Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-07, 19:10
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja och inte bara det, folk förväntar sig nog inte att betala så mycket för en begagnad bil som säljarna vill sälja bilen för. Kanske de haft bensin eller dieselbil och tycker att säljarna försöker ta ofantligt höga priser för en begagnad bil.

Ja begagnadsmarknaden för bensin och diesel har gått upp 20% känns det som, att köpa en begagnad elbil är som att köpa en 3 år gammal mobil, en jävla risk även om man är händig och kan fixa lite själv så är det inte mycket man kan göra om det är något stort på bilen.

Läste om en kärring på facebook som skulle åka och handla med sina kids och hennes handbroms hade låst sig på sin tesla model 3. kul.
Senast redigerad av Lassekkongo 2024-09-07 kl. 19:31.
Citera
2024-09-08, 14:02
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terminator1992
jo jag har börjat studera detta lite på senaste och det är som du säger, det kan uppstå väldigt dyra kostnader som begagnad bil
Nu är det ju så att allt som används går sönder till slut , det som skiljer olika bilmodeller åt är hur ofta haverierna inträffar och hur dyrt det är att laga dessa fel .

Vissa bilmodeller eller för den skull bilmärken visar sig ofta ha dyra haverier .

Toyota hade ju ett samarbete med Subaru och de bilarna hade man visst inte dragit fast hjulen ordentligt på , nu valde man att återkalla bilarna till skillnad från ett visst stort amerikanskt elbilsföretag som istället hotade den som offentliggjorde deras problem med stämning och åtal .

Försäkringsbolagen är ju inte dumma , de ser självklart till att gardera sig genom att ta höjd för detta i sina premier .

Som exempel kostar en snikutrustad TeslaS ( 330hk 2WD ) från 2014 hela 2147 kr/mån i helförsäkring
Om jag istället köper en fullutrustad XC60 T6 från samma år (329hk AWD) kostar den 873 kr .

Vilket av dessa fordon tror du att de bedömer har störst risk för dyra haverier ???
Citera
2024-09-09, 19:45
Medlem
BAB7s avatar
Avvakta skulle jag säga.
Inte omöjligt att det snart kommer rejäla rabatter på nya tesla-bilar.

Läste i tysk media nu att produktionen i Tesla-fabriken utanför Berlin nu går på halvfart, av fabrikens produktionskapacitet på 500.000 bilar årligen, är nu prognosen att knappt hälften, 250.000 bilar kommer att produceras i år.
Det ska också stå mängder med osålda Tesla Model Y på uppställningsplatser utanför Berlin, bilar som är avsedda för europamarknaden.
Citera
2024-09-09, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Avvakta skulle jag säga.
Inte omöjligt att det snart kommer rejäla rabatter på nya tesla-bilar.

Läste i tysk media nu att produktionen i Tesla-fabriken utanför Berlin nu går på halvfart, av fabrikens produktionskapacitet på 500.000 bilar årligen, är nu prognosen att knappt hälften, 250.000 bilar kommer att produceras i år.
Det ska också stå mängder med osålda Tesla Model Y på uppställningsplatser utanför Berlin, bilar som är avsedda för europamarknaden.

Vad jag hört så är det medvetet att man har överproducerat så att det ska finnas bilar när de stänger ner produktionen för att ställa om till refreshen, Juniper. Dessa kommer nog säljas till rabatt.
Citera
Igår, 15:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Vad jag hört så är det medvetet att man har överproducerat så att det ska finnas bilar när de stänger ner produktionen för att ställa om till refreshen, Juniper. Dessa kommer nog säljas till rabatt.
Naturligtvis bara skitsnack.
Var det från Teslas PR-avdelning du hört det..

Det är en facelift, finns ingen anledning att ställa om fabriken för det.

Svaret är väldigt enkelt, efterfrågan minskar på tesla i europa.
Det påverkar såklart produktionen i europafabriken.
Citera
Igår, 15:14
Medlem
Citat:
Naturligtvis bara skitsnack.
Var det från Teslas PR-avdelning du hört det..

Det är en facelift, finns ingen anledning att ställa om fabriken för det.

Svaret är väldigt enkelt, efterfrågan minskar på tesla i europa.
Det påverkar såklart produktionen i europafabriken.

Det är lite mer än en refresh du, det är en stor förändring, så jo de måste ställa om fabriken.
Det är samma typ av refresh som ska göras för Y som gjordes för Model 3 och när det skiftet gjordes så stängde dom ner produktionen ett tag så jag ser ingen anledning till varför de inte måste göra samma sak med nya Y.
Citera
Igår, 15:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Det är lite mer än en refresh du, det är en stor förändring, så jo de måste ställa om fabriken.
Det är samma typ av refresh som ska göras för Y som gjordes för Model 3 och när det skiftet gjordes så stängde dom ner produktionen ett tag så jag ser ingen anledning till varför de inte måste göra samma sak med nya Y.
Alltså ärligt talat, det är inga stora grejer.
Det är samma kaross och enbart en facelift.

