Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2011-08-23, 22:41
Medlem
Tamburmajors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autonym
en vanlig dag är frukost, plugg/jobb, mat, plugg/jobb (ibland mellanmål) kvällsmat, träning/vila. helgerna är lite alkohol men inget överdrivet. har försökt med olika "livsstilar" detta året för att se om det kan ligga något i det men utan resultat.

har också tänkt på för lite syre, skulle det kanske kunna vara kopplat till lågt blodtryck?

Är du stressad eller känner du att det funkar med "plugg/jobb, mat, plugg/jobb (ibland mellanmål)"

Du kanske behöver se till att få i dig bra kost, god nattsömn och framförallt inte skippa mellanmålet.
Citera
2012-01-19, 11:33
Medlem
spokplumpenFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpeDiemFC
Är trött typ hela tiden fast jag sover mkt. Och när jag är vaken blir jag ibland yr i huvudet och det känns som jag ska svimma typ...rapar också ovanligt mycket.

Vad kan det vara?

Var hos läkarn idag för att jag trodde det var diabetes men det var det inte...

Kom du fram till vad det var? Jag har nämligen samma problem. Men vill tilläggas är att jag tränar 2-3 gånger i veckan, och om jag sover mindre än 8 timmar blir jag en zombie, sover jag mer mår jag bättre.
Citera
2012-01-19, 11:39
Medlem
Tamburmajors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spokplumpenF
Kom du fram till vad det var? Jag har nämligen samma problem. Men vill tilläggas är att jag tränar 2-3 gånger i veckan, och om jag sover mindre än 8 timmar blir jag en zombie, sover jag mer mår jag bättre.

Hur länge har du haft så här? På vinterhalvåret brukar man bli mer trött, ser du till att få solljus varje dag (när det går)? Äter allsidigt? Ingen ångest eller nedstämdhet? Kollat HB?
Citera
2012-01-19, 11:59
Medlem
spokplumpenFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamburmajor
Hur länge har du haft så här? På vinterhalvåret brukar man bli mer trött, ser du till att få solljus varje dag (när det går)? Äter allsidigt? Ingen ångest eller nedstämdhet? Kollat HB?

Bor i norrland så det är fått om solljuset eftersom man sitter på kontoret de där 20 minutrarna solen är framme...

Har alltid varit litegrann yr här och var, men på sistone har det blivit värre. Började i början, mitten av december nån gång. Det började med att jag fick ett extremt yrselanfall som följdes av lite kallsvett och sen blev det en dyngförkylning av det. Men nu är jag frisk från förkylningen sen två veckor tillbaka men yrseln försvinner inte.

Äter kanske lite dåligt, men en morot och en frukt om dan försöker jag få i mig. Sen äter jag väl typ hamburgare, paj och halvfabrikat alltsomoftast. Men ja, en hel del ångest och nedstämdhet, och när jag är orolig är det värre, och om jag får tex ett negativt besked av nåt slag så kan yrseln komma som ett slag i huvudet.

HB?
Senast redigerad av spokplumpenF 2012-01-19 kl. 12:05.
Citera
2013-01-15, 00:11
Medlem
Bumpar, då jag har börjat känna igen mig i vad ni skriver och skulle vara kul att veta hur det har gått för er.
Jag sover väldigt mycket 12 timmar ibland mer, jag mår inte så bra psykiskt, har tränat ganska regelbundet i många år nu. Men nu på senare tid har jag som sagt börjat bli yr och lite illamående när jag tränar. Är extremt otaggad på allt, trött osv.
Citera
2014-08-14, 19:42
Medlem
Väcker liv i denna tråden igen.

Jag har väldigt liknande symptom som ni andra beskriver.
Siktar på att ta mig till läkare snart för jag känner mig sjukt o-funktionell som människa när jag mår såhär.
Motivationen till saker är i botten, jag kan sova hur mycket som helst utan att bli det minsta pigg.
Har testat olika koster osv, utan nämnvärt resultat.
Förhoppningsvis hittar jag tillbaka hit och återkopplar om jag kommer någonstans med vad detta kan bero på.

Lev väl.
Citera
2015-03-26, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstuff
Väcker liv i denna tråden igen.

