Citat:
Ursprungligen postat av
Malew
Var väll många ryssar som fick försämrad hälsa på lång sikt av tjernobylolyckan. Men det är ju nertystat. Soviet var ju världens bästa stat så var ju inget som gick fel där.
Jag vill leva ett långt och hälsosamt liv och få barn. Tänker inte ta några risker med den fakta som finns. Dock finns det experter i det här landet som kommer gå ut i radion om vad som gäller osv. Jag skriver dock inte att man ska leva i skyddsrum i flera år i min text. Utan att man får hålla sig i rummet tills vindarna eller regn molnen med det koncentrerade avfallet är borta.
Ryssar? Ja, säkert några. Men framförallt vitryssar och ukrainare. Du måste tänka på
vad som blev nedtystad och vad det inte är någon mening med att "tysta ner". Sovjet föll och arkiven öppnades och under en period var den postsovjetiska arkivforskningen den öppnaste i världen.
Forskare har idag väldigt mycket material och mätningar, epidemiologiska data, osv, från tjernobylolyckan. Vad nu en kärnkraftsolycka där härden spryr ut i omnejden ens har med kärnvapen att göra? Vilken isotop oroar du dig för, förresten?