2024-08-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
En vän till mig fick det, och varje liten krona som var över den summa som hon skulle få tog de. Det var många fattiga år. Vem är det som egentligen får stå för notan vid skuldsanering? Vi andra skattebetalare som inte har satt sprätt på våra pengar, och tröstat oss med mat och shopping?

Jo så är det ju. Och det känns ju piss. Samtidigt så är jag helt för det här med skatter och att det finns ett skyddsnät som fångar personer som hamnat snett. Det kallas solidaritet. Finns tyvärr såklart kålsupare som lurar systemet eller går hemma för att de inte vill eller orkar jobba osv. Folk som är oseriösa och bara skiter i allt.
Jag är inte en av dem. Dessutom har jag jobbar och betalat rätt mycket skatt i hela mitt liv pga att jag har tjänat bra innan. Så jag har väl bidragit en del själv också 🤗
Citera
2024-08-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne79
TACK! Jag har pratat med dem. Samt min kontakt på banken och det var de som gav mig rådet att ansöka om skuldsanering. Jag hoppas för allt i livet att jag får det beviljat. Fem år är ändå överskådlig tid. Att leva snålt och sedan komma ut på andra sidan och få en ny chans till ett liv utan den här jävla oron och känslan av misslyckande som jag bär på! Hoppas hoppas! Tack för dina stöttande ord!

Ett sätt att förbättra det är att göra som i lyxfällan å sälja av typ allt lösöre. Man ska visa att man gjort allt man kan, ex sälja bilen å åka kollektivt (nu vet jag inte din situation exakt) är ju ett sätt.
Lycka till!
Citera
2024-08-07, 10:52
Medlem
Beror lite på hur gammal du är också, är du 40 så går det att betala av med frysta räntor os.v = svårare att få skuldsanering. Är du 64 då är det nog lättare.
Citera
2024-08-07, 11:33
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
TACK! Jag har pratat med dem. Samt min kontakt på banken och det var de som gav mig rådet att ansöka om skuldsanering. Jag hoppas för allt i livet att jag får det beviljat. Fem år är ändå överskådlig tid. Att leva snålt och sedan komma ut på andra sidan och få en ny chans till ett liv utan den här jävla oron och känslan av misslyckande som jag bär på! Hoppas hoppas! Tack för dina stöttande ord!

Ok, strålande, då tycker jag du tar kontakt med KF, dem är bra att ha å göra med.
Det är en sjuk lättnad om/när man får en skuldsanering beviljad, man lever inte loppan men det är inte katastrof heller, jag har mer pengar över nu varje månad jämfört med innan, samt att man har 2 betalningsfria månader per år.

Håller tummarna för dig, är det något du undrar ang. att ha skuldsanering så är du välkommen att fråga i PM
Citera
2024-08-07, 11:39
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
En vän till mig fick det, och varje liten krona som var över den summa som hon skulle få tog de. Det var många fattiga år. Vem är det som egentligen får stå för notan vid skuldsanering? Vi andra skattebetalare som inte har satt sprätt på våra pengar, och tröstat oss med mat och shopping?

Det där stämmer ju absolut inte, du har ingen som helst koll på detta så jag kan bara råda dig att hålla dig till något annat ämne där du kanske besitter kunskap.

Det räknas på din grundlön, övertid tex. behåller man.
Det är inte fattigare än innan man behövde skuldsaneringen.
Nej dina surt förvärvade skattepengar går till SÅ MYCKET viktigare saker än detta, var inte orolig.
Citera
2024-08-07, 14:43
Medlem
Hade som andra nämnt också gått till kommunens skuld- och budgetrådgivare för att få tips och råd. Tror inte heller du är aktuell för skuldsanering i dagsläget, så bra att titta på andra lösningar.
Citera
2024-08-07, 19:46
Medlem
Citat:
Hej!

Någon kunnig som kan sia om mina möjligheter att bli beviljad skuldsanering?

För att kunna göra en någorlunda kvalificerad gissning behöver man veta ungefär hur gammal du är. Det är en väldig skillnad på om du är 30 och innan arbetslösheten hade ett kvalificerat välavlönat arbete eller om du är 62 och inom några år kommer att få en låg pension p g a låga arbetsinkomster.

