2024-08-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Underhåll ligger nog på lika nivå som jänkaren.

Jaså det tror du?
Dagdrömde du fram den tanken?

Guardian hade en artikel juni.

Det uppskattas att USA la 51,5 miljarder $ på kärnvapen förra året.
Ryssland la däremot endast 8,3 miljarder $ på kärnvapen förra året.

Och då har ändå Ryssland FLER kärnvapen än vad USA har.
Tanken att Ryssland har betydligt fler i lager än vad som kan tas i bruk omedelbart är därmed inte särskilt osannolik.

UK med sina 225 stridsspetsar la för övrigt 8,1 miljarder $ på sina kärnvapen förra året, inte långt från Ryssland alltså men med betydligt färre kärnvapen i sin arsenal.

https://www.theguardian.com/world/article/2024/jun/17/global-spending-on-nuclear-weapons-up-13-in-record-rise
Citera
2024-08-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Nu vet jag inte vart du bor i Sverige men skulle de dra av en eller flera större i Kaliningrad eller Sankt petersburg och vindarna ligger fel så kanske man behöver överge sitt hem för många år framöver samtidigt som man behöver hålla sig i ett skyddsrum tills allt nedfall är borta ifrån himlen och det är säkert att vistas utomhus. mindre skoj och man behöver förbereda sig med vatten och annat för att hålla sig inomhus tills stormen är över och man kan fly landet.
Nej, inte troligt. Om man använder markbrisad blir området där det smäller kontaminerad ett tag, använder man luftbrisad så sprids det över ett så stort område att det blir helt utspätt. Regn och annat kan förvisso öka koncentrationen på några ställen, men det handlar inte någonstans om att folk skulle överleva i skyddsrum i flera år eller överge hem i många år. Det skulle snarare handla om rekommendationer som "plocka helst inte svamp här" eller "den här gården får inte leverera mjölk för allmän försäljning".

Jobbigt, javisst, men inte så dramatiskt som du beskriver. Tjernobylolyckan var många storleksordningar värre än vad kärnvapen är i fråga om mängden radioaktiva partiklar som sprids och inte heller det ledde till så mycket utanför själva "zonen".
Citera
2024-08-14, 20:11
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Jaså det tror du?

Tanken att Ryssland har betydligt fler i lager än vad som kan tas i bruk omedelbart är därmed inte särskilt osannolik.

UK med sina 225 stridsspetsar la för övrigt 8,1 miljarder $ på sina kärnvapen förra året, inte långt från Ryssland alltså men med betydligt färre kärnvapen i sin arsenal.

https://www.theguardian.com/world/article/2024/jun/17/global-spending-on-nuclear-weapons-up-13-in-record-rise

Var får dom sina uppgifter ifrån? Rumpan?
Citera
2024-08-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Men det gick att smälla hundratals atombomber i atmosfären på 50-60-talet utan att folk flyttade ned i sina skyddrum

Nej det gick ju inte så bra med alla testerna och människor i USA har ju blivit sjuka på längre sikt eller fått problem med hälsan på olika sätt. Även i Ryssland är det nertystat om hur många som dog eller fick problem med hälsan på längre sikt av Tjernobyl.
Visst det kommer ju inte bli att man dör en dramatisk död eller direkt. Men jag vill gärna ha min hälsa i behåll och leva ett hälsosamt liv och få barn. Kanske det inte är så smart att vara ute i friska luften om det börjar smälla atombomber i Ryssland, man får lyssna på myndigheterna och se till att ha en transistorradio.

Tycker den här länken förklarar det bra.

https://m.youtube.com/watch?v=7iYQjh2fSe0&pp=ygUWbnVjbGVhciB3YXIgc2ltdWx hdGlvbg%3D%3D
Citera
2024-08-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Var får dom sina uppgifter ifrån? Rumpan?

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nej, inte troligt. Om man använder markbrisad blir området där det smäller kontaminerad ett tag, använder man luftbrisad så sprids det över ett så stort område att det blir helt utspätt. Regn och annat kan förvisso öka koncentrationen på några ställen, men det handlar inte någonstans om att folk skulle överleva i skyddsrum i flera år eller överge hem i många år. Det skulle snarare handla om rekommendationer som "plocka helst inte svamp här" eller "den här gården får inte leverera mjölk för allmän försäljning".

Jobbigt, javisst, men inte så dramatiskt som du beskriver. Tjernobylolyckan var många storleksordningar värre än vad kärnvapen är i fråga om mängden radioaktiva partiklar som sprids och inte heller det ledde till så mycket utanför själva "zonen".