Tesla har helt enkelt tillverkat fler bilar än det finns efterfrågan för.
Därför har de dragit ner produktionstakten i fabriken.
Och därför står det stora lager av nya tesla på uppställningsplatserna.

Att överproduktionen skulle ha med den kommande faceliften att göra, är ju bara en ren bluff från Tesla och dess fanboys, det måste du väl själv inse..

Model Y facelift är inte heller i närheten av att börja tillverkas.
Det är nog ingen större sannolikhet att den kommer börja rulla av bandet i fabriken utanför Berlin förrän tidigast om 1 år.
Citera
Igår, 17:29
Medlem
elektronikfreaks avatar
Den enda Teslakärran jag skulle kunna tänka mig vore Tesla Roadster (https://www.tesla.com/sv_se/roadster) men jag fortsätter att köra min gamla Peugeot då jag saknar kulor att ens provköra en Tesla.
Citera
Igår, 17:42
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Alltså ärligt talat, det är inga stora grejer.
Det är samma kaross och enbart en facelift.

Tesla har helt enkelt tillverkat fler bilar än det finns efterfrågan för.
Därför har de dragit ner produktionstakten i fabriken.
Och därför står det stora lager av nya tesla på uppställningsplatserna.

Att överproduktionen skulle ha med den kommande faceliften att göra, är ju bara en ren bluff från Tesla och dess fanboys, det måste du väl själv inse..

Model Y facelift är inte heller i närheten av att börja tillverkas.
Det är nog ingen större sannolikhet att den kommer börja rulla av bandet i fabriken utanför Berlin förrän tidigast om 1 år.
Men de måste ju göra något åt högt vägljud och dålig komfort på våra svenska berg- och dalbane-/puckelpistvägar? Alla biltestare nämner dessa olägenheter och även när ägarna tillfrågas nämns detta. Utöver de sakerna verkar bilen vettig. Ja, om man bortser från att alla Modell Y-förare ser ut som Postis-Pär med sin höga sittställning där bakom ratten
Citera
Igår, 18:15
Medlem
sealstrypers avatar
Lite OT men Teslarelaterat
Var med och besiktade polarens S70 idag , blankt papper efter 42.000 mil , på banan bredvid var en Tesla Y som var in på sin första besiktning .
Ägaren höll låda om hur körglad den var och hur billiga mil han hade efter att ha satt solceller på huset och egen laddstolpe .

Han hade tydligen kört 2000 mil totalt på 3 år så rent krasst borde enbart kostnaden för laddstolpen gått ungefär jämnt upp med vad han hade köpt diesel för om han istället år 2022 köpt en modern snåldiesel för samma peng .

Nu var han ju nöjd över sitt val och det är ju huvudsaken så jag avhöll mig från att påpeka detta , varför göra någon ledsen om det går att undvika ?

Vad han däremot blev mindre nöjd över var att kineserna hade missat att stansa in chassinumret under passagerarstolen , vet ej hur det slunkit igenom kvalitetskontrollen men Teslan stod kvar då vi var klara och ägaren samt stationschefen pratade i telefon med någon och ägaren var rejält uppe i varv .
Dessutom var spindellederna fram och bägge länkarmar bak sopslut , besiktningsmannen ropade till en kollega och de bröt i varsin länkarm bak medan ägaren filmade det minst centimeterstora glappet .

Känns som att sån kvalitet kommer att sätta sina spår i begpriserna när garantin gått ut , det blir en usel TCO på din begagnade bil om du måste byta länkarmar hela tiden .
Citera
Igår, 21:04
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Men de måste ju göra något åt högt vägljud och dålig komfort på våra svenska berg- och dalbane-/puckelpistvägar?
Då jag provkörde den upplevde jag den som väldigt stötig och bullrig , framför allt var det ovanligt mycket vindbrus för att vara en ny bil .
Min ytterst ovetenskapliga test med bullermätningsapp på telefonen gav vid handen att den var lika högljudd som min brors gamla 850 ( mätt på samma sträcka av E4 )
Mjukare fjädring och mer "normala" däck borde få bort mycket av problemen , det finns väl ingen som köper en Y för att köra på bana ?

Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Alla biltestare nämner dessa olägenheter och även när ägarna tillfrågas nämns detta. Utöver de sakerna verkar bilen vettig. Ja, om man bortser från att alla Modell Y-förare ser ut som Postis-Pär med sin höga sittställning där bakom ratten
Om man är fullvuxen slår man huvudet i en balk i taket om man sitter i baksätet och lutar sig tillbaka mot nackstöden , det är lågt i tak för att vara en bil som ser ut som en Tesla3 som någon blåst upp som en ballong .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in