Om du är född 1979, d v s 45 år i år, så är jag tveksam till att du kommer att få skuldsanering. Men du kan alltid söka!
Senast redigerad av LezFear 2024-08-07 kl. 19:56.
Citera
2024-08-07, 20:40
Medlem
Här finns svar på alla dina frågor

https://www.xn--lnforum-exa.se/
https://www.xn--lnforum-exa.se/forum...3%A4lp-kfm.10/

Här kan du göra ett test för att se om du primärt kan vara berättigad till skusan.

https://kronofogden.se/skuldsanering...dsaneringstest

I dag är det betydligt lättare få skusan än tidigare.

Läs på om vika kriterier som gäller och du kan faktiskt ansöka även om inte dina skulder gått vidare till KF, dock så gäller det att du är insolvent, att du inte kan betala dina skulder under överskådlig tid.

Angående skuldrådgivning, visst det är ju bra, men du kan själv göra din ansökan direkt på KF hemsida.

För att någon ska kunna ge dig ett något så korrekt svar så behöver man veta totala skuldbördan, hur den uppkommit, när togs det sista lånet, din ålder, några barn, sambo, hus eller lägenhet, skulder på boendet.

Det är förståeligt om man inte vill radda upp allt detta på fb, så registrera dig på ovan forum och ställ dina frågor där, väldigt kunnigt folk.
Senast redigerad av peckapecan 2024-08-07 kl. 21:00.
Citera
2024-09-06, 16:42
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Det är borgenärerna som står för notan då de bara får en bråkdel av skulden betald vid skuldsanering.

Själv kommer jag att få tillbaka 20000 av en skuld på 75000 som jag lånat ut till en närstående om allt fungerar. 1 gång per år sker återbetalning
Senast redigerad av Innerfittefett 2024-09-06 kl. 16:48.
Citera
2024-09-06, 17:53
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad, startinlägg (FB) Vad menas med skuldsanering? (Allt om skuldsanering /mod)

/Moderator
Citera
2024-09-06, 21:13
Medlem
KungPungPats avatar
Skuldsanering är när en förvaltare raderar en skuld och ber borgenärerna att dra åt helvete, efter att borgenärerna förlorat sina pengar, genom förvaltarens beslut. Borgenärerna har samma offentliga förvaltare vilket gör det enkelt för förvaltaren att bestämma att borgenären ska arbeta på att glömma bort skulden och sina pengar.. medans den skuldsatta arbetar på att bli en arbetare.
Detta görs för att de skuldsatta är pantsatta redan , så förvaltaren struntar i att begå stöld mot den skuldsatta.
Staten förlorar inget på skuldsaneringar som borgenärer förlorar sina pengar genom.

Förvaltare är såna som tar beslut åt folk som är efterblivna, men folk är för efterblivna för att ens bry sig om vad en förvaltare egentligen är, eller varför folket har offentliga förvaltare och skulder som kan tas eller inte av förvaltare.
Citera
2024-09-26, 16:36
Medlem
BakelitTelefonens avatar
Har en fråga angående skuldsanering.
Fick mitt första beslut på ett Ja nästan några minuter efter telefonsamtalet med kvinnan på KFM.

Får behålla 14 445kr (efter skatt), betalar 3004kr till kfm:s konto.
Så långt är jag med, och det är inte 100% färdigt då jag behöver vänta cirka 5-7 veckor från första beslutet.

Men jag undrar lite mer vad menas med "perioder 2410 - 2503", betyder det att det nuvarande beslutet som det är, gäller ett halvår och sedan revideras det av kfm om ett halvår?

En bit ner så står det "och en skuldsanering för företagare pågår i tre år." Betyder det att jag "bara" kommer få saneringen under 3 år och sedan allt avskrivet, eller gäller det om skulden varit på mitt företag?

Jag kör som konsult med eget AB, men skulderna är privata.

som jag fårstått, så får man 2 "gratismånader" där man slipper betala. Får jag spara dessa pengar hur länge som helst?

Jag har lite grejer hemma jag tänkte sälja av när jag får ledig tid efter nuvarande uppdrag, är det då ok att ta emot swish för grejerna (t.ex. en 3d-skrivare för någon tusenlapp), min halv-gamla 55" tv, sonoshögtalare osv och en ganska gammal projektor med trådlös hdmi, 3D osv. Hur ser de på att jag kanske får in ett par tusen över swish?
Senast redigerad av BakelitTelefonen 2024-09-26 kl. 16:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in