2024-09-14, 20:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Men om han fälls och FB stryps ännu mer så kan det bli startskottet för en ny rebelsite där de ansvariga är anonyma. Det blev ju vad som hände när The Pirate Bay fälldes, den fortsatte med nya anonyma ägare. Eller ja, vi vet inte om ägarna verkligen byttes ut men det är just poängen, ingen ska veta.

Ja. Flashback behöver offras nu. Sajten förtjänar det också vid det här laget.
Citera
2024-09-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
En liten newsflash för alla som trodde att man får skriva vad man vill på Flashback.
Jan Axelsson uttalar sig för SvD:
”Av de 8,5 miljoner inlägg som postades på forumet 2022-2023 raderades cirka 750 000 inlägg. Det ger ett genomsnitt på cirka nio procent, och betyder att det raderades över 1000 inlägg per dygn”

"Vår ambition är att skyndsamt radera inlägg som är olämpliga, oavsett graden av olämplighet”

"...kräver att vi raderar de som bryter mot vissa lagar"

Yttrandefrihetens förkämpe?
Den gamla punkaren har blivit fromt som en lammunge.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Tyvärr. En riktig hårding skulle ha haft forumet på Tornätverket och gjort sig oåtkomlig för myndigheterna. Jag reggade det här kontot 2022 men har funnits här sedan forumet var nytt. Det är en parodi på vad det var när det var nytt.

Citat:
Ursprungligen postat av TS
Fullt enig. Rebellen i Axelsson och Flashback är död sedan årtionden.

Jag är själv kritisk till att parollen "Yttrandefrihet på riktigt!" används på Flashback med anledning av att om man anser sig följa svenska yttrandefrihetslagar i dagens Sverige så begränsar man yttrandefriheten väldigt mycket. Om man låter människor från flera olika politiska läger och kunskapsnivåer om lagen moderera om vad de anser vara hmf i en dold censur av forumet då användarna inte får reda på att deras inlägg tagits bort, (rätta mig om jag har fel här) vilket gör att medlemmarna blir ovetande om att deras yttrandefrihet har begränsats. En metod som jag tror bara kommer späs på ytterligare efter det här åtalet. Faktum är att väldigt mycket mer har blivit förbjudet att säga eller skriva inom de senaste 10 åren i Sverige. Detta vet jag av egen erfarenhet som tidigare ansvarig utgivare för Nordfront som ungefär vartannat år får nya åtal mot sig eftersom JK och domstolarna önskar att expandera vad de anser vara uttryck som är brottsliga.

Jag vet inte vad moderatorerna får för instruktioner när de skall ta bort hmf men jag ser här på forumet att ryssar kallas för orcher vilket är enligt mig självklar hmf med dagens lagstiftning. Men eftersom Sverige styrs av judeo-liberala sinnen så åtalas ingen för det och därmed blir det fritt fram att hetsa mot vita eller folkslag som etablissemanget är i konflikt med medan det är t.ex. är fel att göra det mot negrer. Detta i sin tur gör att om Flashback följer lagstiftningen så amplifierar de vad etablissemanget önskar. Hat mot vita är acceptabelt medan hat mot icke-vita är så kraftigt begränsat att det i realiteten inte får uttryckas.

Nu har jag inte läst in mig så mycket på det här fallet men skulle jag gissa på rak arm så kommer en av infallsvinklarna från åklagaren vara att Axelsson själv vet om att inläggen utgjorde hmf då hela hans forum påstår sig värna om yttrandefriheten och att han då borde vara bekant med vilka uttalanden som är hmf.

Med detta sagt så tycker jag inte ni är berättigade till att håna. Det står er fritt att skapa det ni efterfrågar, kanske det är dags att ni själva vågar sträcka ut nacken istället för att bara snorkigt skriva av er på Flashback.
Citera
2024-09-14, 21:11
Bannlyst
Free Jan Axelsson.

Men seriöst, det är otroligt odemokratiskt när han nu åtalas.
Säg vad ni vill om sossar, men demokratin var starke på deras tid.

Varför ?
Jo, för de är "folkets parti" och vågade INTE göra något som skulle anses som odemokratiskt för då skulle de andra partierna snabbt börja kritisera sossarna för att vara odemokratiska. Däribland M och SD som nu styr. Det skulle liksom bli deras kort att dra vid varje debatt.

