Citat:
Jag har svårt att förklara utan att skriva romaner och det är inte säkert jag får fram vad jag menar ändå. Så försöker med en enda mening och sen en kort roman om mig själv.
Alla som sparar på börsen kanske inte har 20-30 år att vänta in OM det skulle komma en rejält krasch.
Jag har ca 30-35 år kvar att arbeta till den riktålder som är nu för pension, jag lever dock ett enkelt liv och har inga stora krav och då det bör räcka med det jag sparar själv, evt får av staten och ärver av äldre släktingar.
Är man ung, kör på. Är man lite äldre, var mera försiktig. Det står ju även nästan så här hos Pensionsmyndigheten.
Sen är det ju även som du skriver att man ska inte riskera mer än man kan förlora. Det gjorde jag alltid när jag var yngre, man sover inget bra då.
Det kan även komma annan jävelskap som krig och elände. Det var nog inte många 1910 som trodde att det skulle vara två världskrig de närmaste 30 åren. Man kan inte veta vad som händer i framtiden man kan gissa och historien rimmar mer än upprepar sig.
Alla som sparar på börsen kanske inte har 20-30 år att vänta in OM det skulle komma en rejält krasch.
Jag har ca 30-35 år kvar att arbeta till den riktålder som är nu för pension, jag lever dock ett enkelt liv och har inga stora krav och då det bör räcka med det jag sparar själv, evt får av staten och ärver av äldre släktingar.
Är man ung, kör på. Är man lite äldre, var mera försiktig. Det står ju även nästan så här hos Pensionsmyndigheten.
Sen är det ju även som du skriver att man ska inte riskera mer än man kan förlora. Det gjorde jag alltid när jag var yngre, man sover inget bra då.
Det kan även komma annan jävelskap som krig och elände. Det var nog inte många 1910 som trodde att det skulle vara två världskrig de närmaste 30 åren. Man kan inte veta vad som händer i framtiden man kan gissa och historien rimmar mer än upprepar sig.
Apropå att ”skriva romaner”, var det där många ord för att skriva att ”vad som helst kan hända”
Fast även om ”Unlucky Joe” gick all in 1929, var han garanterat på grön kvist igen bra mycket tidigare än 1950, om han fortsatte att köpa även efter kraschen. Som dom flesta ändå gör.
Min poäng är att det är högre risk för förlust (eller ”missad vinst” om man så vill) om du är utanför marknaden, eller spattigt hoppar in och ut, än det är för förlust via krasch.
Har du flera års vinst i bagaget, blir effekten av kraschen dämpad, jämfört om du gick in precis innan. Väntevärdet på börsens avkastning är runt 7%/år över tid. Krascherna kan du aldrig veta när de kommer, oavsett placeringshorisont. Men är man långsiktig (+15 år i min bok) och inte ligger ute med pengar som egentligen är öronmärkta till annat, är inte krascher värre än att man kan övervintra dom. Speciellt om man dippköper i dom.