Var väll många ryssar som fick försämrad hälsa på lång sikt av tjernobylolyckan. Men det är ju nertystat. Soviet var ju världens bästa stat så var ju inget som gick fel där.
Jag vill leva ett långt och hälsosamt liv och få barn. Tänker inte ta några risker med den fakta som finns. Dock finns det experter i det här landet som kommer gå ut i radion om vad som gäller osv. Jag skriver dock inte att man ska leva i skyddsrum i flera år i min text. Utan att man får hålla sig i rummet tills vindarna eller regn molnen med det koncentrerade avfallet är borta.
Citera
2024-08-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Var väll många ryssar som fick försämrad hälsa på lång sikt av tjernobylolyckan. Men det är ju nertystat. Soviet var ju världens bästa stat så var ju inget som gick fel där.
Jag vill leva ett långt och hälsosamt liv och få barn. Tänker inte ta några risker med den fakta som finns. Dock finns det experter i det här landet som kommer gå ut i radion om vad som gäller osv. Jag skriver dock inte att man ska leva i skyddsrum i flera år i min text. Utan att man får hålla sig i rummet tills vindarna eller regn molnen med det koncentrerade avfallet är borta.
Ryssar? Ja, säkert några. Men framförallt vitryssar och ukrainare. Du måste tänka på vad som blev nedtystad och vad det inte är någon mening med att "tysta ner". Sovjet föll och arkiven öppnades och under en period var den postsovjetiska arkivforskningen den öppnaste i världen.

Forskare har idag väldigt mycket material och mätningar, epidemiologiska data, osv, från tjernobylolyckan. Vad nu en kärnkraftsolycka där härden spryr ut i omnejden ens har med kärnvapen att göra? Vilken isotop oroar du dig för, förresten?
Citera
2024-08-14, 21:57
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Att ge riktningen till en ICBM från 60-70tal kräver inte mycket infrastruktur. Koordinatorerna är redan satta. Du tror väl inte att hela kalla kriget var ett skämt och det kunde lösas med en infrastrukturattack? Googla Sovjets Dead Hand system.
Googla USAs MAD.
Citera
2024-08-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boll321
https://marcusoscarsson.se/just-nu-ryssland-ovar-pa-att-karnvapenbomba-nara-sverige/

Sverige kommer utsättas för kärnvapenbomber?

Inget att oroa sig över. USA vet var alla kärnvapen och silos finns. Innan Putte ens trycker på knappen så blir de raderade
Citera
2024-08-14, 22:02
Medlem
Citat:
Jaså det tror du?

Ryska arsenalen bygger på kvantitet före kvalitet. Det är inte Sovjet vi pratar om. Då hade vi kunnat vara oroliga. Jämför hur Väst reagerar på Sarmat och hur de reagerade när Sovjet visade upp Vojevoda.
Citera
2024-08-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ryska arsenalen bygger på kvantitet före kvalitet. Det är inte Sovjet vi pratar om. Då hade vi kunnat vara oroliga. Jämför hur Väst reagerar på Sarmat och hur de reagerade när Sovjet visade upp Vojevoda.

Och därför jag drog jämförelsen med UK.
Med tanke på budget så kan man undra överhuvudtaget hur många kärnvapen de kan ha som är funktionsdugliga. Troligtvis inte särskilt många. Men tomma tunnor skramlar mest.
Därför så tror jag inte det kommer bli speciellt många funktionsdugliga kärnvapen på drift om Ryssland bryter samman.
Citera
2024-08-14, 22:09
Medlem
Citat:
Och därför jag drog jämförelsen med UK.
Med tanke på budget så kan man undra överhuvudtaget hur många kärnvapen de kan ha som är funktionsdugliga. Troligtvis inte särskilt många. Men tomma tunnor skramlar mest.
Därför så tror jag inte det kommer bli speciellt många funktionsdugliga kärnvapen på drift om Ryssland bryter samman.
De la upp ett klipp när de provsprängde Sarmat men det var en tom tub. Den sista riktiga provsprängningen som gjordes var Tsar Bomba om jag nu inte har fel.

Låg sannolikhet att de är dugliga
Citera
2024-08-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ryssar? Ja, säkert några. Men framförallt vitryssar och ukrainare. Du måste tänka på vad som blev nedtystad och vad det inte är någon mening med att "tysta ner". Sovjet föll och arkiven öppnades och under en period var den postsovjetiska arkivforskningen den öppnaste i världen.

Forskare har idag väldigt mycket material och mätningar, epidemiologiska data, osv, från tjernobylolyckan. Vad nu en kärnkraftsolycka där härden spryr ut i omnejden ens har med kärnvapen att göra? Vilken isotop oroar du dig för, förresten?

Ja ryssar. Kolla länken. De forskare du pratar om har ju upptäckt att eftersom det inte behövdes göras studier eftersom de vet allt och kan allt om radioaktivitet och Soviet är bäst och inget var fel i Soviet och gränserna inte fanns som det är nu osv så skickades mängder av dricksvatten ut från vitryska området och ryska till ryssar som senare har dött. Finns att läsa i forskarrapporter, vilket du tydligen inte har gjort. Många ryska värnpliktiga fick sätta livet till också för att få slut på branden. Detta finns inte att läsa i något arkiv utan det är ryska mammor som har berättat vad de tror har hänt deras son.

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Chernobyl_radiation_map_1996.svg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in