Men de som nu styr, alltså SD + M, skiter totalt i demokratin och inget parti vågar ens yttra sig om att de håller på att nedmontera demokratin.
Citera
2024-09-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Absolut. Om J.A förlorar målet (i högre instans) så är både Twitter och Facebook finished i Sverige. Twitter p.g.a sina ständiga uppviglingsbrott som aldrig tas bort, och Facebook p.g.a alla ständiga bedrägerier och namnstölder som de aldrig tar bort eftersom de påstås "inte bryta mot plattformens regler".

Det här kan lätt förvandlas till historiens viktigaste måltyp. Dragons will fall dead from the skies.

Nja, jag är inte så säker på det. Det är sällan så att vi har fullständig likhet inför lagen. Flashback har inte samma internationella makt som Facebook. X är ju lite mellanting, alla i etablissemangen hatar Elon Musk men han har naturligtvis mer makt än Jan Axelsson. Men visst, X kan stängas ner. Google och Facebook kommer klara sig.
Citera
2024-09-14, 21:17
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.M.M.Hansson
Jag är själv kritisk till att parollen "Yttrandefrihet på riktigt!" används på Flashback med anledning av att om man anser sig följa svenska yttrandefrihetslagar i dagens Sverige så begränsar man yttrandefriheten väldigt mycket. Om man låter människor från flera olika politiska läger och kunskapsnivåer om lagen moderera om vad de anser vara hmf i en dold censur av forumet då användarna inte får reda på att deras inlägg tagits bort, (rätta mig om jag har fel här) vilket gör att medlemmarna blir ovetande om att deras yttrandefrihet har begränsats. En metod som jag tror bara kommer späs på ytterligare efter det här åtalet. Faktum är att väldigt mycket mer har blivit förbjudet att säga eller skriva inom de senaste 10 åren i Sverige. Detta vet jag av egen erfarenhet som tidigare ansvarig utgivare för Nordfront som ungefär vartannat år får nya åtal mot sig eftersom JK och domstolarna önskar att expandera vad de anser vara uttryck som är brottsliga.

Jag vet inte vad moderatorerna får för instruktioner när de skall ta bort hmf men jag ser här på forumet att ryssar kallas för orcher vilket är enligt mig självklar hmf med dagens lagstiftning. Men eftersom Sverige styrs av judeo-liberala sinnen så åtalas ingen för det och därmed blir det fritt fram att hetsa mot vita eller folkslag som etablissemanget är i konflikt med medan det är t.ex. är fel att göra det mot negrer. Detta i sin tur gör att om Flashback följer lagstiftningen så amplifierar de vad etablissemanget önskar. Hat mot vita är acceptabelt medan hat mot icke-vita är så kraftigt begränsat att det i realiteten inte får uttryckas.

Nu har jag inte läst in mig så mycket på det här fallet men skulle jag gissa på rak arm så kommer en av infallsvinklarna från åklagaren vara att Axelsson själv vet om att inläggen utgjorde hmf då hela hans forum påstår sig värna om yttrandefriheten och att han då borde vara bekant med vilka uttalanden som är hmf.

Med detta sagt så tycker jag inte ni är berättigade till att håna. Det står er fritt att skapa det ni efterfrågar, kanske det är dags att ni själva vågar sträcka ut nacken istället för att bara snorkigt skriva av er på Flashback.
Allt hyckleri är tillåtet att håna. Det gäller såväl Flashback och än mer Nordiska motståndsrörelsen som gnyr över de yttrandefrihetsbegränsningar och antidemokratiska metoder som de upplever att de utsätts för, samtidigt som NMR om de kom till makten skulle öka förtrycket exponentiellt mot de som inte delar deras åsikter.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2024-09-14 kl. 21:25.
Citera
2024-09-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Märk att det är under en SD backad regering som detta åtal nu sker.

Du menar att åklagaren i likhet med många på UD motverkar regeringen? Inte direkt en högoddsare.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vad man väljer att ta upp till åtal kan dock påverkas av vem som styr..

Men kanske ibland omvänt, som på UD och Sida. D.v.s. en slags tjänstemannaopposition.
Senast redigerad av Varglig 2024-09-14 kl. 21:32.
Citera
2024-09-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TS
Fullt enig. Rebellen i Axelsson och Flashback är död sedan årtionden.

