2024-08-12, 13:34
Medlem
Har ett gammalt trangiakök som jag tror läcker. Det är små hål/sprickor i botten på insidan av brännaren där vätskan rinner ut. Man ser tydligt hur nivån sjunker efter man fyllt på, och det hörs kluckande inne i brännaren.

Ska konstruktionen vara så? Fyller det någon funktion eller borde jag bara köpa ny brännare till köket?

Bilder: https://imgur.com/a/aAtRWov
Citera
2024-08-12, 13:45
Medlem
Strychnos avatar
Det ska vara så.
Alkoholen sugs upp i en "veke" som är innuti, den syns inte alltså, och i botten ska det vara lite mellanrum till innerväggen av påfyllningsröret.
Så länge alkoholen inte läcker utanför brännaren är det som det ska vara.
Citera
2024-08-12, 13:46
Medlem
Trakessons avatar
Du ser väl om det kommer sprit på utsidan eller botten av brännaren? Håller den tätt utåt är det inga problem. Det kan till och med vara så att spriten ska gå den vägen för att ta sig ut i ”väggen” och förångas så spritångorna kommer upp genom de små hålen upptill. Minns inte hur min egen Trangiabrännare ser ut men du borde ju se om det är sprickor som är från slitage eller ålder, eller om de är ”tillverkade”.
Citera
2024-08-12, 14:21
Medlem
Tack för svar! Då var det som jag misstänkte.
Citera
2024-08-12, 16:52
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myggmedel
Har ett gammalt trangiakök som jag tror läcker. Det är små hål/sprickor i botten på insidan av brännaren där vätskan rinner ut. Man ser tydligt hur nivån sjunker efter man fyllt på, och det hörs kluckande inne i brännaren.

Ska konstruktionen vara så? Fyller det någon funktion eller borde jag bara köpa ny brännare till köket?

Bilder: https://imgur.com/a/aAtRWov

Om du använder det och ska släcka lågan så gör du det inte genom att lägga på locket utan genom kvävning med en läderhandske eller motsvarande, det sitter en gummipackning i locket som håller tätt och den förstörs om du sätter den mot brännaren när den är het.
Citera
2024-08-12, 18:43
Medlem
Rekommenderar att du kasserar den där stenålderskonstruktionen och köper en passande gasolbrännare istället.

Mycket högre effekt, du slipper sot och slabbet med sprit.
Citera
2024-08-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Rekommenderar att du kasserar den där stenålderskonstruktionen och köper en passande gasolbrännare istället.

Vilken skulle du rekommendera?
Citera
2024-08-12, 20:22
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001

Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies
Instämmer, främst för att man kan reglera värmen!

Denna skaffade jag för flera år sedan och den funkar fortfarande.

https://www.naturkompaniet.se/trangia-gaskok-gasolbrannareregb74-ex0001582/?sku=7315087425275
Citera
2024-08-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies

Skriv "trangia gasolbrännare" i valfri sökmotor och se vad som dyker upp. Tror att min är en Primus men efter 10 år är minnet lite svagt. Tror de flesta är rätt så likvärdiga.

Bränsle hittar du på Biltema eller Jula.
Citera
2024-08-15, 19:47
Moderator
vfs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera
2024-08-16, 17:35
Medlem
448s avatar
Finns billigare kloner , sök på gb74 burner

Spritbrännare är bara piss
Citera
2024-08-17, 08:19
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Ja det enda spritbrännare tillför nu för tiden är nostalgi.
Byt till gas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in