2024-08-16, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ktbocken
Svea rikes lag är väldigt konstig. En somalisk sextonåring sköt ihjäl kallblodigt en polisman. Fick " 4ÅR UNGDOMSVÅRD" utan restriktioner och tillgång till tv, data som helpension.
Sedan "råka en svensk tokskalle tappa yxan mot en polis" och får tio års fängelse.
Var finns logiken i dessa olika våldshandlingar?

Är det på grund av att de är IQ-handikappade som fötts i lerhyddor och vet inte skillnaden mellan höger och vänster? Liksom att de inte får "leka av sig" genom obligatorisk värnplikt, ta ansvar och stå för sina handlingar?
Eller ganska simpelt? Det är ju bara en polis? Who cares and to fuck the aina?

Om det är detta fall du syftar på, så fick den tonårige GM 8 års fängelse.
(FB) En polis ihjälskjuten, Biskopsgården Göteborg 2021-06-30

Hur "tappar" man förresten en yxa mot någons huvud?
Senast redigerad av nantes 2024-08-16 kl. 14:07.
Citera
2024-08-16, 15:08
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
10 år? Ur vilken röv drog man fram det straffet? Vilket jävla skämt när barnvåldtäktsmännen går fria efter ett par år.
En märklig dom. En av poliserna fick 200 000kr i skadestånd. Det känns som att domstolen ville sätta ner foten. Men i jämförelse med vad andra gärningsmän får i straff så är det här jäkligt märkligt.
Citera
2024-08-16, 15:19
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJKLQ
Han kom billigt undan. Ute efter 7.5 år.

10 år, 120 månader, 80 månaders tid innan villkorlig frigivning, 6 år och 8 månader ska han totalt sitta. Sen får du räkna bort tiden i häkte han redan suttit. Helt svårt är det väl inte med två tredjedelar?
Citera
2024-08-16, 15:23
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Helt vansinnigt med två tredjedels. Det är redan låga straff i domstol, och sen får man rabatt till råga på det. Sjukt.

Du med flera har svårt att skilja mellan rabatt, asperationsprincipen och villkorlig frigivning. Jag föreslår att ni studerar de olika begreppen för att bättre kunna ta del av diskussionen på forumet.

Än bättre vore såklart om rena felaktigheter inte upprepas, polismördaren i Biskopsgården fick åtta års fängelse och inte fyra års sluten ungdomsvård, skadeståndet för den som blivit dömd till ett för långt straff efter grova sexualbrott fick 840000 kr och inte 950000 kr.
Citera
2024-08-16, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-limer
10 år, 120 månader, 80 månaders tid innan villkorlig frigivning, 6 år och 8 månader ska han totalt sitta. Sen får du räkna bort tiden i häkte han redan suttit. Helt svårt är det väl inte med två tredjedelar?

Absolut inte. Jag är fullständigt medveten om att man dessutom får räkna av tiden som häktad (utöver domen). Men återigen. Helt vansinne med två tredjedelars. Man ska sitta full tid, och då räkna av tiden som häktad så klart. Det är min åsikt i alla fall.
Citera
2024-08-16, 18:56
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Absolut inte. Jag är fullständigt medveten om att man dessutom får räkna av tiden som häktad (utöver domen). Men återigen. Helt vansinne med två tredjedelars. Man ska sitta full tid, och då räkna av tiden som häktad så klart. Det är min åsikt i alla fall.

Du räknade duktigt fel, därav min fråga men då är det helt och hållet utrett.

Ledande tanken och idéen är väl att det vid viss brottslighet aldrig ska förekomma VFV och att det enbart vid skötsamhet ska kunna bli fullt ut 2/3 av straffet som avtjänas såsom frihetsberövad. Det kommer rimligen diskuteras ytterligare i dagarna osv till dess att budgeten läggs och därmed får vi kanske sakta oss något gällande hur det blir framöver.
Citera
2024-08-16, 19:24
Medlem
Citat:
Du räknade duktigt fel, därav min fråga men då är det helt och hållet utrett.