Nej det är yttrandefriheten i Sverige som snörs åt bit för bit. Och många hejar på. Flashback är en av de få ställen där du trots allt kan skriva det mesta din hjärna kan tänka fram om du inte är helt mentalsjuk.
Citera
2024-09-14, 21:38
Medlem
TSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.M.M.Hansson

Mitt inlägg var inte menat som ett hån. Mer ett konstaterande om att passion förvandlades till day job med åren.

Passionen skulle behövas mer än någonsin och hoppet kan inte stå till någon förlikat sig.
Citera
2024-09-14, 22:14
Medlem
Jag tror inte detta leder till någon dom. Jag tror detta är en varning/försök att få mer kontroll över folks kommunikation. Om jag var en korrupt tjänsteman/politiker med Quissling-gener så skulle jag givetvis aldrig stänga ner flashback, twitter eller facebook utan se till att få mer inflytande över dessa plattformar.

Att förhindra folk att frivilligt lämna ut (särskilt på facebook) information om vem de träffar, var de ska befinna sig och vad de tänker, vore att skjuta sig själv i foten. Det enda som skulle motivera ett strypande av flashback och social media vore om de utgjorde ett direkt hot mot regimen.

Flashback har funnits länge och var mycket vildare förr. Jag skulle vilja påstå att flashback har fungerat som en svamp. Jag misstänker att folk hade varit mycket mer villiga att faktiskt göra något om inte flashback hade funnits. Man börjar faktiskt undra om det är DEI-anställningar som börjar ta ut sin rätt...
Citera
2024-09-15, 01:25
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
JA säger att inläggen raderades inom några timmar från det att han blev medveten om dem. Men det var inte inom några timmar från det att inläggen gjordes. Inläggen raderades efter att ha legat upp många månader, och i vissa fall flera år. Det är nog snarare det som åklagaren anser tog för lång tid. Inte tiden från att polisen hörde av sig tills det att inläggen raderades, utan tiden från det att inläggen gjordes tills det att de raderades.

Om det håller i domstolen återstår att se, men åklagarens huvudargument är inte ”från det att ett inlägg görs så får det inte dröja fler än ett par timmar innan det ska vara raderat”.
Tack för info. Då blir det kanske litet annorlunda. Låter som inlägg som inte uppmärksammats eller rapporterats på lång tid. Men de raderades snabbt när de väl uppmärksammades.

Och då uppstår en annan fråga: Hur ska man bedöma sådana inlägg. Kan BBS-tjänster anses bryta mot lagen om ett mindre antal inlägg, som bryter mot någon lag, blir liggande, ouppmärksammade, under kortare eller längre tid?

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Enligt BBS-lagen är det inte ett krav att inläggen i fråga har lett till en fällande dom för HMF. En fällande dom är varken ett nödvändigt eller ett tillräckligt villkor. Det som krävs är istället (§ 5) att ”meddelandets innehåll uppenbart är sådant som avses i bestämmelserna om” bl.a. hets mot folkgrupp. Kravet på att de ”uppenbart” ska vara sådant som avses med lagen betyder att kniviga gränsfall inte ska leda till ansvar enligt BBS-lagen, även om inläggen i sig kan leda till en fällande dom för HMF. Vice versa omfattar BBS-lagen sådana inlägg där det är tokuppenbart att inlägget utgör HMF, men där det underliggande inlägget aldrig kommer leda till en fällande dom för HMF på grund av att avsändaren är anonym.
Som jag tolkar denna text så måste man lik förbaskat utreda om berörda inlägg är ”kniviga gränsfall”, ”tokuppenbara” eller oskyldiga.

Och det blir väl i stort sett samma sak som att avgöra om de bryter mot lagen om HMF.
Citera
2024-09-15, 02:54
Medlem
Fast vad gäller för preskriptionstid på HMF då ?
Mycket måste vara asgammalt på Flashback.

Det går alldeles utmärkt att söka på Google efter ordet "ne*er" (* = g),
Se här:
https://www.google.com/search?q=neger

Och här tex:
https://sv.wiktionary.org/wiki/neger

Lika bra att åklagaren också åtalar Google

Varför är åklagaren så skitnödig ?
Är "åklagare" rentav en egen folkgrupp ?

Det är (henvänsterkommunisten) Mårten Schultz som först började yra om
BBS-lagen - Detta i en artikel i SvD ett par år sedan
Att Schultz inte blir skraj i byxan och tappar tuppkammen,
SvD låter ju nästan som SD ? Bara en bokstav som skiljer, alltså i hans skruvade
värld så måste det betyda att SD infiltrerat SvD

Tydligen hade Schultz hittat detta med BBS efter att ha harvat igenom inlägg här på Flashback.
Det kan nog bara vara härifrån han kan ha fått idén.

