Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2024-01-01, 06:32
Medlem
polisflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
ha ha vilken jävla foliehatt!

Tror du verkligen att Bonnier och Schibstedt är de enda som driver media i det här landet?

Det finns ju inget som hindrar en foliehatt att starta en egen tidning, nyhetskanal, pod eller annan typ av media

Hur jävla blåst får man vara?

Tror du att Fria Tider och liknade media ägs av Bonnier och Schibstedt?
Allmänheten är inte intresserad av opartisk massmedia, folk i allmänhet vill bara läsa regimtrogen massmedia så de blir invaggade i trygghet och lögner. Att tänka är jobbigt för svenskar.

Sedan blir regimkritiker ständigt hotade av myndigheter i Sverige. Redan när MPF var en del av MSB så hotade deras chefer fristående massmedia från att granska.
https://samnytt.se/msb-topparnas-att...t-hogerextrema

MPF var även snabba att hota ETC när en skribent kritiserade Ukraina. Kajsa Ekis Ekman fick sparken efter hot från Säpo och MPF.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...och-dagens-etc
Citera
2024-01-14, 11:24
Avstängd
psychicsailors avatar
Jag håller med om att medierna inte är censurerade. Flera av medierna är propagandistiska, men på helt annat sätt.

De bygger på intäkter, och det är en pressad bransch. Om annonsörer strejkar, och konsumenterna bojkottar så fungerar det inte för dem. Och tyvärr är nyhetskonsumenterna inte så självmedvetna att de betalar för att få sin världsbild provocerad eller utmanar sin egen ståndpunkt i enskilda frågor. Den genomsnittlige konsumenten är fast i sitt ego; betalar för att få känna "Ha! Jag hade rätt", vältra sig i att det går dåligt för motståndaren, eller spekulationer om hur det kan bli efter att man fått rätt. Framför allt blir en del sura, arga och agerar i affekt ifall deras pengar går till spridande av åsikter som de inte själva står för.

Dagens mediehus, public service möjligen undantaget, går därför på vad som säljer. De blir en ekokammare som förstärker ett redan existerande sentiment.

Filter- och sökmekanismer är också ett viktigt verktyg, men det har inte vår Myndighet För Psykologiskt Försvar kontroll över. Där är vi i händerna på USA, så som det ser ut i dagens ekosystem för sociala media.

Därutöver det så är enskilda journalister och chefredaktörer köpta (se Ulfkotte, Gekaufte Journalisten om ni kan tyska). Men det är inte den dominanta logiken.

Konsekvensen, om jag har rätt, är att sentimentet i starten av varje krig blir extremt viktigt, för det är det som sedan kommer gå från liten våg till tsunami. Det är därför som Russia Today blev förbjudet i starten, och säkert blev centrala opinionsbildare pressade, tystade, mutade eller uppmanade att yttra sig precis i starten. Men det går inte i längden och då släpps medieapparaten fri igen. Ni kan också se det i Ukrainakrigets rapporteringar, det är mycket mer pluralistiskt nu än för snart två år sedan.

Den intellektuella världen är en sfär för sig självt. Public service likaså. Jag utelämnar dem för att inte göra inlägget för långt.

I det riktigt långa loppet vinner rationalitet och demokratiskt samtal. Men det är en process som tar flera år, det kan t om ta decennier.
Citera
2024-09-11, 16:12
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
För att modsen är NATO fanatiker. Bara ta en titt i Urkaina forumet. Mycket märkligt agerande för ett forum som påstår sig stå för yttrandefrihet.
Märks på forumet heter "Rysslands invasion av Ukraina 2022" och inte något neutralt som "Rysk-ukrainska kriget". Men vill ännu inte vara så paranoid att jag tror det är Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF) som beordrade detta.
Citera
2024-09-12, 04:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sugmotor
Märks på forumet heter "Rysslands invasion av Ukraina 2022" och inte något neutralt som "Rysk-ukrainska kriget". Men vill ännu inte vara så paranoid att jag tror det är Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF) som beordrade detta.

Du menar att svenska språket borde modifieras? Ordet våldtäkt skulle kunna bytas ut mot sexuellt umgänge?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in