• 3
  • 4
2020-11-27, 05:14
Medlem
Dan-Eliassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Jag har försäljning på alla barn, en av dessa klämde fingret i bildörren = operation.

Litet ärr men fick mycket pengar av det , rakt in på hennes sparkonto.

Sen har vi fått andra ersättningar för div små saker.
Gäller att veta vad du får av försäkring, jag tycker att det är bra.

Tycker det låter mer troligt att du nyttjat dotterns olycksfallsförsäkring, för de skickade väl inte dottern till Tyskland för operation?
Fast barnförsäkring är kanske ett öppet begrepp och kan innehålla lite vad som helst.

Annars kan jag väl hålla med tidigare skribent om att det ej är ekonomiskt försvarbart för den stora massan.
Med det sagt så är Svensk välfärd i fritt fall.
Vill dock tro att en ung person med allvarliga hälsoproblem kan få viss förtur.
Citera
2020-11-27, 05:52
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Givetvis skulle dessa barnförsäkringar inte finnas, om det inte var till vinst för försäkringsbolagen.

Dvs kunderna betalar in mycket mer till dessa försäkringar än vad som tas ut.

Vinsten är en oftast struntsumma i sammanhanget. Den stora kostnaden du får betala är administrationen som krävs. Samma sak som med skattefinansiering för övrigt.

Därmed inte sagt att försäkringar (eller skattefinansiering för den delen) är ”bortkastade pengar”. Det handlar om riskspridning. Du betalar en mindre summa för att eventuellt slippa betala en jättestor summa i framtiden. Grundregeln är att inte försäkra sådant som du ändå hade haft råd att ersätta (ex din nyinköpta PS5’a), men att försäkra sådant som du inte har råd att ersätta (ex din villa).

Var gränsen går är individuell (och i viss utsträckning subjektiv), men de flesta barnförsäkringar har åtminstone ett antal element som för de allra flesta landar i kategorin ”saker-man-inte-skulle-ha-råd-med”. Vi har barnförsäkringar på alla våra barn.
Senast redigerad av RedX 2020-11-27 kl. 06:00.
Citera
2024-10-01, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Jag har försäljning på alla barn, en av dessa klämde fingret i bildörren = operation.

Litet ärr men fick mycket pengar av det , rakt in på hennes sparkonto.

Sen har vi fått andra ersättningar för div små saker.
Gäller att veta vad du får av försäkring, jag tycker att det är bra.
Det är just det här som försäkringsbolagen lockar med, "rakt in på hennes konto". Så hur mycket har du betalat för alla barnförsäkringar hittills genom åren? Hur mycket har du fått för "alla småsaker". Vi säger att du har betalat 210.000 kr sammanlagt för alla barnförsäkringar, jag tvivlar starkt på att du har tjänat en endaste liten krona på allt detta. Hade du istället satt in alla dessa 210.000 kr på exempelvis 3 barns olika sparkonton hade det funnits 70.000 kr på respektive barns konto+ränta. Eller du hade haft 210.000 kr extra att röra dig med. Fullständigt meningslöst med barnförsäkringar. Skulle barnet bli invalidiserat till 50% skulle du få ut 350.000 kr i ett engångsbelopp utifall försäkringsbeloppet ligger på 700.000 kr. Barnet skulle få vård ändå och ni klarar er utan dessa 350.000 kr ändå. Att betala 200.000 kr för att eventuellt få ut 350.000 kr är ingen vidare bra idé.

Hemförsäkring är ju en helt annan grej. Vid en vattenläcka är du kanske ålagd att betala 150.000 kr, något du måste punga ut med en gång. Reseförsäkring är ju också viktigt.
Citera
2024-10-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Vinsten är en oftast struntsumma i sammanhanget. Den stora kostnaden du får betala är administrationen som krävs. Samma sak som med skattefinansiering för övrigt.

Därmed inte sagt att försäkringar (eller skattefinansiering för den delen) är ”bortkastade pengar”. Det handlar om riskspridning. Du betalar en mindre summa för att eventuellt slippa betala en jättestor summa i framtiden. Grundregeln är att inte försäkra sådant som du ändå hade haft råd att ersätta (ex din nyinköpta PS5’a), men att försäkra sådant som du inte har råd att ersätta (ex din villa).

Var gränsen går är individuell (och i viss utsträckning subjektiv), men de flesta barnförsäkringar har åtminstone ett antal element som för de allra flesta landar i kategorin ”saker-man-inte-skulle-ha-råd-med”. Vi har barnförsäkringar på alla våra barn.
Vad exakt i barnförsäkringen skulle du inte ha råd med? Barnet får ju all vård, den ersättning som ges vid eventuell sjukdom är ju inget du måste ha. Hade du satt in pengarna du betalat till försäkringsbolaget på banken skulle du ju tjänat in en hel del som du då kan använda utifall skadan är framme.
Citera
2024-10-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan ha stor betydelse, om din dotter t.ex. skulle råka ut för en olycka eller svår sjukdom, som gjorde henne handikappad och arbetsoförmögen livet ut. I det läget - när en människa inte har arbetat innan - blir samhällets ersättning livet ut nämligen mycket låg. Den livränta hon kan få från försäkringsbolaget, skulle göra stor skillnad. Samhällets stöd till funktionshindrade minskas dessutom hela tiden, inte minst för att så många har fuskat med assistansersättningen. Med en bra försäkring, kan hon (eller du eller hennes gode man) handikappanpassa bostaden, anställa egna personliga assistenter, låta henne komma ut på resor och läger och sådant, som de med enbart kommunens assistans aldrig får uppleva (eftersom kommunen inte betalar för att assistenterna ska följa med).