Som andra skrivit här så har utvecklingen sprungit ifrån en föråldrad lag som kanske
behandlade en 50-100 inlägg per dag, inte de 83 miljoner inlägg som redan finns ?

Motivet är nog bara pengar, Schultz vill ha pengar för att det var han
som snappade upp idén, eller hur ?

Saxat från Nordisk Familjebok år 1885:
Citat:
1885: Nordisk familjebok, första upplagan:
Röstberättigad är hvarje neger, som uppnått 21 års ålder och eger fast egendom. Ingen hvit man eger medborgarerätt.

Ska Mårten Schultz med sin kommunistkompisar ut och vandalisera gravarna för de författarna som skrev Nordisk Familjebok ?

Mårten Schultz börjar mer och mer likna den galne professorn han vill efterlikna, ser att jag redan kommenterat juristpajasen här:
(FB) Aktivist stoppade Utvisning i Göteborg idag, 2018-07-23
(FB) Elin Ersson (stoppade asylflygplan) överklagar till Hovrätten
(FB) Frikänns för att de inte förstod "de svenska reglerna"- Oisin Cantwell - 2021-12-21
(FB) Magdalena Andersson i tysk press: ”Sverige ett varnande exempel”

Dessutom så hans hanterande av Julian Assange kan knappast varit byggt på något äkta rättspatos, heller ?
J-vla pajas och åsiktsclown är vad han är ?

Schultz har helt kastat allt sådant åt h-e , och tappat förståendet helt.
Hur f-n kan han tro att en sådan gammal lag som BBS-lag skulle gälla idag ?
Utvecklingen har verkligen sprungit ifrån dåtidens teknik.
Flashback måste i så fall anställa 1000-tals nya mods för att rota igenom
databasen. Det finns det inte pengar till...
Om inte Schultz betalar detta själv ?

Många tidningar har stängt sina kommentarsfält därför att de har inte tid att
moderera dem längre.
Citera
2024-09-15, 08:01
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack för info. Då blir det kanske litet annorlunda. Låter som inlägg som inte uppmärksammats eller rapporterats på lång tid. Men de raderades snabbt när de väl uppmärksammades.

Och då uppstår en annan fråga: Hur ska man bedöma sådana inlägg. Kan BBS-tjänster anses bryta mot lagen om ett mindre antal inlägg, som bryter mot någon lag, blir liggande, ouppmärksammade, under kortare eller längre tid?
Ja du... det är frågan. Det skulle jag säga är en sån där knäckfråga som gör att detta kan gå hela vägen till Högsta domstolen.

Även om lagen inte kräver att de ansvariga för anslagstavlan ska läsa alla inlägg i förväg, så återstår frågan vad för slags uppsikt man förväntas ha av en tjänst där det görs tiotusentals inlägg per dag. Det upplägg som Flashback har, med en anmälningsknapp och moderatorer som granskar de inlägg som därigenom anmäls, är inte unikt för Flashback. Andra sociala medier, som X (f.d. Twitter) och Facebook, har i grund och botten samma upplägg. Där läses inte heller inlägg i förväg, utan raderas i efterhand om de anses bryta mot reglerna. Vilket kräver att någon uppmärksammar det. Om Flashbacks system anses otillräckligt enligt BBS-lagen blir det svårt att hävda att de stora amerikanska bolagens system är tillräckliga. En fällande dom i det här målet skulle kunna öppna upp för att gripa Elon Musk för brott mot BBS-lagen nästa gång han sätter sin fot i Sverige.

Även om den här lagen är ganska ”anonym” och sällan leder till åtal så knyter den an till principiellt mycket viktiga frågor.
Citat:
Som jag tolkar denna text så måste man lik förbaskat utreda om berörda inlägg är ”kniviga gränsfall”, ”tokuppenbara” eller oskyldiga.

Och det blir väl i stort sett samma sak som att avgöra om de bryter mot lagen om HMF.
De som är ansvariga enligt BBS-lagen måste utreda det, ja. För en fällande dom enligt BBS-lagen så måste även domstolen göra en bedömning om de underliggande inläggen var sådana som gör BBS-lagen aktuell. Min poäng är att det krävs inte att inlägget först har lett till en fällande dom för att de ansvariga ska vara skyldiga att radera inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in