2024-09-29, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpink
Håller med. Han kunde ju haft lediga dagar liksom har ju varit så sen han skolades in vid 1 år. Han fyller väl 3 nu i höst. Själva pusslar vi med jobbtider för så lite tid för barnet som möjligt. Sen undrar jag varför alla dagar efter förskolan är "gå i affärer i gamla stan" typ fram tills middag. Varför går de aldrig hem och leker/ritar/playdoo osv. Mitt barn i samma ålder gillar jättemycket att leka hemma. Men kanske är stöket de inte vill ha.

Tidigare fick han ju inte rita hemma 😅 kanske är så fortfarande
Citera
2024-09-29, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Tja det är ju helt enkelt hemvägen. Vet att han inte far illa såklart men det är ändå sjukt att de prioriterar som de gör. De måste verkligen hata att ha barn.

Detta är mitt största problem med dem. Huuuur kan man välja att låta ett barn växa upp i Gamla stan? Så instängt! Jag blir dyster när jag tänker på allt han går miste om genom att växa upp i den miljön. Visst, det blir snygga bilder men han har ju absolut noll frihet!
I övrigt tror jag att Sandra är en kärleksfull förälder, men rätt bekväm och som helst inte ser att D inverkar allt för mycket på hennes vanor.
Hur långa dagar går han på förskolan då?
Citera
2024-09-29, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Detta är mitt största problem med dem. Huuuur kan man välja att låta ett barn växa upp i Gamla stan? Så instängt! Jag blir dyster när jag tänker på allt han går miste om genom att växa upp i den miljön. Visst, det blir snygga bilder men han har ju absolut noll frihet!
I övrigt tror jag att Sandra är en kärleksfull förälder, men rätt bekväm och som helst inte ser att D inverkar allt för mycket på hennes vanor.

Har för mig att han bara går till 15, så det är inte så långt. Tror inte att de är dåliga föräldrar överlag, men att inte ens få rita hemma är fan sjukt.
Citera
2024-09-29, 09:33
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilleskuttarn
Tidigare fick han ju inte rita hemma 😅 kanske är så fortfarande

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av frimlov
Har för mig att han bara går till 15, så det är inte så långt. Tror inte att de är dåliga föräldrar överlag, men att inte ens få rita hemma är fan sjukt.

Det var väl måla med vattenfärg eller liknande han inte fick? Eller var det rita? Ja, det är konstigt isf. (Även att inte få måla. Men hon kanske skämtade?)

Har dock hört tvärtom om gamla stan. Iom att biltrafik (bortsett från varutrafik typ under natten eller tidiga morgnar) är förbjuden i stora delar springer tydligen kidsen ganska fritt omkring och eftersom det är litet med bara en lekplats lär de flesta av stadsdelens barn och föräldrar känna varandra. Men Didrik ska ju snart fylla 3 så oavsett var de bor kan han ju inte släppas lös ensam. Treåringar har ju aldrig någon större självständighet eller frihet.
Ska man bo i innerstan är nog gamla stan väldigt tryggt och småstadsaktigt.
Citera
2024-09-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Det var väl måla med vattenfärg eller liknande han inte fick? Eller var det rita? Ja, det är konstigt isf. (Även att inte få måla. Men hon kanske skämtade?)

Har dock hört tvärtom om gamla stan. Iom att biltrafik (bortsett från varutrafik typ under natten eller tidiga morgnar) är förbjuden i stora delar springer tydligen kidsen ganska fritt omkring och eftersom det är litet med bara en lekplats lär de flesta av stadsdelens barn och föräldrar känna varandra. Men Didrik ska ju snart fylla 3 så oavsett var de bor kan han ju inte släppas lös ensam. Treåringar har ju aldrig någon större självständighet eller frihet.

Självklart inte släppas ur sikte, men det finns ju annan sorts frihet han går miste om. Typ att utforska natur till vardags? Leka i gegga, åka snowracer, springa och cykla utan att krocka med turister? Deppigt. Och ja, jag har svårt att förstå att man vill bo i innerstan med barn överhuvudtaget.
Citera
2024-09-29, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina

Medhåll. Gamla stan är fördelaktigt på många vis, stressfritt och pittoreskt. Tycker inte ett dugg synd om barn som är priviligierade nog att växa upp där. Särskilt inte när de även får vältra sig på rivieran med jämna mellanrum.

