Artikkel i ringblad:
https://www.ringblad.no/sender-jonas...s/5-45-1923922
Saken oversendes til statsadvokaten senest fredag denne uken.
"– Jeg sender den senest på fredag til statsadvokaten, med innstilling om hva vi mener er riktig, sier Kostveit, og sikter til seg selv og juristkollega Tine Henriksen.
– Er det gjort noen endring i siktelsene for de fem som har vært siktet for drap eller medvirkning til drap?
– Det vil bli vurdert på nytt, nå som saken skal oversendes til statsadvokaten. Da blir eventuelle endringer tatt inn, slik at de stemmer med min innstilling – hva jeg mener de skal tiltales for. Så det vil kunne bli endringer i siktelsene.
Deretter skal statsadvokaten sette seg inn i det og våre vurderinger, før saken sendes til riksadvokaten. Det er riksadvokaten som tar stilling til selve drapet og har påtalekompetansen og som avgjør, forklarer politiinspektøren."
Politiet ber om 8 nye uker i varetekt for KV, når fengslingen utløper i dag, torsdag.
Seileren har nektet å forklare seg:
"Mannen oppholdt seg lenge i utlandet.
– Vi har vært i kontakt med forsvareren hans, og mannen har ikke ønsket å forklare seg, opplyser Kostveit.
– Hva er han siktet for?
– Det er flere forhold. Jeg vil ikke gå inn på det nå. Vi er så nærme oversendelse til statsadvokaten, så jeg har ikke lyst til å si noe mer om det for noen av de siktede, sier politiinspektøren."