2024-09-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Right-humanist
https://gofile.io/d/qpgOmX

Målnumret är B 4528-23.

Enligt Sydsvenskan ska han ju nu även vara misstänkt för mordplaner så absolut bäst att plocka fram ett nytt häktningsprotokoll då jag inte har något senare än det från maj.

Åtal mot Amir Mekky ska väckas imorgon, om det inte blir ny häktningsförhandling istället.

Mordplanerna handläggs i mål B 8621-24 och det är lite oklart om de kommer avhandlas separat eller inte.

Malmö tingsrätt:
Citera
2024-09-10, 13:57
Medlem
H*ssan K*nsouh, som utpekats som målet för mordplanerna här i tråden, borde väl vara fri nu? Någon som vet om han är kvar i landet?
Citera
2024-09-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Åtal mot Amir Mekky ska väckas imorgon, om det inte blir ny häktningsförhandling istället.

Mordplanerna handläggs i mål B 8621-24 och det är lite oklart om de kommer avhandlas separat eller inte.

Malmö tingsrätt:
Väcktes åtal förresten?
Citera
2024-09-18, 09:52
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehehe5
Väcktes åtal förresten?

Enligt Sydsvenskan har åtal nu väckts, och AM ska tydligen ha erkänt delar av det han åtalats för kopplat till narkotikabrott.

https://www.sydsvenskan.se/2024-09-1...ecos-erkanner/

Nu hoppas vi att någon lyckas få ut FUP!
Citera
2024-09-18, 10:00
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Åtal väckt för omfattande narkotikabrottslighet):
Citat:
Åklagaren har idag väckt åtal mot en 27-årig man för två fall av synnerligen grov narkotikasmuggling, två fall av grovt narkotikabrott, ett fall av försök till grovt narkotikabrott, ett fall av synnerligen grovt vapenbrott samt grov smuggling.

Den åtalade mannen är medborgare i Danmark men har bott i Sverige under större delen av sitt liv. Han greps i Dubai i början av juni 2020 och avvisades till Danmark. Från Danmark överlämnades han sedan till Spanien där han var misstänkt och efterlyst i en mordutredning.

– Efter att ha erkänt sig skyldig till medhjälp till mord ingick mannen ett avtal, en så kallad ”plea bargain”, med spansk åklagare vilket medförde att han i Spanien dömdes till ett i sammanhanget kortare fängelsestraff. Han överlämnades sedan från Spanien till Sverige där han var misstänkt för de nu åtalade brotten, säger Lisa Åberg, statsåklagare och förundersökningsledare.

Bevisningen bygger huvudsakligen på uppgifter från den krypterade kommunikationstjänsten Encrochat.

– Mannen har från Dubai, via de krypterade chattarna, bedrivit omfattande narkotikabrottslighet i Europa och Sverige. Han har samarbetat med och lett kriminella aktörer ibland annat Nederländerna, Belgien, Danmark och Sverige, säger Lisa Åberg.

Den åtalade narkotikabrottsligheten omfattar totalt 54 kg kokain, där mannen enligt åtalet på detaljnivå har styrt utformning, blandning, transportering och försäljning av narkotikan.

– Tillgången till Encrochat har varit en förutsättning för att utreda den åtalade brottsligheten och utan chattarna hade brottsligheten troligtvis inte upptäckts. Det rör sig om en omfattande utredning och under utredningens gång har mannen förnekat brott, men i samband med ett polisförhör i augusti 2024 medgav han att han skrivit under de alias som omfattas av åtalet. Han erkänner narkotikabrottsligheten men förnekar vapenbrottsligheten, säger Lisa Åberg.

Huvudförhandlingen startar [fredagen] den 27 september i Malmö tingsrätt och beräknas pågå i sex dagar.
Malmö tingsrätt, mål: B 4528-23
Senast redigerad av diseuse 2024-09-18 kl. 10:02.
Citera
2024-09-18, 10:45
Medlem
Skelett-Kents avatar
54 kg kokain blir 7-8 år enligt Drogpraxisgruppens tabell från 2017
Citera
2024-09-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Enligt Sydsvenskan har åtal nu väckts, och AM ska tydligen ha erkänt delar av det han åtalats för kopplat till narkotikabrott.

Den fup lär nog va gigantisk!
Citera
2024-09-18, 11:19
Medlem
Citat:

Här är FUP och stämningsansökan där Amir Mekky åtalas för synnerligen grovt vapenbrott, synnerligen grovt narkotikabrott, flera fall av grovt narkotikabrott, med mera.

Trevlig läsning allihop.

Malmö tingsrätt:
Citera
2024-09-18, 11:21
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Här är FUP och stämningsansökan där Amir Mekky åtalas för synnerligen grovt vapenbrott, synnerligen grovt narkotikabrott, flera fall av grovt narkotikabrott, med mera.