Allt beror på vilken ekonomi du har. Om du har råd med detta utan alltför stora uppoffringar, så tycker jag att du ska teckna en bra barnförsäkring. Men om det beloppet gör att ni hamnar på marginalen, så att din dotter inte kan få sådant som skulle betyda mycket för henne under uppväxten, t.ex. hobbies (ridlektioner, seglarläger, följa med på skolresan, ha pengar till matsäck och entréer på skolutflykter, hyfsat likadana kläder som kamraterna har och inte alltid bara omoderna second hand-plagg o.s.v.), så skulle jag nog lita på lyckan och samhällets stöd om olyckan vore framme, och satsa de pengarna på henne här och nu i stället.
Oftast ges engångsbelopp, samt har man gott om pengar finns det ingen anledning att satsa på en bra barnförsäkring eftersom man kan betala allt ur egen ficka utifall något händer och barnet får sänkt arbetsförmåga, det ligger på max 10.000/mån, annars är det ju engångsbelopp som gäller. Totalt värdelöst med barnförsäkringar.
Citera
2024-10-01, 22:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Oftast ges engångsbelopp, samt har man gott om pengar finns det ingen anledning att satsa på en bra barnförsäkring eftersom man kan betala allt ur egen ficka utifall något händer och barnet får sänkt arbetsförmåga, det ligger på max 10.000/mån, annars är det ju engångsbelopp som gäller. Totalt värdelöst med barnförsäkringar.

Detta är ju utanpå samhällets stöd, det är inte så att beloppet från samhället minskas med det beloppet. 10 000 kronor mer i månaden gör enorm skillnad, särskilt för en funktionshindrad person!
Citera
2024-10-02, 10:11
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Det är just det här som försäkringsbolagen lockar med, "rakt in på hennes konto". Så hur mycket har du betalat för alla barnförsäkringar hittills genom åren? Hur mycket har du fått för "alla småsaker". Vi säger att du har betalat 210.000 kr sammanlagt för alla barnförsäkringar, jag tvivlar starkt på att du har tjänat en endaste liten krona på allt detta. Hade du istället satt in alla dessa 210.000 kr på exempelvis 3 barns olika sparkonton hade det funnits 70.000 kr på respektive barns konto+ränta. Eller du hade haft 210.000 kr extra att röra dig med. Fullständigt meningslöst med barnförsäkringar. Skulle barnet bli invalidiserat till 50% skulle du få ut 350.000 kr i ett engångsbelopp utifall försäkringsbeloppet ligger på 700.000 kr. Barnet skulle få vård ändå och ni klarar er utan dessa 350.000 kr ändå. Att betala 200.000 kr för att eventuellt få ut 350.000 kr är ingen vidare bra idé.

Hemförsäkring är ju en helt annan grej. Vid en vattenläcka är du kanske ålagd att betala 150.000 kr, något du måste punga ut med en gång. Reseförsäkring är ju också viktigt.

Skiter i väl vad mina barn kostar i försäkring
Är de väl de viktigaste man har. Skulle de hända nå allvarligt så ..

Barn 1: ca 130 000kr
Barn 2: ca 109 000kr
Men 100 000kr till båda är låsta och dom får dom vid 18 år ålder
Citera
2024-10-02, 20:29
Medlem
TS - jag har också tänkt tanken på att det är onödigt. Särskilt eftersom det finns så många undantag när försäkringen inte gäller.

Men vi valde en barnförsäkring, för alla sa att man måste ha det.

Har hittills innehaft någon nytta av den.
Citera
2025-04-06, 11:06
Bannlyst
Jag tycker barnförsäkringar, eller sjuk- och olycksfallsförsäkringar, borde täcka mer. Det är ju sanslöst lite som täcks och de ersätter bara ärr som uppkommit av olycka. Alla operationer kan lämna ifrån sig ärr.

Vad är det man betalar för egentligen?!
Citera
2025-04-08, 09:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Totalt bortkastade pengar, tycker jag. Dessa försäkringar är något som försäkringsbolagen lyckats få föräldrar att känna sig tvugna att ta, för så gör ju alla andra.

Japp, och något som man säljer in till kvinnor, med känsloargument.

När första ungen kom, så drar jag mig till minnes den här diskussionen:

"Ska vi inte ha en barnförsäkring?"
"Vad är det?"
"Jag vet inte, men alla andra har en!"
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem