Min mor har flyttat in på demensboende och skulle behöva en TV-lösning som är mycket enkel. Jag tänker mig en programmerbar fjärrkontroll med Power On/Off-knapp, 2 knappar för att höja/sänka ljudet och 2 knappar för att bläddra mellan kanalerna och bl a Doro och Abilia säljer sådana. Hon vill ha basutbudet och helst några sportkanaler, om det inte blir för dyrt (t ex 529 kr/månad för Allentes "Standard"-paket känns lite väl saftigt för någon som lever på garantipension). I hennes lägenhet, bredvid det gammaldags antennuttaget, hittade jag en vit dosa där det stod DA<4 stycken siffror>C23 och undertill fanns ett RJ45-uttag (hona). Enligt personalen, som inte verkade särskilt tekniskt kunniga, så är det Allente som är leverantör i den aktuella byggnaden. Men, som ett experiment knappade jag in hennes adress på Telenors hemsida och då stod att hon kunde teckna sig för både internet och TV-abonnemang hos dem. Vilka valmöjligheter har man, kan man vara knuten till endast 2 leverantörer (Allente och Telenor) eller råder det fri konkurrens så hon kan skaffa abonnemang hos vem som helst (Telia, Ownit, Tele2, etc)?
Hon kan eventuellt ta del av en familjemedlems Allente TV-familjeabonnemang gratis, men det finns inte en chans att hon kan gå in i menysystemet i TV:n och starta Allente-appen. Så hur kan man i så fall kombinera det med en Doro-fjärrkontroll eller liknande? Idag har hon en Samsung UE40ES6535 smart-TV, men det finns kanske någon annan TV som passar hennes behov bättre?
Om det blir för dyrt med abonnemang så återstår basutbudet och jag testade att koppla in hennes Samsung smart-TV till det gammeldags TV-antennuttaget och lyckades få in SVT1, SVT2, SVT24 och Kunskapskanalen, men det blev ofta störningar (flera gånger per minut) och ofta stod det att signalen var för svag. Hon bor i östra Trelleborg i södra Skåne och som jag förstår det från Teracoms hemsida så är närmsta TV-sändare cirka 3 mil bort, sändaren vid Jägersro i Malmö. Hon bor på 2:a våningen och har inglasad balkong i norr-läge. Är det realistiskt att hon kan få stabil TV-signal med någon slags antenn som hon placerar på balkongen?
Hon kan eventuellt ta del av en familjemedlems Allente TV-familjeabonnemang gratis, men det finns inte en chans att hon kan gå in i menysystemet i TV:n och starta Allente-appen. Så hur kan man i så fall kombinera det med en Doro-fjärrkontroll eller liknande? Idag har hon en Samsung UE40ES6535 smart-TV, men det finns kanske någon annan TV som passar hennes behov bättre?
Om det blir för dyrt med abonnemang så återstår basutbudet och jag testade att koppla in hennes Samsung smart-TV till det gammeldags TV-antennuttaget och lyckades få in SVT1, SVT2, SVT24 och Kunskapskanalen, men det blev ofta störningar (flera gånger per minut) och ofta stod det att signalen var för svag. Hon bor i östra Trelleborg i södra Skåne och som jag förstår det från Teracoms hemsida så är närmsta TV-sändare cirka 3 mil bort, sändaren vid Jägersro i Malmö. Hon bor på 2:a våningen och har inglasad balkong i norr-läge. Är det realistiskt att hon kan få stabil TV-signal med någon slags antenn som hon placerar på balkongen?