2024-09-13, 07:46
Medlem
mimmitigers avatar
Tjenare, undrar vad proffsen säger om detta? För/nackdelar med båda?

En tilläggsfråga är FK vs. EK, när använder ni de olika sorterna?
EDIT: + FK vs EK tillsammans med snabb/skruvanslutning, vad lämpar sig bäst?
Senast redigerad av mimmitiger 2024-09-13 kl. 07:49.
Citera
2024-09-13, 08:20
Citat:
Ursprungligen postat av mimmitiger

Snabbanslutning där du bara trycker in tåtarna är just snabbarare, men ska du koppla ur tåtarna av nån anledning så kan det kärva.

Tilläggssvar: Enkelledare är nog bäst på snabbkoppling
Citera
2024-09-13, 11:19
Medlem
Minimuchers avatar
Du får inte lov att pilla i centralen själv.
Citera
2024-09-13, 19:50
Moderator
Tystnads avatar
Om vi snackar om snabb anslutningar till eluttag så borde dom ej vara tillåtna.

Vete sjutton hur många sådana jag bytt genom åren pga dom glappat och orsakat varmgång.

Värsta jag sett var sådant uttag med snabb anslutning i ett förråd där det var vidarekopplat en kabel som matade ett eluttag utom hus vid carporten, där hade någon laddat sin elbil i med följd att snabbanslutningarna efter ett tag blev varmgång och började ryka som tur var märkte den boende detta annars hade det brunnit ner.

Anser snabb anslutningar är ok på belysnings strömställare men inget jag föredrar.

Om jag inte minns fel förekom dom mycket på stor byggen för 15-20 år sedan pga många elektriker som gick på ackord föredrog dessa då det gick snabbt ansluta.
Citera
2024-09-13, 20:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Då ska du få svar från ett riktigt proffs och inte bara från elektriker som inte tänker hela vägen ut, inte besiktar anläggningar eller helt enkelt jobbar på ackord.

Skruvanslutning till vägguttag. Definitivt inte snabbanslutning där. Det är för mycket påfrestningar och vibrationer som skapar glapperkvist. Till strömställare kan det vara möjligen vara OK, så jag håller helt med Tystnad ovan.

Frågan om FK eller EK är ju felställd då det är olika användningsområden. Ingen drar ju EK i rör om det inte är sista biten av en kabel t.ex. från ovan undertak och via rör ner till A-dosa och då har man ju inget alternativ.

FK lämpar sig bättre till snabbanslutning än vad EK gör. Dels p.g.a. att det blir bättre anliggning och dels för att EK i A-dosa kan skapa fjäderspänningar i ledaren då den är styvare än FK. Har sett alldeles för många taskigt anslutna EK fjonga ur efter ett tag.

För egen del skulle jag aldrig använda snabbanslutning till den egna anläggningen. Det vore lika illa som att köpa en billig strömställare på Jula eller Biltema. Det är inget man vill ha helt enkelt.
Citera
2024-09-15, 12:06
Medlem
Citat:

Snabb koppling alltid. Går snabbare.
Fk och Ek använder jag aldrig.
Måste köra FQ och EQ, och valet av kabel eller tråd har inget med skr plint eller snabbkoppling att göra. Handlar om förläggningsmetod och andra omständigheter. Ogillar generellt EQ, om man inte ska köra TKK eller Lethi.
Citera
2024-09-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Då ska du få svar från ett riktigt proffs och inte bara från elektriker som inte tänker hela vägen ut, inte besiktar anläggningar eller helt enkelt jobbar på ackord.

Skruvanslutning till vägguttag. Definitivt inte snabbanslutning där. Det är för mycket påfrestningar och vibrationer som skapar glapperkvist. Till strömställare kan det vara möjligen vara OK, så jag håller helt med Tystnad ovan.

Frågan om FK eller EK är ju felställd då det är olika användningsområden. Ingen drar ju EK i rör om det inte är sista biten av en kabel t.ex. från ovan undertak och via rör ner till A-dosa och då har man ju inget alternativ.

FK lämpar sig bättre till snabbanslutning än vad EK gör. Dels p.g.a. att det blir bättre anliggning och dels för att EK i A-dosa kan skapa fjäderspänningar i ledaren då den är styvare än FK. Har sett alldeles för många taskigt anslutna EK fjonga ur efter ett tag.

För egen del skulle jag aldrig använda snabbanslutning till den egna anläggningen. Det vore lika illa som att köpa en billig strömställare på Jula eller Biltema. Det är inget man vill ha helt enkelt.

Om de här är så dåliga, varför får de då säljas ens? Är ju hur mycket regler som helst med elprodukter känns det som.
Citera
2024-09-17, 01:18
Medlem
Waterlilys avatar
En nackdel med skruvanslutning kan vara om kopplingsdonet befinner sig i en lokal där temperaturen varierar kraftigt. T ex i en sommarstuga. Temperaturvariationen kan göra att skruven sakta skruvar ur sig. Jag upplevde det in en stuga jag hade. Visserligen gick det många år och kontakten fungerade men jag upptäckte att skruvarna kunde märkbart dras åt igen. Kanske är moderna skruvdon så tröga att skruva i och ur som då gör att temperaturvariationerna inte nämnvärt påverkar åtdragningen.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-09-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Om de här är så dåliga, varför får de då säljas ens? Är ju hur mycket regler som helst med elprodukter känns det som.
Mycket enkelt. För i nästa inlägg kommer han tala om att han vet vem som skjöt Palme eller att han har byggt en evighetsmaskin.

Det saknas nog tillräckliga långtids studier i verkligheten för att med säkerhet säga vilket som kommer hålla längst.
Du har sjukt många parametrar att ta i beaktande.

Nu tror jag det finns något i det han säger men om skillnaden är relevant är ytterst tveksamt.
Jag tror inte att snabbkopplingar håller drygt 50 år, som dom gamla ASEA brytarna.
Jag har erfarenhet av drygt 1000 lägenheter där vi körde ABB jussi med snabbkoppling. Efter 10-15år har vi inte fått några indikationer om att snabbkopplingar skulle vara sämre.
Det vi fått kritik för är ABB jussi 4v utp VU, det är inte en bra produkt, men kunden önskade det den iaf.

Spelar det någon roll om en variant håller säg 5-10år extra när dom lär hålla minst 20år?
Citera
2024-09-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Mycket enkelt. För i nästa inlägg kommer han tala om att han vet vem som skjöt Palme eller att han har byggt en evighetsmaskin.

Det saknas nog tillräckliga långtids studier i verkligheten för att med säkerhet säga vilket som kommer hålla längst.
Du har sjukt många parametrar att ta i beaktande.

Nu tror jag det finns något i det han säger men om skillnaden är relevant är ytterst tveksamt.
Jag tror inte att snabbkopplingar håller drygt 50 år, som dom gamla ASEA brytarna.
Jag har erfarenhet av drygt 1000 lägenheter där vi körde ABB jussi med snabbkoppling. Efter 10-15år har vi inte fått några indikationer om att snabbkopplingar skulle vara sämre.
Det vi fått kritik för är ABB jussi 4v utp VU, det är inte en bra produkt, men kunden önskade det den iaf.

Spelar det någon roll om en variant håller säg 5-10år extra när dom lär hålla minst 20år?

Låter vettigt. Har precis byggt garaget och kört säkringar med snabbkoppling i elcentralen, och bytte alla gamla säkringar i huset i samma veva då de var ifrån 80-talet. Det var nog bra så det visade sig att en säkring gick på en grupp när flera brukare gick samtidigt vilket den gamla säkringen inte gjorde. Är Hager-säkringar nu överallt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in