2024-09-23, 08:52
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Erkänner, jag har noll koll på detta. Min "metod" hittills är endast att hålla dosen så låg som möjligt för att inte tappa hungern helt och att äta om jag skulle känna mig dåsig oavswtt hunger. Har inte sett detta som en stor risk, men kanske är jag naiv/tar onödig risk?

Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Med tanke på att Ozempic funnits sedan 2017, studerats noga långt före det och använts för viktnedgång i flera år så borde vi i så fall hört om folk som randomly tuppat av på gatan av lågt blodsocker

"Inga episoder med allvarlig hypoglykemi observerades när semaglutid användes som monoterapi.
Allvarlig hypoglykemi observerades framför allt när semaglutid användes med en sulfonureid (1,2 %)"

https://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2022/20220111154140/anx_154140_sv.pdf
Så från EU läkemdelsdb, der har INTE hänt några hypoglykemiska falla
Citera
2024-09-23, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Hej, hur kan Ni som INTE har diabetes kunna intaga diabetesmedicin utan att hamna i Hypoglykemi?
Hamnar Ni i under 3-3,5 mmol/l fastesocker. LIVSFARLIGT !

Jag har haft Diabetes 2 sedan 2015 och testat olika sockernedsättande mediciner:
Metformin, Ozempic, Jardience och Touejo. Alla dessa enskilt fungerar så där, MEN Touejo 100enheter/dag är det enda som fungerar bäst på mig.

❌ Metformin skall man ju gå ner i vikt av = Enbart diarré varje dag.
❌ Ozempic = Injektion plus Metformin 2tabletter/dag… hände noll med viktnedgång under 8mån.
❌ Jardience = Injektion plus Metformin 2tabletter/dag… hände noll med viktnedgång.
⭕️ Touejo = Injektion 100enh/dag inget annat. Ligger på snitt 4,5 mmol/l fastesocker STABILT !

Mäter Ni vad Ni har i blodsocker på fastande mage?

Väldigt svårt o få Hypoglykemi om man inte tar insulin o är diabetiker. Ozempic verkar itsället jämna ut blodsockret. Ozempic påverkar inte blodsockret direkt så som insulin gör.

Förstår din rädsla dock. Har haft närstående som fått detta ibland, o det är inget att leka med. Istort sett som en snedtändning, riktigt skrämmande!
Citera
2024-09-23, 12:21
Medlem
Hej allesammans!

Jag har hållit mig undan lite, deppade ihop totalt i början av min resa då det inte hände ett skit och jag hade inte någon hjälp av medicinen öht. Det bara kostade en jäkla massa pengar, till ingen nytta.
Men jag försökte ha is i magen och efter att jag började med 1mg i dos (Wegovy) så började det hända grejer och vips så har jag gått ner 6kg.

Jag startade 1/7-2024 och kör med Wegovy
Kvinna, 37 år
175 cm, startvikt 95 kg
Nuvarande vikt: 89 kg

Idag går jag upp på 1,7mg-dos.

Har haft en del biverkningar som är mindre trevliga:
Illamående till och från
Blir äcklad av vissa livsmedel och rätter, lukter osv. Precis som att vara gravid.
Magkatarr, inte så farligt varje dag utan värst dag 2-5 efter injektion. Kan då knappt dricka kaffe.
Smårapar ofta, känns som att luften kommer från halsen lixom och inte magen som en ”vanlig” rap.

Blir fruktansvärt illamående vid träning och pulshöjande aktivitet. Har haft mycket problemet vid träning som senaste veckorna, varit framme vid papperskorgen flera gånger och trott att jag ska spy, men lyckats hålla tillbaka det. Detta gör ju att träning inte är speciellt kul längre. Jag har tränat styrketräning dom senaste åren 3-4 ggr/veckan så det är en sorg faktiskt.

Utöver detta så är det fantastisk skönt att inte känns så mycket hunger eller sug!
Nu är jag väldigt inställd på att köra på trots bieffekterna. Förhoppningsvis blir det inte värre nu när jag höjer dos, men blir det värre så får jag gå ner i dos igen.
Citera
2024-09-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badgurl
Hej allesammans!

Jag har hållit mig undan lite, deppade ihop totalt i början av min resa då det inte hände ett skit och jag hade inte någon hjälp av medicinen öht. Det bara kostade en jäkla massa pengar, till ingen nytta.
Men jag försökte ha is i magen och efter att jag började med 1mg i dos (Wegovy) så började det hända grejer och vips så har jag gått ner 6kg.

Kvinna, 37 år
175 cm, startvikt 95 kg

Illamående till och från
Blir äcklad av vissa livsmedel och rätter, lukter osv. Precis som att vara gravid.
Magkatarr, inte så farligt varje dag utan värst dag 2-5 efter injektion. Kan då knappt dricka kaffe.
Smårapar ofta, känns som att luften kommer från halsen lixom och inte magen som en ”vanlig” rap.

