Citat:
Ursprungligen postat av
Confusedsoul
Naivt av dig att inte tro Israel var en bakom liggande orsak till det Syriska kriget. Även invasionen av Irak.
Är det inte ganska naivt att tro att Israel har ett intresse av ett rasande krig precis vid dess landsgräns i ett land som fram tills 2011 var militärt kuvad och ett icke-hot gentemot Israel?
Citat:
Ursprungligen postat av
Skodaenyaq
Iran ryssland och kina är en allians som vi kommer få se mer av. Diplomatins dagar verkar vara räknade då inga 1980tals möten verkar inplanerade.
Så den här gången tror jag att kärnvapen inte är långt ifrån att sättas in i ukraina eller mö konflikten eller ev båda. Vredens spiral ända in i kaklet
Den som kan sin böckernas bok vet också att födslovåndorna har kommit till slutklämmen
Det finns exakt noll risk för att konflikten i mellanöstern övergår i ett kärnvapenkrig och nej, Iran, Ryssland och Kina utgör ingen allians varken på pappret eller i praktiken. Det är tre länder med helt olika strategiska förutsättningar och helt olika målsättningar - för stunden har man ett par gemensamma önskemål men i grund och botten utgör de tre staterna snarare strategiska hot mot varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Vilka bosättningar syftar du på? Har det varit många araber som har migrerat till Israel och skapat bosättningar där?
Vad jag vet, så är det enbart judar som har rätt att bosätta sig i Israel. Dom icke-judar som finns i Israel, är sådana som finns kvar av den inhemska befolkning som fanns innan Israel bildades.
Att bara judar får migrera till Israel är en myt och långt ifrån alla arabiska israeler identifierar sig som palestinier eller har något intresse av att uppgå i en framtida palestinsk stat. Som exempel kan vi ta staden Jisr az-Zarqa som ligger i närheten av Zichron Yaakov och Kibbutz Michail vid den israeliska kusten. Jag gissar att du aldrig hört talas om den?