Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-08, 04:51
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antialtist
Idiotsäkert cirkelargument där. Speciellt delen där du först som en äkta satansdyrkare drar upp spaghettimonstret och sen som självaste ormen likställer all gudom med hittepå.

Återigen för att citera din egen signatur, never go full retard.
Vad var cirkelargumentet?
Citera
2024-09-08, 05:21
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det är ju den klassiskt kristna bilden av Gud, den som Michelangelo målade i sixtinska kapellet. Jag kan förstå att många kristna numera känner sig obekväma med den bilden då vi förstår hur människokroppen är uppbyggd och hur enkel och bristfällig den är, men vilket bild av Gud har ni då istället? Vet ni ens det själva, eller vet ni bara hur ni inte ser på Gud?

Det är ingen bild. Gudsupplevelsen är en reell erfarenhet av en förtätad närvaro, språket räcker inte till.
Citera
2024-09-08, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antialtist
Jag gillar din ärlighet.

Jag har lyckats få en glimt av nyckelhålet till "den nya världen" och det är inte lockande alls. Jag håller mig till gudsfruktan, tack så mycket.

Hejj, det låter rätt coolt faktiskt.

Som en slags anti-religion men med inslag av:
"Jag är inte din dyrkare, men jag fruktar dig och låter din hårda hand falla på min kind!"

Något som även är en psykologisk försvarsmekanism som även jag själv ägnar mig åt mycket.

Himlen faller isär och människan är en misslyckad konstruktion. Hellregn.

I regnet av alla svarta piller så ska gudarna straffa oss och vi ska tillåta och ta emot deras grymhet.

Samma mekanism som tillåter bad girls and boys att vara det och att inte historian ska få ett lyckligt slut där allt återställs till snällhet och dom dumma får skämmas och rättvisa skipas osv...
Citera
2024-09-08, 09:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
De e för att de e en port till en helt ny värld och dom har låtit den vara stängd.
Förlöjligandet är en försvarsmekanism för att styrka deras övertygelse att dom inte har fel.
Dom flesta kristna upplever aldrig sanna uppenbarelser eller samtal med gud,
likt vi djävulsdyrkare kan göra. Jahve finns inte men satan;lucifer går att nå
och i början kan man möta hans demoner.
Satan är världens förljugna furste och hans dagar är räknade. Att ta kontakt med honom är som att ta kontakt med maffian eller gängkriminella – något man ångrar efter en tid.
Citera
2024-09-08, 10:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nja, att vara agnostiker betyder att man tror att det inte är möjligt att få sann kunskap om en eventuell gud. Gnostikerna tror det motsatta, dvs att det får att skaffa sann kunskap.

Det finns både troende och ateistiska agnostiker. Gnostiker också för den delen.

Det var därför jag var tydlig med att skriva ”innebär för mig” - definitionerna verkar vara ungefär lika många och varierade som antalet agnostiker.

Det finns många betydelser av ordet agnosticism. Populärt menar man oftast att man inte är säker på om det finns en Gud eller inte, eller att man inte har tagit ställning. Andra menar att man inte tror på Gud men att man inte är säker. Andra avser ett förhållningssätt som ligger nära positivismen, i det att man inte antar något som inte kan bevisas. Ett alternativt agnostiskt förhållningssätt ligger nära skepticismen, att tvivla på allt utom det absolut säkra, om man ens tror att någonting är säkert - "Det enda jag med säkerhet vet är att jag ingenting med säkerhet vet"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

En agnostiker (agnosticism = "icke vetande") är en person som anser att man inte kan veta något om Guds existens.
https://www.so-rummet.se/kategorier/...ch-agnosticism

En agnostiker definieras alltså som en person som inte anser sig kunna veta om det existerar en eller flera gudar. Men samtidigt är det ett ord som har flera betydelser eftersom personer har definierat ordet på olika sätt under historiens gång.
https://theofilos.nu/agnostiker-vad-det-ar-och-innebar/

Osv osv. Men visst, du får gärna kalla mig ateistisk agnostiker eller nåt liknande om du önskar.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2024-09-08 kl. 10:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in