2024-08-29, 16:42
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Jag har inte lånat ut pengar, jag skulle aldrig låna ut pengar.
MYCKET förenklat; jag har betalat för en gruppresa som inte existerar.

Då är det bedrägeri och detta ska polisanmälas.
Citera
2024-08-29, 17:14
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ge dig, det du skriver är rena, rama gojan... Detta är ett solklart bedrägeri. Han påstod ju att resan/biljetten redan fanns och att biljetten skulle överlämnas.
För oss är det självklart ett bedrägeri, frågan är ju vad åklagaren lyckas bevisa. Han kan ju hävda att han själv är ett offer som blivit lurad av någon annan att resan fanns. Men visst hoppas jag att han blir dömd och får skaka galler i något år. Men förstår om det är rent önsketänkande.
Citera
2024-08-29, 17:24
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gugugaga
15k och du vill driva det civilrättsligt med advokater? Jaja lycka till. Du skriver att du är naiv. Det stämmer nog.

Det var inte så snällt sagt men ärligt talat ja för att det ska svida för honom hade jag kunnat betala ytterligare 15 tusen bara för att sätta honom på plats
Citera
2024-08-29, 17:29
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Det var inte så snällt sagt men ärligt talat ja för att det ska svida för honom hade jag kunnat betala ytterligare 15 tusen bara för att sätta honom på plats
Man måste ha kunskaper kring hur den svenska rättsrötan fungerar. Du har det inte. Och det är okej det också. Har man inte haft med rättsrötan att göra, vet man ju inte hur skitet fungerar (dåligt). Har du 15 k extra är det bättre om du själv festar upp dem.
Citera
2024-08-29, 18:33
Medlem
Citat:
Hej!
För att göra en lång historia kort har jag blivit lurad av pengar av en bekant.. Med bekant menar jag en man som gick i samma gymnasieskola/område som mig för ca 15 år sedan. vi har inte haft kontakt förutom att han ibland gillat eller kommenterat mina inlägg på sociala medier.
Jag är en 30 årig kvinna.

Jag ska inte dra hela historien men jag ger honom kontanter vid 2 tillfällen. Vid ett tillfälle överför jag pengar till ett swedbank konto. Och ja, jag är helt jävla dum i huvudet.
Han vägrar föra tillbaka pengarna och vi har hållit på fram och tillbaka i veckor. Igår gick han med på att lösa det och mötas i stan, när jag kommer dit dyker han inte upp för att det har skett en familjeangelägenhet. Självklart stämmer inte det. En gång tidigare förra veckan fick han mig att ta ledigt från jobbet och vänta på honom inne i city i timmar och självklart dök han inte upp heller.

Nu har jag fått nog.

Jag har gett idioten många chanser att betala tillbaka.

Jag talade med polisen som sade att jag inte kan anmäla detta och att jag måste ta det via kronofogden. Det är väldigt märkligt för mig, tycker inte ni det?
Han har även ett barn. Jag tänkte göra en anmälan till socialen också då jag anser att han inte är en lämplig förälder då han försätter sitt barn i fara. Tänk om han svindlar fel person och personen blir hotfull och våldsam?

Värt att nämna är att han är dömd sedan tidigare (jag köpte domen från lexbase). I ett av fallen ska han betala tillbaka över 300,000 kronor till en stackars kvinna.

Jag skulle vilja ha råd och tips på vad jag lagligt kan göra för att sätta dit honom och göra så att det svider så mycket som möjligt för idioten som lurat mig på pengar, men även fick mig att åka hem tidigare från en tropisk resa jag var på och hade tänkt stanna flera veckor längre på, han har fått mig att slösa mina semesterdagar. Han har fått mig att ta ledigt från jobbet, han har fått mig att vara vaken i dygn i streck (jag jobbar ofta natt) då han säger att han ska möta upp mig.
Jag är förbannad.

Som bevis har jag skärmdumpar från våra chattar, jag har träffat honom en gång efter att jag fick reda på att han är en svindlare och jag spelade in hela vårt samtal. Jag har även hans mammas address. Jag har försökt nå hans mamma per telefon men hon svarar inte.

Tips mottages!
Tack och må bäst!

Se till att ha skärmdumpar som visar att beloppets har lånats ut och dess storlek. Det räcker för att få tillbaka pengarna om han är solvent. Lura honom till detta vid behov, ett vänligt sms som påminner om att han är skyldig (totalbeloppet) och att du vill ha pengarna tillbaka. Bekräftar han fordran är det lika säkert som ett kvitto. Skriv ett formell mejl och be honom betala hela beloppet inom tio dagar, annars betalningsföreläggande.
Citera
2024-08-29, 18:43
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
För oss är det självklart ett bedrägeri, frågan är ju vad åklagaren lyckas bevisa. Han kan ju hävda att han själv är ett offer som blivit lurad av någon annan att resan fanns. Men visst hoppas jag att han blir dömd och får skaka galler i något år. Men förstår om det är rent önsketänkande.

