2024-09-22, 16:58
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du tror inte fler skulle drabbas av detta än Kalingrad?
Och varför tycker du att vi ska eskalera till olyckor och krig?

Det är dessa tillfällen man inser vilken sida som egentligen är den aggressiva och provocerande. Ni försöker ständigt komma på idéer att få igång krig och elände.
Du är pro-ryss och du försöker inte ens dölja det. Vad har egentligen hänt i era led?

Desperation
Citera
2024-09-22, 16:58
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WuMing
Fartyget borde sänkas ute till havs, en trojansk häst vi inte vill ha intill oss.
Går att följa i realtid hos https://www.marinetraffic.com
Ruby går under maltesisk flagg och är i nuläget just söder om norska kusten.
Fartyget verkar ju ligga stilla där mellan Norge och Danmark. Det sades ju att det nu hade dansk lots ombord och skulle gå genom Stora Bält under helgen......eller så förstår jag mig inte på kartan, för rätt fartyg har jag iaf skrivit in!
Citera
2024-09-22, 17:03
Medlem
Rör det på sig? Kommer hon passera Öresundsbron? 🤭
Citera
2024-09-22, 17:05
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Fast sånt här fraktas konstant via Ryssland och andra länder.. Ryssland är största exportören av konstgödsel. Det är bara denna det skriker om.
Det är skeppets märkliga beteende som gjort att man har så hård koll på det.
Det där med att det seglade ut från lasthamnen trots att man visste att det vara skadat, och att det sedan sett till att alltid vara inom skadeavstånd till Nato-installationer och andra militära anläggningar under sin resa kring Norge..
Citera
2024-09-22, 17:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det är skeppets märkliga beteende som gjort att man har så hård koll på det.
Det där med att det seglade ut från lasthamnen trots att man visste att det vara skadat, och att det sedan sett till att alltid vara inom skadeavstånd till Nato-installationer och andra militära anläggningar under sin resa kring Norge..

Ja ni får fortsätta fantasierna om att lasten kommer sprängas i någon av Natos hamnar..
Citera
2024-09-22, 17:11
Avslutad
Citat:
Fast sånt här fraktas konstant via Ryssland och andra länder.. Ryssland är största exportören av konstgödsel. Det är bara denna det skriker om.
Men enligt internationell handel om inget anat sägs i sälj och köparens avtal är det inte Ryssland som är ansvarig.. så Malta och redieriet får väl lösa problemet.
Jag har inte nämnt Ryssland eftersom jag inte känner till de riktiga ägarna. Varför blev du så lack på mitt inlägg till dig
Ingen av oss i tråden har en aning om det är en oligarkpolare till putin som har kopplingar till M/V Ruby eller inte eller om det finns nån annan koppling till Ryssland. Ingen vet, lugna sig lite.

Jag försökte bara redogöra för varför jag ser båten som ett problem oavsett ägare.
Edit: jag läste ditt inlägg lite slarvigt. Håller även med i ditt sista stycke i din kommentar till mig.
Senast redigerad av jonkebonke 2024-09-22 kl. 17:30.
Citera
2024-09-22, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
Rör det på sig? Kommer hon passera Öresundsbron? 🤭

Det är uteslutet att skeppet ifråga ska passera Öresundsbron eftersom det är för djupgående för Öresund. För att komma från platsen på internationellt vatten och vidare in i Östersjön är den enda vägen genom Stora Bält. Antagligen krävs lots.

Problemet är att skeppet är skadat redan från start på Kola-halvön. Skeppet har angett, enligt svenska media, lettiska Klaipeda som sin destination. Men letterna har sagt nej till att skeppet får angöra där.

Om Ryssland med dett maltesiskt-flaggade skepp vill och får exportera ämnet gödningsmedel för lantbruk) borde helt normala transporter landvägen direkt Kolahalvön -- Lettland varit enklare.
Citera
2024-09-22, 17:23
Medlem
feemaxxxs avatar
Har det kommit fram vem köparen till lasten är?
Citera
2024-09-22, 17:26
Avslutad
Spännande.

MV Ruby ligger stilla, strategiskt utanför Norge.
https://nyheder.tv2.dk/live/samfund/2024-09-22-suspekt-fragtskib-naer-dansk-farvand
Citat:
Rederiet gav fartyget order om att ligga still utanför Norge. Sprängkraften som generationens atombomb, enligt sprängämnesexperten Peter Hald.
Citera
2024-09-22, 17:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Har det kommit fram vem köparen till lasten är?

Har inte kollat så noga men senast läste jag Kanarieöarna..
Citera
2024-09-22, 17:38
Medlem
raikiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Undrar hur många ubåtar som ligger och har koll på läget runt skeppet i detta nu? Lär ju dessutom innebära en livsfara att hålla sig för nära fartyget om den smäller av ...

Varför skulle någon sitta i en ubåt och titta på fartyget?
Citera
2024-09-22, 17:39
Medlem
feemaxxxs avatar
Med tanke på att Nordstream sprängdes skulle jag inte låta Ruby passera Östersjönbron eller låta de segla in i någon av våra hamnar.

Om man ser på vilket planerande det gjorts med personsökarna som sprängdes så kan man anta att logistiken för att rigga någon sorts sprängladdning inne på Ruby är enkel.

Vem som kan tänka sig att spränga är nog flera…/
Ryssarna som kör hybridkrig
Ukraina som vill köra en falsk flag (igen?)
USA som vill splittra Europa för att bli ”Great Again”.
Danskarna som är trötta på svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in