Ledande tanken och idéen är väl att det vid viss brottslighet aldrig ska förekomma VFV och att det enbart vid skötsamhet ska kunna bli fullt ut 2/3 av straffet som avtjänas såsom frihetsberövad. Det kommer rimligen diskuteras ytterligare i dagarna osv till dess att budgeten läggs och därmed får vi kanske sakta oss något gällande hur det blir framöver.

Har varit med om att vissa blir släppta före två tredjedels, men då med fotboja. (Just detta fall känner jag personligen till).
Citera
2024-08-16, 19:57
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Helt vansinnigt med två tredjedels. Det är redan låga straff i domstol, och sen får man rabatt till råga på det. Sjukt.
Citat:
Du med flera har svårt att skilja mellan rabatt, asperationsprincipen och villkorlig frigivning. Jag föreslår att ni studerar de olika begreppen för att bättre kunna ta del av diskussionen på forumet.

Än bättre vore såklart om rena felaktigheter inte upprepas, polismördaren i Biskopsgården fick åtta års fängelse och inte fyra års sluten ungdomsvård, skadeståndet för den som blivit dömd till ett för långt straff efter grova sexualbrott fick 840000 kr och inte 950000 kr.
Håller helt med dig om att det är tragiskt hur olika begrepp blandas samman, och att det leder till att trådsanningar skapas helt i onödan när läsare tror på tramset och för detta vidare!
Citera
2024-08-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousStones
Håller helt med dig om att det är tragiskt hur olika begrepp blandas samman, och att det leder till att trådsanningar skapas helt i onödan när läsare tror på tramset och för detta vidare!

Systemet bör göras om, och att min sitter av hela straffet (och max minus den tid man varit häktad).

Men som sagt, sjukt att bli släppt tom före två tredjedels med fotboja visserligen, men ändå. Just i det fallet berodde det på fullbeläggning på klass 3 anstalt.
Citera
2024-08-16, 20:29
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Systemet bör göras om, och att min sitter av hela straffet (och max minus den tid man varit häktad).

Men som sagt, sjukt att bli släppt tom före två tredjedels med fotboja visserligen, men ändå. Just i det fallet berodde det på fullbeläggning på klass 3 anstalt.
Du tycks ha avancerade problem med att både skriva och läsa inlägg!
Du besvarar mig med något som inte har ett dugg att göra med det som jag skrev till X-limer!
Den sammanblandning av fakta som du gör emellan tidig frigivning och ungdomsrabatter m.m. är som att säga att äpplen och päron är samma frukter!

Du svarade Mullret som i tidigare inlägg skrivit om ungdomsrabatter:
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Är inte rabatterna borttagna numera?
Citat:
Nä. Är ännu två tredjedels.
Ungdomsrabatterna har INGET SOM HELST ATT GÖRA MED att en vuxen som sköter sig blir frisläppt efter att ha suttit 2/3 delar av utdömd straffpåföljd!
Jag kommenterade öht inte din åsikt, och min åsikt är att strängare straff behövs betr grova våldsbrott begångna utav ungdomar, men detta är ett ämne som jag diskuterar i delforum Politik - Inrikes där det hör hemma!
Citera
2024-08-16, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Hur "tappar" man förresten en yxa mot någons huvud?

Väldigt enkelt, om denna "någon är polis.
Då är det en tragisk olycka varje gång, inget att larva sig över som om det vore någon större grej
Citera
2024-08-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousStones
Du tycks ha avancerade problem med att både skriva och läsa inlägg!
Du besvarar mig med något som inte har ett dugg att göra med det som jag skrev till X-limer!
Den sammanblandning av fakta som du gör emellan tidig frigivning och ungdomsrabatter m.m. är som att säga att äpplen och päron är samma frukter!

Du svarade Mullret som i tidigare inlägg skrivit om ungdomsrabatter:

Ungdomsrabatterna har INGET SOM HELST ATT GÖRA MED att en vuxen som sköter sig blir frisläppt efter att ha suttit 2/3 delar av utdömd straffpåföljd!
Jag kommenterade öht inte din åsikt, och min åsikt är att strängare straff behövs betr grova våldsbrott begångna utav ungdomar, men detta är ett ämne som jag diskuterar i delforum Politik - Inrikes där det hör hemma!

Tagga ner lite. Trevlig helg.
Senast redigerad av HJKLQ 2024-08-16 kl. 21:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in