Hon har "full dokumentation" och även inspelade telefonsamtal, som jag fattat det. Ja, vi får hoppas att han får en del fängelsetid, även om jag, som du, ej håller andan till och om detta sker...
Citera
2024-08-29, 18:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag har inte lånat ut pengar, jag skulle aldrig låna ut pengar.
MYCKET förenklat; jag har betalat för en gruppresa som inte existerar.
Hmm, jag tycker jag känner igen det där med gruppresa som inte existerar. Var det inte ett sådant fall för några månader sedan, då en kvinna råkade ut för det? Ren scam i så fall. Hoppas det inte handlar om för mycket pengar.

Edit: Såg nu att det handlar om 15k. Inte värt att dra till fogden eller rättssystemet. Särskilt när det inte finns något skrivet och han har förmodligen inga pengar heller. Bara att glömma och gå vidare, som jag ser det.
Senast redigerad av Karman 2024-08-29 kl. 19:00.
Citera
2024-08-29, 19:02
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Det här ett civilrättsligt ärende, det vill säga kronofogde och eventuellt stämnings ansökan i tingsrätt. Du kommer aldrig få några pengar tillbaka den vägen, det är bara att inse.

Det som eventuellt skulle fungera är utomrättsliga metoder, alltså det klassiska Hells Angels eller motsvarande grupp. De brukar motivera betalning lite bättre än vad rättssystemet gör. Det förutsätter så klart att du kan tänka dig att begå brott och ha kontakt med kriminella avskum.
Citera
2024-08-29, 19:11
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ok, här kommer ett oortodox råd då jag antagligen har ett lite oortodox förhållande till pengar och materiella ting. Du har lärt dig läxan nu den hårda vägen, snubben är ett svin etc, detta vet vi nu tvivelsutan. Om du kan, lägg ner allting, radera snubben ur ditt liv, sannolikt så triggas han antagligen bara av att du jagar honom och försöker ge igen då det är en del av spelet. Gör det oväntade och bara eliminera snubben ur ditt liv, acceptera att du förlorade pengarna och att du nu har lärt dig läxan. Låt detta vara en parantes i ditt liv och gå vidare med en rak rygg väl medveten om att du bara avsåg att hjälpa en människa i nöd som visade sig vara ett praktarsle. Klarar du detta så kommer såret läka fortast möjligt och du kommer slippa älta det här genom alla jävla instanser som ändå inte kan garantera ett rättvis lösning.

Jag förstår så klart att känslan av revansch och upprättelse är stor, men kan du överkomma detta så kommer du slippa att älta problemet under oviss tid medan alla rättsliga möjligheter prövas vilka ändå inte kan garantera rättvisa. Men du ska naturligtvis göra det som är mest rätt för dig, själv hade jag aldrig tyckt det vara värt att gå genom eld och vatten blott för pengar men personen i fråga hade bränt alla broar att någonsin få ta del av min välgörenhet en gång till. Förlusten är i slutändan hans och bara hans.

Fast han var ju inte i nöd, han lurade mig på pengar för en resa som inte fanns. Han sitter och lurar flera konstant. Jag ör extremt envis och jag hade kunnat betala det trippla om det innebar att han fick skaka galler i 3 månader.
Jag vägrar låta det gå obemärkt förbi, annars kan han och bedragare som honom fortsätta. Dom ska veta att dom ligger illa till.
Citera
2024-08-29, 19:18
Citat:
Fast han var ju inte i nöd, han lurade mig på pengar för en resa som inte fanns. Han sitter och lurar flera konstant. Jag ör extremt envis och jag hade kunnat betala det trippla om det innebar att han fick skaka galler i 3 månader.
Jag vägrar låta det gå obemärkt förbi, annars kan han och bedragare som honom fortsätta. Dom ska veta att dom ligger illa till.

Förstår. Om det är så du känner så tycker jag att du ska köra på det. Vi hoppas att det löser sig då på något sätt, att det finns en väg till rättvisa.
Senast redigerad av RobRoys 2024-08-29 kl. 19:20.
Citera
2024-08-29, 19:21
Medlem
Streckkods avatar
Hörry Heauxm, jag har ett strålande business-förslag åt dig, fast bara för dig.
Jag har möjlighet att investera i ett uppstartsföretag som har med afrikanskt guld att göra.
Hur mycket pengar har du, om du lånar max av Finax? Du kommer att få cirka 500 gånger
pengarna tillbaka! Så du kan lämna den här historien bakom dig. 2 000 kr kommer att göra
dig till miljonär! Guldet kommer att användas i flygande bilar gjorda av guld.
Jag ser fram emot att se din soliditet öka och att göra dig till miljonär!

Herr Streckkod
Certifierad investor and krypto manager
Citera
2024-08-29, 19:40
Medlem
patriss avatar
Som någon sa, släpp det bara. Läropengar. Tar bara massa energi. Blocka och gå vidare i livet. Du har varit naiv.

Du kan få med dig en sak: se ALLTID till att du kan bevisa saker när det gäller pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in