2024-09-16, 05:47
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Jag trivs väldigt bra att vara ensam i mitt rum. Jag har partner, jobb och allt men behöver vara själv ibland i sovrummet. Jag har dock alltid undrat varför jag trivs att vara själv i ett rum.

Jag har inte ångest. Utan jag får ofta en känsla som går inåt. Typ en invecklad känsla och så kan jag vara själv väldigt länge i mitt sovrum.

Det som är negativt är att jag förlorar tid på det men trivs att vara själv.

Det du beskriver är ”att vara ifred en stund”, även kallat egentid.

Du verkar blanda ihop det med ensamhet.
Citera
2024-09-16, 07:10
Medlem
Är man introvert om man till exempel ogillar att dansa eller vara på fester. Om man ska ha kul så är dricker man skallen av sig för att "passa in"?
Citera
2024-09-16, 09:05
Medlem
Gosifs avatar
Att välja ensamtid är inte detsamma som att vara ensam.

Case closed.
Citera
2024-09-16, 09:31
Medlem
Citat:
Jag trivs väldigt bra att vara ensam i mitt rum. Jag har partner, jobb och allt men behöver vara själv ibland i sovrummet. Jag har dock alltid undrat varför jag trivs att vara själv i ett rum.

Jag har inte ångest. Utan jag får ofta en känsla som går inåt. Typ en invecklad känsla och så kan jag vara själv väldigt länge i mitt sovrum.

Är det någon som känner eller upplevt det likadant?
Vad kan detta bero på?

Vissa människor behöver ha ensamtid i tysthet och jag tycker det är sunt. Bort fr intryck.
Citera
2024-09-16, 09:52
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:

Vad kan detta bero på?

Behovet av att vara ensam kan hänga ihop med psykisk ohälsa, ja. Jag lever ensam.

Ibland spenderar jag några dagar hos min vän, som är lugn och trevlig. Jag gillar att umgås med personen.

Men när hen pratar med mig utan att jag har tilltalat hen kan jag bli jätteirriterad, snudd på aggressiv. Det är specifikt om jag sitter och läser en intressant bok, och så kommer vederbörande och säger typ: "Nu har jag varit hos Berit och druckit kaffe, och hennes man var där men han drack inget kaffe för han har ju sådana magproblem nu... och förresten ska jag själv gå till doktorn på torsdag, för jag har ju lite ont i knävecken".

Då flyr jag ibland, och jag ser mig själv utifrån - typ som en kolmedi om ett mongo som inte tål andra människor - iom att jag samlar ihop mina grejer och det känns som att jag springer fast jag försöker se lugn ut, det är lite som en actionfilm där varje sekund räknas. Jag måste bara BORT!

Det ser jag 100% som ett tecken på psykisk ohälsa. De flesta reagerar ju inte så utan biter ihop och lyssnar på malandet en stund, sedan fattar ju personen förhoppningsvis att man vill vara ifred eftersom man inte svarar 🙂
Citera
2024-09-16, 10:00
Citat:

Vad kan detta bero på?

Hur långt tid handlar det om?
Rör det sig om 1-2h så känns det normalt och sunt. Alla behöver lite andrum ibland och det är något fler borde ta sig tid till. Skulle bli mindre frustration och tjafs känns det som.
Citera
2024-09-16, 10:04
Medlem
jjujjus avatar
Du vill landa i dina egna tankar, samla dom och reflektera över dagen och kanske är spirituell och hamnar i ett limbo där dina olika själskroppar ska ”förenas”?

Annars blir man stressad i vardagen. Funkar bra för mig

Jag tror att allt som inte är robot i dagens bemärkelse kan klassas som psykisk ohälsa. Även om man mår bra. För att det är för att man är mer utvecklad än samhället ”hinner med”. Gör det du mår bra av och som ger dig sinnesro/frid i själen.
Citera
2024-09-16, 10:07
Bannlyst
Nej, att vara ensam är nice. Har ingen psykisk ohälsa. Att vara introvert är inte att ha psykisk ohälsa
Senast redigerad av ResanTillMelonia 2024-09-16 kl. 10:11.
Citera
2024-09-16, 10:53
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Hur långt tid handlar det om?
Rör det sig om 1-2h så känns det normalt och sunt. Alla behöver lite andrum ibland och det är något fler borde ta sig tid till. Skulle bli mindre frustration och tjafs känns det som.

Inte mer än 8 timmar för mig. Oftast handlar det om 3-5 timmar ungefär.
Citera
2024-09-16, 11:43
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godbitman
Men dra åt helvete att du är ensam när du har partner. Enorm jävla skillnad att veta att man har en partner att tömma sin pung i och få kroppslig närhet än att verkligen vara ensam. Prova att vara ensam på riktigt och inte ha nån jävel att prata med. Jävla tönttråd.

Beror mycket på hur förhållandet ser ut och hur bra det är. Man kan känna sig mer ensam än någonsin i ett dåligt förhållande eller äktenskap...
Citera
2024-09-16, 12:19
Medlem
Sensiseedss avatar
Du är ju inte ensam kom tillbaka när du inte har någon att prata med dom som är riktigt själva har bara säg själva eller möjligtvis en psykolog att prata med men hon får ju betalt för att sitta där så du är lika ensam när du går där ifrån.
Hade du varit riktigt ensam så hade du gått på någon drog precis som vi alla andra som lever själva gör det finns lixom inget annat alla bara undviker dig.
Citera
2024-09-16, 12:33
Medlem
Blaskas avatar
Du gillar att vara själv inte ensam. Det gör väldigt många människor. Helt normalt beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in