Blir fruktansvärt illamående vid träning och pulshöjande aktivitet. Har haft mycket problemet vid träning som senaste veckorna, varit framme vid papperskorgen flera gånger och trott att jag ska spy, men lyckats hålla tillbaka det. Detta gör ju att träning inte är speciellt kul längre. Jag har tränat styrketräning dom senaste åren 3-4 ggr/veckan så det är en sorg faktiskt.

Utöver detta så är det fantastisk skönt att inte känns så mycket hunger eller sug!
Nu är jag väldigt inställd på att köra på trots bieffekterna. Förhoppningsvis blir det inte värre nu när jag höjer dos, men blir det värre så får jag gå ner i dos igen.

1,7 per vad? Dag eller Vecka?
Citera
2024-09-23, 16:46
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Hej allesammans!

Välkommen tillbaka!

Vill säga "stort grattis!" men det känns lite tudelat om du samtidigt kämpar med massa biverkningar. Men grattis till viktminskning (fast inte grattis till illamående, liksom)! Strongt i alla fall att du kämpat på såpass länge att du fått känna på medicinens bra effekter också, och jag hoppas att biverkningarna ger med sig över tid.

Ser fram emot fler uppdateringar framöver, heja dig!
Citera
2024-09-23, 17:54
Medlem
Citat:

Ja doserna är ju per vecka, så det är väl klart det gäller här också?
Citera
2024-09-23, 18:38
Medlem
Citat:

Wegovy tar man 1 gång i veckan
Citera
2024-09-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Välkommen tillbaka!

Vill säga "stort grattis!" men det känns lite tudelat om du samtidigt kämpar med massa biverkningar. Men grattis till viktminskning (fast inte grattis till illamående, liksom)! Strongt i alla fall att du kämpat på såpass länge att du fått känna på medicinens bra effekter också, och jag hoppas att biverkningarna ger med sig över tid.

Tack snälla! Biverkningar hade jag räknat med men just illamåendet är fasen inte kul!
Citera
2024-09-24, 08:56
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Välkommen tillbaka!

Citat:
Tack snälla! Biverkningar hade jag räknat med men just illamåendet är fasen inte kul!
Yes, heja dig!
Kanske om ilamående ite ger sig borde du sänka ändå, låter inte OK. vad säger din läkare?
Citera
2024-09-24, 09:16
Medlem
Citat:
Hej allesammans!

Kvinna, 37 år
175 cm, startvikt 95 kg

Illamående till och från

Grattis till att det ändå börjat hända något med vikten! Du måsta vara väldigt taggad på att gå ner i vikt om du orkat fortsätta trots biverkningarna du beskriver.

Jag har hängt lite grann på Reddits Ozempictråd. Där beskriver många hur de håller ner illamåendet med olika mediciner (receptfria vanligtvis). Jag har ingen koll på vilka eftersom jag inte upplevt den typen av biverkningar själv, men det ska finnas hjälp mot illamåendet.

Kämpa på, men kolla om du inte kan hitta något som minskar biverkningarna!
Citera
2024-09-24, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Yes, heja dig!
Kanske om ilamående ite ger sig borde du sänka ändå, låter inte OK. vad säger din läkare?

Jag har faktiskt inte påtalat det till läkaren än, tänkte att det är en biverkning som man får leva med. Men kanske ska höra mig för, idag, dagen efter höjd dos så mår jag pyton. Mår precis som vid graviditet. Det har varit svårt att jobba idag faktiskt.
Citera
2024-09-24, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Grattis till att det ändå börjat hända något med vikten! Du måsta vara väldigt taggad på att gå ner i vikt om du orkat fortsätta trots biverkningarna du beskriver.

Jag har hängt lite grann på Reddits Ozempictråd. Där beskriver många hur de håller ner illamåendet med olika mediciner (receptfria vanligtvis). Jag har ingen koll på vilka eftersom jag inte upplevt den typen av biverkningar själv, men det ska finnas hjälp mot illamåendet.

Kämpa på, men kolla om du inte kan hitta något som minskar biverkningarna!

Tack! Det känns fantastiskt. Jag har kämpat med min vikt senaste åren på ett sätt som har känts helt hopplöst till slut. Har en icke fungerande sköldkörtel och dessutom verkar jag ha rätt kass basalmetabolism pga alla tidigare bantningsperioder.
Det är faktiskt rätt skönt att få en paus i matplaneringen som varit konstant senaste två åren iaf.
Nackdelen är att jag förknippar illamående med hunger då jag ofta varit så hungrig att jag blivit illamående. Men sen går det inte att äta vad som helst för blir jäkligt äcklad.

Jag ska kolla runt lite efter något som kanske kan hålla ner illamåendet, ska skriva till min läkare också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in