det är en fråga som mongovänstern har fått rätt i, så är det Israel/Palestina. Det är omöjligt att vara på Israels sida 2024 och behålla sin moral.
Citera
2024-10-02, 00:37
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Så där ja.

Nu kan Israel slå stenhårt mot lokaliserade mål i Iran. Jag föreslår delar av regimen, administrativa byggnader i Teheran och kärnvapenprogrammet. Varför inte ett gäng terrorförespråkande moskeer? Det finns också en viss moske i Jerusalem som ingen (nåja, nästan ingen) hade saknat. Förhoppningsvis plötsligt och totalt.

Panik i Iran just nu. Bossarna har tagit skydd i sina bunkers.
https://www.youtube.com/live/zg3m8XKzYZg?si=uiQOuDlevfXL51-f
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in