Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag har svårt att förklara utan att skriva romaner och det är inte säkert jag får fram vad jag menar ändå. Så försöker med en enda mening och sen en kort roman om mig själv.

Alla som sparar på börsen kanske inte har 20-30 år att vänta in OM det skulle komma en rejält krasch.

Jag har ca 30-35 år kvar att arbeta till den riktålder som är nu för pension, jag lever dock ett enkelt liv och har inga stora krav och då det bör räcka med det jag sparar själv, evt får av staten och ärver av äldre släktingar.

Är man ung, kör på. Är man lite äldre, var mera försiktig. Det står ju även nästan så här hos Pensionsmyndigheten.

Sen är det ju även som du skriver att man ska inte riskera mer än man kan förlora. Det gjorde jag alltid när jag var yngre, man sover inget bra då.

Det kan även komma annan jävelskap som krig och elände. Det var nog inte många 1910 som trodde att det skulle vara två världskrig de närmaste 30 åren. Man kan inte veta vad som händer i framtiden man kan gissa och historien rimmar mer än upprepar sig.

Apropå att ”skriva romaner”, var det där många ord för att skriva att ”vad som helst kan hända”

Fast även om ”Unlucky Joe” gick all in 1929, var han garanterat på grön kvist igen bra mycket tidigare än 1950, om han fortsatte att köpa även efter kraschen. Som dom flesta ändå gör.

Min poäng är att det är högre risk för förlust (eller ”missad vinst” om man så vill) om du är utanför marknaden, eller spattigt hoppar in och ut, än det är för förlust via krasch.

Har du flera års vinst i bagaget, blir effekten av kraschen dämpad, jämfört om du gick in precis innan. Väntevärdet på börsens avkastning är runt 7%/år över tid. Krascherna kan du aldrig veta när de kommer, oavsett placeringshorisont. Men är man långsiktig (+15 år i min bok) och inte ligger ute med pengar som egentligen är öronmärkta till annat, är inte krascher värre än att man kan övervintra dom. Speciellt om man dippköper i dom.
Citera
2024-09-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Apropå att ”skriva romaner”, var det där många ord för att skriva att ”vad som helst kan hända”

Fast även om ”Unlucky Joe” gick all in 1929, var han garanterat på grön kvist igen bra mycket tidigare än 1950, om han fortsatte att köpa även efter kraschen. Som dom flesta ändå gör.

Min poäng är att det är högre risk för förlust (eller ”missad vinst” om man så vill) om du är utanför marknaden, eller spattigt hoppar in och ut, än det är för förlust via krasch.

Har du flera års vinst i bagaget, blir effekten av kraschen dämpad, jämfört om du gick in precis innan. Väntevärdet på börsens avkastning är runt 7%/år över tid. Krascherna kan du aldrig veta när de kommer, oavsett placeringshorisont. Men är man långsiktig (+15 år i min bok) och inte ligger ute med pengar som egentligen är öronmärkta till annat, är inte krascher värre än att man kan övervintra dom. Speciellt om man dippköper i dom.

Ja, du förstår vad jag menar med att det lätt blir romaner helt klart😂.

Lite krascher här och där som du skriver är ingen fara, det tror inte jag heller egentligen Jag tänker främst på hur världen ska komma ur skuldkrisen, är väl det jag är orolig för. Men den kan ju lika gärna blåsas upp ännu mera.

Jag ska ordbajsa lite till.

Den där "unlucky Joe" hade dock troligen inte ett skit att köpa för under 30-talet när det var riktigt hårt ganska länge i store delar av världen. De som väl hade något fick ju ofta sälja på botten. Eller ta krisen i Tyskland på det tidiga 20-talet där det påstods att hela kvarter såldes för väldigt små summor utländsk valuta. Tror ingen som gjorde det trodde att de skulle vara tvungna att göra så kassa affärer. Sen kanske den som köpte ändå fick hela skiten bomdad till grus 20 år senare...

Jag är ganska uppskrämd av det jag hört från min egen släkt hur de hade det på 30-talet, ganska vidrig tex att veta att ens egen morfar inte åt sig mätt nästan en enda dag mellan 10-20 års ålder. Inte konstigt han blev snål mot sig själv och la alla pengar på hög sen. Samma har ju sedan smittat av sig på hans ättlingar, kanske därför jag tänker på sån här skit som kanske inte kommer ske.

Personligen gillar jag ju guld och det har ju inte avkastat allt för dåligt jämfört med börsen sedan år 2000.

https://www.kiplinger.com/slideshow/...now/index.html.
Citera
2024-09-09, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Ja, du förstår vad jag menar med att det lätt blir romaner helt klart😂.

Lite krascher här och där som du skriver är ingen fara, det tror inte jag heller egentligen Jag tänker främst på hur världen ska komma ur skuldkrisen, är väl det jag är orolig för. Men den kan ju lika gärna blåsas upp ännu mera.

Jag ska ordbajsa lite till.

Den där "unlucky Joe" hade dock troligen inte ett skit att köpa för under 30-talet när det var riktigt hårt ganska länge i store delar av världen. De som väl hade något fick ju ofta sälja på botten. Eller ta krisen i Tyskland på det tidiga 20-talet där det påstods att hela kvarter såldes för väldigt små summor utländsk valuta. Tror ingen som gjorde det trodde att de skulle vara tvungna att göra så kassa affärer. Sen kanske den som köpte ändå fick hela skiten bomdad till grus 20 år senare...

Jag är ganska uppskrämd av det jag hört från min egen släkt hur de hade det på 30-talet, ganska vidrig tex att veta att ens egen morfar inte åt sig mätt nästan en enda dag mellan 10-20 års ålder. Inte konstigt han blev snål mot sig själv och la alla pengar på hög sen. Samma har ju sedan smittat av sig på hans ättlingar, kanske därför jag tänker på sån här skit som kanske inte kommer ske.

Personligen gillar jag ju guld och det har ju inte avkastat allt för dåligt jämfört med börsen sedan år 2000.

https://www.kiplinger.com/slideshow/...now/index.html.

I hear you men anser fortfarande att det är högre sannolikhet för att mänskligheten fortsätter att utvecklas de kommande 50 åren, än att vi tar flera steg tillbaka. Det sagt är mänskligheten såklart inte immun mot kärnvapenkrig. Men den dagen det gått så långt, har ”Unlucky Joe” med många flera, mycket större bekymmer än att aktieportföljen gått ner i källaren.
Citera
Igår, 08:47
Medlem
Och nu verkar vi vara inne i en recession fast det krävs väl ytterligare ett kvartal innan det är bekräftat men inga kortsiktiga signaler tyder väl på att ekonomin går uppåt utan det pekar väl snarare fortsatt neråt.
Citera
Igår, 16:37
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Och nu verkar vi vara inne i en recession fast det krävs väl ytterligare ett kvartal innan det är bekräftat men inga kortsiktiga signaler tyder väl på att ekonomin går uppåt utan det pekar väl snarare fortsatt neråt.

Detta har varit sant länge nu.
Citera
Igår, 21:25
Medlem
Swingexpertens avatar
För oss som väntar på kraschen ser det lite lovande ut 😈 September är säsongsmässigt en svag månad för aktiemarknaden, som ofta når en botten senare i oktober. OMXS30 (2495) visar svaghet och har svårt att ta sig över motståndet 2540.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in