Jag har väldigt liknande symptom som ni andra beskriver.
Siktar på att ta mig till läkare snart för jag känner mig sjukt o-funktionell som människa när jag mår såhär.
Motivationen till saker är i botten, jag kan sova hur mycket som helst utan att bli det minsta pigg.
Har testat olika koster osv, utan nämnvärt resultat.
Förhoppningsvis hittar jag tillbaka hit och återkopplar om jag kommer någonstans med vad detta kan bero på.

Lev väl.
Hur går det för dig? Fått någon klarhet i varför du mår som du gör?
Citera
2017-05-29, 14:37
Citat:
Ursprungligen postat av kungcoopa
Hur går det för dig? Fått någon klarhet i varför du mår som du gör?

Har själv haft alla dessa symptom och för mig visade det sig vara blåsljud på hjärtat, men det kan läkaren höra med ett vanligt stetoskop.
Vissa dagar är sämre än andra och det känns ungefär som man varit på fest fastän man inte varit det. Det är helt enkelt som en bakfylla utan att behöva dricka sprit, man känner sig vinlig och blir orkelös utan att anstränga sig.
Citera
2017-06-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Har själv haft alla dessa symptom och för mig visade det sig vara blåsljud på hjärtat, men det kan läkaren höra med ett vanligt stetoskop.
Vissa dagar är sämre än andra och det känns ungefär som man varit på fest fastän man inte varit det. Det är helt enkelt som en bakfylla utan att behöva dricka sprit, man känner sig vinlig och blir orkelös utan att anstränga sig.
Intressant! Jag har någon gång hos en läkare fått höra att jag hade blåsljud på hjärtat. Läkaren gjorde ingen vidare utredning kring detta. Har även vid tillfälle gjort EKG som man inte tagit vidare.

Men har klassiska symptomen som att jag lått blir andfådd, yrsel, och känslan av att nästan svimma vid ansträngning. Hur behandlar man detta?
Citera
2020-03-22, 23:06
Medlem
Bumpar denna. Upplever samma som de flesta. Sitter kanske 16 timmar om dagarna framför datorn och ibland bara gungar det till i huvudet snabbt, sen är det bra igen ett tag. Overklighetskänslorna kommer inte så ofta längre tack och lov. Har haft ont i tinningen (högra) i ca 1 år nu till och från. Vet inte om det finns något samband där. Hur som helst så börjar man bli smått irriterad för det inte går över av sig själv. Har försökt börja äta mer och lite bättre och dragit ner på sockret också, slutat dricka kaffe på jobbet då det känns som att det framkallar overklighetskänslorna mer samt röra på mig lite mer, känns lite bättre. Någon som har några tips eller vet vad orsaken eventuellt kan vara? Svara gärna här eller skicka ett pm, även om du ser detta 2023 och frammåt
Citera
2022-01-05, 10:05
Medlem
Eithnes avatar
Har fortfarande samma problem fast mindre. Gick till doktorn och de gjorde lite tester, allt bra (blodtryck, vilopuls, blodprov, BMI osv). Gjorde även en spirometri för jag tycker det är lite tungt och "kallt" att andas. Normala värden där också så diagnosen jag fick är stress helt enkelt.

Vad har jag gjort för att lindra problemen då?
Kort sagt, jag gör det jag mår bra av. Låter enkelt men kan nästan garantera att alla gör saker de inte mår bra av, kortsiktigt eller långsiktigt.

Konkret så har jag bytt jobb. Lägre press, varmare atomsfär, mycket hemifrån.
- Slutat med kaffe nästan helt, ibland dricker jag koffeinfritt (Zoegas koffeinfria är helt ok).
- Slutat med alkohol nästan helt, blir ett par glas rödvin kanske varannan månad men då ligger jag vaken halva natten med ångest och hjärtat bankar som fan så det är sällan värt det.
- Är helt transperant med familj och vänner om hur det är så aldrig behöver förklara om man inte känner för att göra nåt. Detta är något av en superkraft man låser upp. Egna hälsan viktigast.
- Hoppar över en del sociala tillställningar som jag får ångest för, oavsett om det är fest, födelsedagar eller högtider. Hoppade över allt i nästan ett år men är tillräckligt återställd nu för att vara med på det mesta med de instrument man tagit fram för att hantera situationer.
- Ställer inte orimliga krav på mig själv vad gäller t.ex hemrenovering och annat som kan bygga upp en ordentlig stress när de bara ligger och väntar på en utan tar en sak i taget och fokuserar på den.
- Skogspromenader, många och långa.

