Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-25, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Du tänker annorlunda vilket jag gillar.
"Vad är den riktiga anledningen till att jag är överviktig" tror jag är frågan alla ska ställa sig och jobba med. Jag tror den frågan kan vara jobbig för många och att det kan sitta djupt till varför man äter mer än man behöver och kanske rör sig för lite. Det finns därför inga lätta metoder. Kaloriräkning är ett bra verktyg tycker jag, men det är en liten del i en lösningen. Många har ju trauman och allt möjligt som kräver någon form av expertis. Man måste kanske älska sig själv och kanske livet självt för att kunna uppfylla mål som rör så djupa saker som välbefinnande. Jag vet inte.
Jag ser till att ägna livet åt saker som ger mig livsglädje. Jag försöker jobba med tomten och huset och på kvällarna kan jag titta på en film även om vi mest sitter och snackar kring matbordet. Att hitta tillbaka till barnet inom sig var det som gav mig något. Du vet när man var så upptagen med livet att mat bara var något man sprang hem och gjorde för att man var tvungen. Ja, alla får hitta sin väg till välbefinnande. Daglig motion är ett måste och det är alltid min prio. Utan en grund har välbefinnandet inget att stå på.

Well, hur deprimerad man än är så är det ju kaloriöverskottet som gör att man går upp i vikt. Depressionen är ju mer anledningen till att man har ett kaloriöverskott istället..

Och ja, det är absolut vettigt att fundera på vad det är som gör att man har ett kaloriöverskott - dåliga vanor, att äter för att döva sina känslor, att man har dålig ämnesomsättning osv. Men dessa saker i sig orsakar inte övervikten utan de är en anledning till att man har ett kaloriöverskott och DET orsakar övervikten...
Citera
2022-01-25, 16:43
Medlem
sKapatKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det är väl ingen som ifrågasätter vikten av "välbefinnande" i vardagen.
Och självklart skapar depressiva tendeser en situation som gör allt extremt mycket svårare.
Men oavsett hur glad du är - äter du mer än vad du gör av med så går du upp i vikt och vice versa.

Min poäng är inte alla ska sitta och tokräkna kalorier och inte röra på sig.
Poängen är att alla människor (om de vill gå ner i vikt) behöver skapa ett kaloriunderskott över tid.
Detta går att lösa på flera olika sätt och med flera olika upplägg. Välj det som fungerar för just dig och som får dig att må bra!
Men din tröga hjärna tolkar det som att min poäng skulle vara att vräka i sig snabba kolhydrater och käka choklad till middag. LOL.

Citat:
Ursprungligen postat av Goddard
Well, hur deprimerad man än är så är det ju kaloriöverskottet som gör att man går upp i vikt. Depressionen är ju mer anledningen till att man har ett kaloriöverskott istället..

Och ja, det är absolut vettigt att fundera på vad det är som gör att man har ett kaloriöverskott - dåliga vanor, att äter för att döva sina känslor, att man har dålig ämnesomsättning osv. Men dessa saker i sig orsakar inte övervikten utan de är en anledning till att man har ett kaloriöverskott och DET orsakar övervikten...

Dålig ämnesomsättning är ett hett ämne i denna tråd. Hormoner påverkar ämnesomsättningen och mantrat kalori in - kalori ut, är en sanning med modifikation som haltar på samma vis som om någon med sömnproblem säger jag är så trött vad ska jag göra... och svaret är -sov mer.
Även sömnproblem kan uppstå av hormonvariationer och inte endast för att man inte lägger sig i tid och blundar.
Kaloriöverskott är inte TS problem, snarare snart näringsbrister om h*n inte käkar kosttillskott men det är ändå aldrig optimal föda.
Citera
2022-01-25, 17:07
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sKapatKonto
Men din tröga hjärna tolkar det som att min poäng skulle vara att vräka i sig snabba kolhydrater och käka choklad till middag. LOL.

Vad babblar du om?

DITT råd var att sluta med snabba kolhydrater och sluta räkna kalorier! Alltså motsatsen

Fortfarande årets sämsta inlägg!

