Citat:
Ursprungligen postat av
svartellervitt
Jag tror inte ens Putin själv är säker på att kärnvapnen fungerar.
Skulle de inte fungera så har han spelat bort sitt sista kort. Själv tvivlar jag starkt på att de har fått rätt underhåll med tanke på kostnaden, men jag kan ha fel.
Även om de mot förmodan skulle fungera som det är tänkt håller Putler på att spela bort det kortet också.
Det rullar tyska stridsvagnar i Курская Область för första gången på över 80 år. Om han inte använder sina kärnvapen nu, när ska det då ske?
Inom den närmaste månaden får vi se vilka målsättningar den ukrainska sidan har med detta tilltag. Det är absolut inte fråga om någon oöverlagd desperat avledningsaktion.
Det går att identifiera åtminstone 5-10 olika nummer på förband i bataljonsstorlek i anfallstäterna. Sen ska det vara träng, ingenjör och artilleri bakom också för att allt ska gå i lås.
Alltså vad som med svensk vokabulär betecknas som en fördelning. Inget man drar ihop på en kaffekvart precis.
Jag tror ukrainarna har tänkt långt och strategiskt. Förra sommaren kände man sig för med lite småanfall över gränsen in i Belgorod.
Då såg att det var rätt murket på andra sidan och ryssarna gjorde inte så där jättemycket åt saken.
I år har man avsiktligt svultit de andra frontavsnitten och satsat på att blöda ryssarna så mycket det går med små resurser.
Och hållit en rejäl pansarklubba bakom ryggen.
Lyckas man ta några remsor land och hålla dem har man ett formidabelt förhandlingskort.
Men det viktigaste är att visa omvärlden att de ryska kärnvapenhoten är bara munväder.
Och det tror jag man redan visat. Eller kommer att ha visat inom de närmaste veckorna. Även om man skulle behöva falla tillbaka ända till gränsen igen.
Det viktigaste man uppnår att det blir lättare att få omvärlden med på lite kreativa aktioner med enorma skadeverkningar på den ryska sidan.
Exempelvis att spärra Bälten och Öresund för ryska fartyg.
Eller blockera Kaliningradexklaven (Königsberg.....). Stänga av järnvägstrafiken över Baltikum och lägga en flottblockad.
Det enda som får föras in är mat och mediciner.
Insatser som kan göras med små resurser från EU/Nato. Men med formidabel tyngd i en stilleståndsförhandling.