Jag har blivit på mycket bättre humör, har ingen kort stubin längre. Är inte lika ljud- och ljuskänslig som jag var när det var som värst. Har inte de här känslorna av typ mjölksyra i hjärnan. Mycket mer energi så jag har kunnat komma igång att jogga lite igen, klarar inte av HIIT av nån anledning för jag blir yr, illamående och kräks. Men löpning funkar kalas och hjälper verkligen till att mildra ångest.

Har fortfarande lite snabba gungningar och andra såna märkliga fenomen, inte i närheten av samma energi som innan och har många nätter när jag ligger vaken och tankarna snurrar och jag ser hjärtat slår hårt och snabbt i bröstet.

Jag är fortfarande inte helt övertygad om att det är stress/utbrändhet men jobbar utifrån den premissen tills vidare. Hoppas fortfarande att det är något annat man kan ta en tablett emot och så är man pigg och kry igen. Har kollat mycket på saker som kronisk borrelia och andra såna saker som ingen riktigt verkar veta om de finns eller inte.

Hoppas det kan hjälpa nån, är det någon som känner igen sig och vill fråga något eller ge några tips så bara skriv.
Citera
2024-08-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eithne
Har fortfarande samma problem fast mindre. Gick till doktorn och de gjorde lite tester, allt bra (blodtryck, vilopuls, blodprov, BMI osv). Gjorde även en spirometri för jag tycker det är lite tungt och "kallt" att andas. Normala värden där också så diagnosen jag fick är stress helt enkelt.

Vad har jag gjort för att lindra problemen då?
Kort sagt, jag gör det jag mår bra av. Låter enkelt men kan nästan garantera att alla gör saker de inte mår bra av, kortsiktigt eller långsiktigt.

Konkret så har jag bytt jobb. Lägre press, varmare atomsfär, mycket hemifrån.
- Slutat med kaffe nästan helt, ibland dricker jag koffeinfritt (Zoegas koffeinfria är helt ok).
- Slutat med alkohol nästan helt, blir ett par glas rödvin kanske varannan månad men då ligger jag vaken halva natten med ångest och hjärtat bankar som fan så det är sällan värt det.
- Är helt transperant med familj och vänner om hur det är så aldrig behöver förklara om man inte känner för att göra nåt. Detta är något av en superkraft man låser upp. Egna hälsan viktigast.
- Hoppar över en del sociala tillställningar som jag får ångest för, oavsett om det är fest, födelsedagar eller högtider. Hoppade över allt i nästan ett år men är tillräckligt återställd nu för att vara med på det mesta med de instrument man tagit fram för att hantera situationer.
- Ställer inte orimliga krav på mig själv vad gäller t.ex hemrenovering och annat som kan bygga upp en ordentlig stress när de bara ligger och väntar på en utan tar en sak i taget och fokuserar på den.
- Skogspromenader, många och långa.

Jag har blivit på mycket bättre humör, har ingen kort stubin längre. Är inte lika ljud- och ljuskänslig som jag var när det var som värst. Har inte de här känslorna av typ mjölksyra i hjärnan. Mycket mer energi så jag har kunnat komma igång att jogga lite igen, klarar inte av HIIT av nån anledning för jag blir yr, illamående och kräks. Men löpning funkar kalas och hjälper verkligen till att mildra ångest.

Har fortfarande lite snabba gungningar och andra såna märkliga fenomen, inte i närheten av samma energi som innan och har många nätter när jag ligger vaken och tankarna snurrar och jag ser hjärtat slår hårt och snabbt i bröstet.

Jag är fortfarande inte helt övertygad om att det är stress/utbrändhet men jobbar utifrån den premissen tills vidare. Hoppas fortfarande att det är något annat man kan ta en tablett emot och så är man pigg och kry igen. Har kollat mycket på saker som kronisk borrelia och andra såna saker som ingen riktigt verkar veta om de finns eller inte.

Hoppas det kan hjälpa nån, är det någon som känner igen sig och vill fråga något eller ge några tips så bara skriv.

Hur har det gått? Jag har det liknande!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in