2024-09-21, 18:40
Avslutad
Det lämpligaste är att den går till Göteborg för svetsning, där fanns ju Götaverken till 2015

Men det måste finnas något reparationsvarv kvar eller om det kan ligga vid kajen medan man svetsar. Det måste svetsas mycket för att det ska bli tätt och bra. Länspumpen måste gå för fullt också.
Citera
2024-09-21, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
Ryska sabotaget med fartyget avbröts tydligen när hela operationen avslöjades för öppen ridå. Nu åker ryssarna hem igen till St Petersburg.

Inga sabotage från Putin i Natos innanhav Östersjön
posta länken på att Ryssland äger bolaget nu, vi väntar med spänning
Citera
2024-09-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Orsaken framgår inte av denna artikel.

The bulker, carrying a 20,000-tonne cargo, was rejected by Norway and Lithuania as it sought refuge for repairs after being damaged in a storm en route from Russia.

https://www.tradewindsnews.com/bulkers/damaged-ship-with-explosive-russian-cargo-heading-into-baltic-sea-in-search-of-safe-harbour/2-1-1712760
Det kan ju mycket väl vara så att Tromsö inte har den kapacitet som krävs för ett fartyg av den storleken. Är det ett propellerproblem eller roder så krävs det en torrdocka och det står inte så många tomma dockor och väntar.
Citera
2024-09-21, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det lämpligaste är att den går till Göteborg för svetsning, där fanns ju Götaverken till 2015

Men det måste finnas något reparationsvarv kvar eller om det kan ligga vid kajen medan man svetsar. Det måste svetsas mycket för att det ska bli tätt och bra. Länspumpen måste gå för fullt också.
Men nu har dom avtalat med ett varv redan, det avtalet måste isåfall avslutas eller hur.
Citera
2024-09-21, 18:46
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:

Vi skickar dig till en öde ö tillhörande Ryssland så får du svetsa så mycket du vill. Men till Sverige, eller något annat icke ryssvänligt land skall skeppet ej. Ta fördel med dig kolbiten2 på din resa.
Citera
2024-09-21, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tydligen inte.. https://sverigesradio.se/artikel/fartyg-med-explosiv-rysk-last-far-inte-aka-genom-oresund--2
Jo men den går för djupt
Citera
2024-09-21, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ja har de redan ordnat något så är det bra. Jag visste inte det. Alternativt kan det varvet skicka sina svetsare till Göteborg.
Jag tror nog det finns svetsare i Göteborg om det skulle bli aktuellt
Citera
2024-09-21, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Tamefan du fortsätter sprida desinformation och bjåljuger, skäms du inte din ukrainska knähund?

Klicka på länken så ser du det ryska vraket i Finska viken.
Citera
2024-09-21, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Men nu har dom avtalat med ett varv redan, det avtalet måste isåfall avslutas eller hur.

Källa? Gärna med avtalet i sin helhet, tack.

Vilket varv yrar du om ens? Vet du vad företaget som äger skeppet heter ens?
Citera
2024-09-21, 19:01
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:

Jag hoppas verkligen att svenskarna är dumma nog att ta emot fartyget. Det är något riktigt skumt med fartyget då den påstås fått skador på propeller och rodder mitt i öppet vatten. Det ska mycket till för att de ska gå på grund, även i hårt väder.

Det hela liknar vad som hände i Beirut, också med ett skepp med ryska kopplingar. Då det påstods att företaget konkat och kunde inte betala hamnavgiften och blev därför kvar i hamnen i Beirut. Samma sak där att det påstods vara mekaniska problem som gjorde att de var tvugna att gå in i hamnen i Beirut som annars var på väg till Mozambique.

Jag påstår inte att Ryssland ligger bakom detta men låta skeppet komma till svenska farvatten har hög risk då det kan även utnyttjas av andra grupper.
Citera
2024-09-21, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag hoppas verkligen att svenskarna är dumma nog att ta emot fartyget. Det är något riktigt skumt med fartyget då den påstås fått skador på propeller och rodder mitt i öppet vatten. Det ska mycket till för att de ska gå på grund, även i hårt väder.

Det hela liknar vad som hände i Beirut, också med ett skepp med ryska kopplingar. Då det påstods att företaget konkat och kunde inte betala hamnavgiften och blev därför kvar i hamnen i Beirut. Samma sak där att det påstods vara mekaniska problem som gjorde att de var tvugna att gå in i hamnen i Beirut som annars var på väg till Mozambique.

Jag påstår inte att Ryssland ligger bakom detta men låta skeppet komma till svenska farvatten har hög risk då det kan även utnyttjas av andra grupper.

Å andra sidan kan Sverige göra en fin affär om man gör en reparation och avtalar att man får del av värdet på lasten tex

Sen är sjöfarten en värld i sig. Man hjälper varandra över nationsgränserna när man är i sjönöd
Citera
2024-09-21, 19:06
Medlem
Aristaeuss avatar
Kustbevakningens 'KV NORNEN' har legat en bit strax öster om 'KV RUBY' hela eftermiddagen.
Vilket inte direkt är underligt. Däremot är det lite spännande att 'AGGERSOE RI372' har gjort dem sällskap.
Förstärkningsskepp? Signalspaning? Ren slump?

Edit - 'KV MOB 2098' (kustbevakning)har nu också anslutit.
Senast redigerad av Aristaeus 2024-09-21 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in