• 1
  • 2
2007-11-12, 19:47
Medlem
SarakeChis avatar
Har du något pastarecept du vill dela med dej av?

Gillar du pasta? Och vad har du till?
Citera
2007-11-12, 20:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarakeChi
Har du något pastarecept du vill dela med dej av?

Gillar du pasta? Och vad har du till?
Traditionella pastasåser är ju tomatbaserade. En del är paprikabaserade (Spanien) och en del (mellaneuropeiska) är gräddbaserade. Min variant är nordeuropainfluerad.

Kör 2-3 sardeller, en vitlöksklyfta, en delad schalottenlök och 3 vita formfranskor (utan kanter) i mixer samtidigt som man tillför lite vatten så att konsistensen påminne om trögflytande lava. Salta, peppra och tillsätt 1 msk messmör.

Addera dill, riven västerbottenost och ta alltsammans ur mixern.

Hetta upp en panna på medelvärme. Lägg i en smörklick och när denna har tystnat så lägger man i smeten. Sjud denna på låg värme samtidigt som man tillför grädde till rätt konsistens.

Efter ca 3 minuter börjar det tjocka igen. Ta den då av från värmen.

Servera gärna till tonfisk och pastaskruvar. Toppa med citronmeliss eller kruspersilja samt några citronskivor.

~Paul~
Citera
2007-11-12, 20:53
Medlem
Xiders avatar
Jag älskar pasta.
Favorit är min egen köttfärssås,baserad på grädde.Som jag tyvärr inte delar med mig av.
Men har vunnit ett pra priser med den

Carbonara är svingott.
Men bäst är nog tagliatelle med marinerad fläskfilé i skivor. Såsen är rödvinssås på grädde så den blir krämig. Med purjolök och kantareller i.
Funkar även bra utan svamp för dom som vill. Eller med hela champinjoner i.
Citera
2007-11-12, 21:04
Medlem
SwedishPlayboys avatar
En trevlig tomatsås (amatriciana el. arrabiata) är väldigt gott.

Men en favorit är att panera fläskfiléskivor i parmesan och ströbröd, stek i panna. Blanda grädde med Heinz Chilisauce och Dijon senap, i med färsk parmesan och oregano. Lägg köttet i en form, slå såsen över, lägg skivade tomater ovanpå och strö lite gratängost på toppen Grädda i ugn, servera med Tagliatelle.

Nästan för gott...

P.S Salt & Peppar där det behövs. D.S
Citera
2007-11-12, 21:26
Medlem
wääuus avatar
Det brukar gå ganska smärtfritt att slänga ihop någon sås, man kan basera den på lite allt möjligt typ craime fraiche eller krossade tomater. Men ibland behöver man inte en pastasås, en sjukt god grej kommer här:
Värm en panna och släng i lite solrosfrön så de rostas och häll över dem i en liten skål eller ett glas bredvid de får vänta på sin tur.
Sätt på pasta
När den börjar bli klar fräser du några minitomater med lite socker i pannan.
Släng över tomaterna i en skål som du lagt pastan i, hyvla rikligt med parmesanskivor över och skär mozarella som du slänger i och blandar runt. Släng på solroskärnor ovanpå.
Håll i lite olja så att det blir gött gott och allt är redo! Bäst är att köra med tagiatelle tror jag.
Allt som allt tar det max så lång tid som pastan behöver koka och en halv minut att lägga allt i skålen.
Citera
2007-11-12, 21:32
Medlem
klybans avatar
Det enklaste kan vara mycket gott.
Så min pasta är tomatsås.

Vitlök & lök i olivolja fräser du i 10min(OBS ej få färg)
800g Krossadetomater puttras i 20min.
I mitten av dom 20min lägger jag i 1tsk socker.
Smakar av med svartpeppar och salt, jag gillar redigt med svartpeppar i min sås, men ta det du tycker om.

Under tiden har du kokas 500g spagetti som är klar nu.
60g parmesan som blandas med spagettin, häll på tomatsås, blanda flitigt till varenda spagetti har tomat så på sig.

Servera men lite riven parmesan på.

Fannatastiskt gott och enkelt.
Citera
2007-11-12, 21:41
Medlem
wääuus avatar
Ah! Självklart ska man ha svarteppar på!
En god grej är att ta den varma pastan och hyvla i en massa vanlig ost och äta med ketchup, helst ska man ha skvätt i en klick milda flytande smör också!

Edit: ett hett tips:
Koka mycket pasta och ställ lite i kylen som du gör en gratäng på dagen efter.
Kör i några vispade ägg och ost ovanpå +salt och peppar såklart i äggstanningen, grädda i en form tills det ser klart ut och det blir smaskens smaskens!
Citera
2007-11-13, 00:13
Bannlyst
Dessa ingredienser brukar jag köra som bas:
Krossade tomater
ett gäng pressade vitlöksklyftor
2-3 lagerblad
oregano
basilika
grovmalen svartpeppar
salt
hackad gul lök

I vilken ordning och när man har i grejerna spelar ingen större roll, lagerbladen ska i från början dock. Sen brukar jag klämma i en ordentlig klick barbecue-sås mot slutet och kanske en matsked tabasco ifall man känner för det. Blir också jävligt gott om man slänger i några hela vitlöksklyftor också. Mums.

Koka ihop allt på relativt låg värme, häll även i ett glas vatten om du vill ha lite mer sås. Blir lite lösare konsistens men smakar i princip likadant. Smaka av, du känner bäst själv när du tycker att det är klart.
Citera
2007-11-13, 11:27
Medlem
En väldigt simpel sås är att smälta Creme Bonjour, valfri smak förstås men jag brukar köra med vitlök. Sedan steka bacon och champinjoner och blanda. Sedan är det bara att hälla över pastan. Enkelt, billigt och gott. Som gjutet för en ungkarl.
Citera
2007-11-13, 11:32
Medlem
H.E.L.s avatar
En höjdarsås på kräftstjärtar!

Ta en burk craime fraische o töm i en kastrull. Tillsätt 2 skedar honung och 2 skedar senap. Blanda i dill. Låt kuka upp.

Tillsätt en burk kräftstjärtar. dessa får dock inte koka för då blir de sega som satan. Liiiite av kräftspaden kan följa med som smaksättare.

Krydda med örtsalt.

Färsk pasta är godast till denna underbara sås.
Citera
2007-11-13, 12:06
Medlem
barkeepers avatar
Jag brukar...

...gora en baserad pa krossade tomater, frast shalottenlok, vitlok och champinjoner, rott vin, lite honung, bacon och kottfars. Koka inte sasen, bara sjud den. Servera med farsk basilika, parmesan och fettuchine. Pastasaser ar sa enkla sa det ar lojligt.
Citera
2007-11-13, 23:54
Bannlyst
Det bästa jag vet att blanda med pasta är det här som finns i ett recept som är snott i från en mat-tidning och som jag inte orkar skriva av, därför får ni en bild av tidningssidan. Det är nog den godaste rätt jag någonsin har smakat. Fettucine med skaldjur (fast det går lika bra med tagliatelle). Receptet finns här: http://img98.imageshack.us/img98/33/...kaldjurxg2.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in