Det jag eventuellt kan ha synpunkter på är flatheten kring gränsdragningar och moderns ovilja att stöta sig med barnets vilja. Det borgar för problem på sikt. Skulle inte förvåna mig om det resulterar i ett riktigt brattigt beteende om några år. Man vill ju inte råka fostra någon Lyle eller Eric Menendez.
Senast redigerad av bataclan 2024-09-29 kl. 12:44.
Citera
2024-09-29, 12:43
Medlem
Citat:
Självklart inte släppas ur sikte, men det finns ju annan sorts frihet han går miste om. Typ att utforska natur till vardags? Leka i gegga, åka snowracer, springa och cykla utan att krocka med turister? Deppigt. Och ja, jag har svårt att förstå att man vill bo i innerstan med barn överhuvudtaget.

Han får ju som sagt plaska runt på rivieran då och då också. Sen har jag för mig att morföräldrarna hans nyligen köpte hus i skärgården också?
Citera
2024-09-29, 16:58
Medlem
Ärlig fråga: kan Sandra ha lite svårt med det sociala? Hon verkar ha noll koll på hur det funkar med bjudningar, gåvor och liknande. Att inte fatta att man ska bjuda gäster som kommer till Rivieran på MAT, utan mamma Beijer får säga åt Sandra att handla nåt, och Sandra kommer tillbaks med frukt är efterblivet. Samma med dammsugarna, det är direkt fräckt mot övriga att anstränga sig så minimalt. Misstänker lätt autism, vilket jag gjort länge.
Citera
2024-09-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tistelfeber
Ärlig fråga: kan Sandra ha lite svårt med det sociala? Hon verkar ha noll koll på hur det funkar med bjudningar, gåvor och liknande. Att inte fatta att man ska bjuda gäster som kommer till Rivieran på MAT, utan mamma Beijer får säga åt Sandra att handla nåt, och Sandra kommer tillbaks med frukt är efterblivet. Samma med dammsugarna, det är direkt fräckt mot övriga att anstränga sig så minimalt. Misstänker lätt autism, vilket jag gjort länge.
Har tänk samma sak!
Citera
2024-09-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Vet att även folk i tråden blir triggade nu men jag blir triggad av att Sandra är en sån usel förälder. Begriper verkligen inte hur två föräldrar som frilansar och jobbar med att käka på restaurang och intervjua varandra kan ha sin treåring (eller är han ännu yngre?) på dagis så långa dagar. Det är helt obegripligt för mig. Blir genuint leden när jag ser honom i bloggen. Och ja det gäller ju samhället i stort. Men blir ledsen. Var med era barn om ni kan.
Jag blir inte triggad utan håller med. Hade jag den ekonomiska möjligheten att vara hemma mer hade jag varit med mitt barn så mycket som möjligt. Det är inte förskolans jobb att uppfostra barnen.
Citera
2024-09-29, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tistelfeber

Inte omöjligt. Men även autistiska personer kan lära sig sociala koder om de är högfungerande och motiverade. Tror snarare hon är ordentligt bortskämd och egocentrisk, utan att dra in någon diagnos. Hon verkar liksom blind för ”nyttan” i att låta andra få stå i centrum eller ”skämmas bort” ibland. Möjligen fick hon samma uppfostran som hon nu utövar, dvs ge barnet allt det pekar på så det inte börjar tjuta. Leder ofelbart till existentiell ångest på sikt, när barnet når medelåldern och märker att man visst inte är födelsedagsbarn för evigt.
Senast redigerad av bataclan 2024-09-29 kl. 18:04.
Citera
2024-09-29, 22:28
Medlem
Såg att hon surnade till över backlashen:

”jisses. vi styr upp en babyshower och människor orkar fokusera på att jag köpte dammsugare istället för att baka (!?!). alla dammsugarna tog slut förövrigt.”

Ja det kan ju bero på att det bara var fem stycken och gissningsvis åt hon minst en av dem själv.

Måste säga att dammsugar-gate är det mest intressanta som kommit ur hennes blogg på åratal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in