När har jag sagt att du har påstått att man ska vräka i sig snabba kolhydrater och äta choklad till middag?! Hänvisa till inlägg!

Du har alltså nu droppat lögn nr 4
Helt jäkla otroligt! Tror du på riktigt att du vinner några poänger hos någon genom att ljuga?!
Citera
2022-01-25, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sKapatKonto
Dålig ämnesomsättning är ett hett ämne i denna tråd. Hormoner påverkar ämnesomsättningen och mantrat kalori in - kalori ut, är en sanning med modifikation som haltar på samma vis som om någon med sömnproblem säger jag är så trött vad ska jag göra... och svaret är -sov mer.
Även sömnproblem kan uppstå av hormonvariationer och inte endast för att man inte lägger sig i tid och blundar.
Kaloriöverskott är inte TS problem, snarare snart näringsbrister om h*n inte käkar kosttillskott men det är ändå aldrig optimal föda.

Självklart är det fortfarande kalorier in och kalorier ut. I fallet med dålig ämnesomsättning är det ju kalorier ut som det påverkar, men det är ju fortfarande balansen mellan in-och-ut som skapar övervikten, inte den dåliga ämnesomsättningen i sig.

Alltså, har man dålig ämnesomsättning så gör man av med mindre kalorier än normalmänniskan men om man också äter mindre än normalmänniskan och äter mindre än man gör av med - då kommer man gå ner i vikt. Sedan att det kanske inte är rätt sätt om det är just ämnesomsättningen som är problemet, det är en annan sak. Då behöver man kanske titta på varför ämnesomsättningen är låg och om man kan höja den på ett eller annat sätt. Det finns ju exempelvis vissa sjukdomar inom endokronologi som påverkar ämnesomsättningen och som man kan medicinera. Så jag säger inte att det alltid är delen "kalorier in" som är problemet men det är fortfarande kalorier in-kalorier ut som skapar viktnedgång/uppgång..

Och samma sak med sömnen - det är fortfarande så att man behöver sova mer (för det mesta, där är det ju inte lika självklart, ibland kan det vara att man sover för mycket som är felet också) för att bota tröttheten. Men man måste ju titta på anledningen till att man sover för lite/för dålig kvalitet och åtgärda det..
Citera
2024-08-15, 13:49
Medlem
Wobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Det finns såvitt jag vet inget stöd för att intag av protein över 2g per pound (dvs 1.7-1.8g per kg) skulle vara av godo på något vis, bättre att balansera upp med mer fett i kosten. Att bara trycka i sig protein är visserligen inte skadligt, men mycket riskerar att hamna i toaletten.

Vid ett kaloriunderskott ökar behovet av protein ytterligare för att motverka nedbrytning av muskler. Exakt hur mycket som behövs vet vi inte ännu, men ett intag på minst 2 g/kg/dag är bättre än att inta en lägre mängd.

Källa: 1, 2, 3.
Citera
2024-08-15, 21:04
Citat:
Ursprungligen postat av SlutaSlappa
Jag ser inte vad detta skulle medföra mer än knä- och höftskador.
Man får alltså inte skador av att springa.
Citera
2024-09-25, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Man får alltså inte skador av att springa.
Har haft problem med löpning själv, fåt ofta ont i höft och hälar efter en löprunda.
Det funkar ofta mycket bättre med att sitta på cyckel på gymmet, och då känner jag ofta att man kan ta ut sig mer.
Citera
2024-09-25, 17:51
Medlem
RollonHomies avatar
Det beror på hur illa man har behandlat sin kropp.
För mig räckte det med sluta med allt onödigt socker och snabba kolisar i maten.
Citera
2024-09-26, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanobjorn
Har haft problem med löpning själv, fåt ofta ont i höft och hälar efter en löprunda.
Det funkar ofta mycket bättre med att sitta på cyckel på gymmet, och då känner jag ofta att man kan ta ut sig mer.

Om du känner att du orkar kan jag rekomendera att använda det statliga bidraget som betalar allt utom 200kr för att besöka ett "proffs" för att försöka ta reda på vad som orsakar det onda. Att investera i sin hälsa är nog det bästa man kan göra idag. Givetvis kan du fortsätta cykla under tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in