Trevlig läsning allihop.

Malmö tingsrätt:

Du är en sann legend, STORT tack

Nu kanske det framkommer i FUP, men är det någon som har några tankar kring varför AM erkänner brott innan huvudförhandling? Vad hände med "inga kommentarer"?
Citera
2024-09-18, 11:29
Medlem
Citat:

Nu kanske det framkommer i FUP, men är det någon som har några tankar kring varför AM erkänner brott innan huvudförhandling? Vad hände med "inga kommentarer"?

Han säger inledningsvis "inga kommentarer" eller ingenting alls. Vid något tillfälle påstår han att material är manipulerat.

Sedan ändras någonting, men exakt vad utöver att han fått ta del av bevisen vet jag ännu inte:
Amir Mekky utlämnades till Sverige 2023-08-10 för aktuell utrednings räkning. I totalt åtta förhör har Amir förnekat brott varför utredningen har bedrivits utifrån de premisserna.

2024-06-28 slutdelgavs Amir och hans försvarare ett förundersökningsprotokoll. Under slutdelgivning påkallade Amir och hans försvarare ett förhör som hölls 2024-08-15 där Amir erkände en stor del av den i utredningen påstådda brottsligheten och att det var han som ensam brukat alias Slickshrub och Marvelmatch.

Med anledning av erkännandet gjordes en översyn av förundersökningsprotokollets innehåll och handlingar. Det innehåll som inte ansågs relevanta eller nödvändiga utifrån erkännandet, som ingått i det ursprungliga förundersökningsprotokollet, gallrades bort.
Kanske går vi miste om en del intressant material som hamnade i slasken istället.
Citera
2024-09-18, 11:45
Medlem
Citat:

Förhören där Amir Mekky erkänner flera grova narkotikabrott, inklusive synnerligen grova, återfinns i aktbilaga 137. Han förnekar dock fortsatt exempelvis synnerligen grovt vapenbrott.

Nedan återfinns en del av hans resonemang:
Jag har förstått att det är överbevisat att det är jag som är brukaren bakom Slickshrub och Marvelmatch. Så här ligger det till; jag har varit efterlyst i runt två år. Jag har suttit i Spanien i tre år. Så jag har suttit över ett år i det här målet. Och jag är trött och jag vill bara få ett avslut. Eh… Jag vill bara få ett avslut exakt och… Jag ser ingen mening med att sitta och blåneka och ljuga domaren rakt upp i ansiktet, när saker och ting är så tydliga som dom är. Men jag vill göra det klart och tydligt redan från och med nu att jag inte kommer att prata om nån annan förutom mej själv. Jag kan börja lite kort och dra tidslinjen från sommaren 2018 då jag var här i Malmö. Efter en incident så lämna jag Malmö och åkte till Spanien. Och därefter åkte jag till Marocko. Sen åkte jag vidare till, till Dubai och under tiden jag var i Dubai så blev jag...

[...]

Men sen, ja under tiden jag var i Dubai så blev jag ju internationellt efterlyst från Spanien. Så höll jag mej undan i Dubai i väntan på svar från rättsprocessen där. Och sen nånstans i början på 2020, så fick jag möjlighet att köpa ett parti kokain i, i Holland. Jag köpte totalt 32 kilo som jag blandade ut till 54 kilo, som jag sen sålde vidare. 51 kilo av dom i, i Danmark och sen tre kilo i Sverige. Och dom brotten erkänner jag. Och sen är det dom hära tre kilona i Sverige. Och brotten erkänner jag, har jag också erkänt ju. Jag som har skrivit i dom här chattarna. Och sen är det det hära som jag förklara tidigare mellan stämpling och försöket. Jag kan inte den juridiska frågan så… Men jag erkänner att det är jag som har skrivit i dom chattarna också. Sen är det det brott jag fö', dom brotten jag förnekar kring vapenbrotten, vapensmugglingen. Det stämmer att jag har pratat om en vapenaffär i Belgien, både från Slickshrub och Marvelmatch. Eh, men man ser klart och tydligt i chattarna att dom här vapnen har aldrig förts in i Sverige och att sista meddelandet som handlar om dom här vapnena, så har jag skrivit att dom är packade och stashade i Holland. Och sen tre dagar efter det, så blev jag ju gripen. Tre fyra dagar efter det. Och mitt gripande skedde i Dubai i JVC-område District 16, i en villa så som det har framkommit i utredningen. Ja det var i princip allt det jag hade och säja.
Efter det återgår han i princip till att säga "inga kommentarer".
Citera
2024-09-18, 11:56
Bannlyst
Citat:

Trevlig läsning allihop.

Malmö tingsrätt:

vad hände med åtalet för mordplanerna??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in