2024-08-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Följer ett telegram som skrivs av en ukrainaryss nånstans i sumy regionen, det har varit ganska intressant att följa dagliga utvecklingen där. Han skrev redan förra veckan att det var väldigt mycket soldater i hans område och att han trodde något var på gång.

Idag skrev han följande :

"Some very interesting Ukrainian weapons standing around the corner from my house. The pieces of shit that they are, love parking key weapon systems in-between civilian apartments.
There is a huge army here, they are coming thick and fast."

Han la upp en bild på det också?
Tror inte Ukraina bryr sig om civila ryssars hus om jag ska vara allvarlig. Lämna området om du inte gillar det.
Citera
2024-08-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Europas fattigaste land totaläger "världens bästa armé" just nu. Vackert att se!
Ja. Och Putin skickar värnpliktiga för att slåss mot fallskärmsjägare.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/oorganiserad-rysk-respons-pa-ukrainas-offensiv/
Ryssland har stora problem med den ukrainska offensiven i Kurskregionen. Ukrainska soldater vittnar om att de möttes av värnpliktiga ryssar efter att ha korsat gränsen, skriver The Economist.

– Värnpliktiga ställdes mot fallskärmsjägare och gav helt enkelt upp.
Senast redigerad av Chillgren 2024-08-12 kl. 09:47.
Citera
2024-08-12, 09:46
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Om det stämmer att Ukraina attackerat Putins air force 1 kan det bli svårt att smita. Det här är så vackert.
Har jag helt missat, vart kan man läsa det?
Citera
2024-08-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Det här var intressant från fronten. Jag tänker inte avslöja några källor men informationen är färsk.

"avslöja några källor" är det för att du dragit det ur röven?

Om Ryssarna slutade använda civila bilar för trupptransport skulle inga civila bilar bli beskjutna.

Ni Vatniks är fan dummare än tåget. Bara för att ni försöker göra som Hamas så betyder det inte att Ukraina gör några fel genom att bekämpa er.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1821618491692134627
Senast redigerad av Kratatch 2024-08-12 kl. 09:51.
Citera
2024-08-12, 09:49
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Har jag helt missat, vart kan man läsa det?

I detta inlägg från SuperHardStarCore:

(FB) Ukraina slår till mot flera städer i Ryssland.
Citera
2024-08-12, 09:51
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Han la upp en bild på det också?
Tror inte Ukraina bryr sig om civila ryssars hus om jag ska vara allvarlig. Lämna området om du inte gillar det.

Kan ju vara ett problem om ryssukrainare på detta sätt läcker information till Ryssland men svårt stoppa.
Citera
2024-08-12, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Kollar man deepstate map så blir det uppenbart att Ukraina tagit några små plättar mark in på ryskt territorium. Det firar NATO-fansen som det vore OS-guld. Efter alla miljarders miljarder i stöd från väst så var det några åkrar i Ryssland som blev utfallet. Visst, en läxa för Ryssland om att täppa till alla hål i försvarslinjen är det allt. Men mer än så blir det nog inte. Propaganda-värdet ska vi inte underskatta dock, det går att lura många om Ukrainas s.k. framgångar överallt förutom där det behövs.

Fast enligt er vatniks har ju Ukraina vunnit kriget genom att ta några åkrar. För det är vad dina polare hävfdar om det som sker i donbas. "Vi tog en åker och ett skithus nu är det slut för Ukraina!" osv.
Citera
2024-08-12, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Vilka hjältar det finns, läser om en grupp gränsvakter i Sudzha området som varit omringade och slagits i 3 dagar utan att tacka ja till ukrainarnas uppmaningar att ge upp. De har fått rysk förstärkning nu.

Hur i hela friden lyckades ryssarna få in förstärkningar dit? Staden är totalt omringad av ukrainska trupper. Har du en länk eller sitter du och fantiserar?
Citera
2024-08-12, 10:07
Medlem
TotalWars avatar
Ukrainska trupper kan bokstavlingen stå utanför Vladimir Solovyovs bostad inom VECKOR.

Hur hanterar man det?

Vad tror ni UAF kommer göra, min uppfattning är att antingen är man fly förbannad på denna idiot eller skrattar man åt honom hysteriskt. Därför svårt att sia om hans öde, kan gå åt båda hållen. Bagdad Bob togs omhand relativt väl av jänkarna, när det begav sig. Han bor väl på ngn paradisö idag, betald av CIA som tack för alla goa skratt. Men Solovyov är en mer ondsint jävel, utan tvekan.

Jag tror inte Vladimir Solovyov överlever året ut. Jag tycker inte heller världen ska sörja för det.

***** Jag kommer klistra detta inlägg i tråden om han död *****
Senast redigerad av TotalWar 2024-08-12 kl. 10:10.
Citera
2024-08-12, 10:07
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Istället för att bemöta det signaturen du citerar skriver så går du på motattack, idiotförklarar honom med diverse epitet som "vantik" och försöker skifta fokus. Uppenbart du inte klarar av att vara saklig i den här frågan så du kanske inte ska uppehålla dig på ett diskussionsforum i huvud taget. Kanske du ska basunera ut dina attacker på Reddit eller X istället, med dina gelikar?

Jag håller med signaturen ensamkrigaren att än så länge är det enbart en propagandavinst. Däremot exponerar det en svaghet hos Ryssland när de inte kan hålla sina gränser i en pågående konflikt.

Jag ser det som betydligt mer än en propagandavinst. Kanske till och med på strategisk nivå då Ryssland gått från att vara bara en invaderande makt till att vara invaderad. Stor psykologisk betydelse och sen får man se vad det leder till i form av allokering av resurser.
Citera
2024-08-12, 10:12
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jag ser det som betydligt mer än en propagandavinst. Kanske till och med på strategisk nivå då Ryssland gått från att vara bara en invaderande makt till att vara invaderad. Stor Psykologisk betydelse och sen får man se vad det leder till i form av allokering av resurser.

Nej, man ska inte underskatta signalvärdet i denna operation
Men i skrivande stund ser jag det inte som så mycket mer.
Citera
2024-08-12, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Jag tycker det går ganska dåligt för Ukraina.
De har som mest bara kommit in ca 35 km
och har lyckats erövra mellan ca 350 km2 (fyrkant med ca 18 km sida)
och 900 km2 (fyrkant med ca 30 km sida)
Hisingen har ca 200km2
Åt det hållet Kursk ligger har de bara lyckats komma lite mer än en mil
Detta är jordbruksmark nästan utan städer.

I början fanns det knappast något motstånd ändå lyckades mas´n bara komma lite mer än en mil närmare Kursk.

Om man ser Wagner gruppen kom de med en fruktansvärd hastighet mot Moskva.
Det ä möjligt att man inte får gå för långt in pga av USA och Europa, vad vet jag.

Många visar och talar och skriver om hur dåliga ryssarna är men de lyckas ju i alla fall försvara sig någorlunda så här långt. Men det kommer ju fler och fler av dessa

35km är 11km längre än Ryssarna kommit i Donetsk på 2½år (24km). Och det lyckades dom med på några dagar. Och området där är inte mer än åkermark heller. Men enligt ryssen har ju Ukraina förlorat kriget pga det Ryssen tagit där.
Senast redigerad av Kratatch 2024-08-12 kl. 10:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in