Citat:
Ursprungligen postat av
GreveholmLeif
Hur resonerar bl.a katolikerna kring skärselden? Vilka verser pekar de på som stöd för det? Hur uppfattar ni det?
För att förstå katolsk syn på skärseld så måste vi även titta på syndens konsekvenser.
Låt oss säga att jag mördar en människa. Jag går sedan till bikt, och prästen ger mig bot att sona mitt straff enligt lagen, och därmed blir jag avlöst. (ett möjligt scenario, kanske något förenklat)
Men min synd har likväl skapat en spricka i skapelsen, en person fattas, en person saknas av de anhöriga, vilket skapar ett själsligt djupt sår i dem.
En bild som ofta används om för bikten och förlåtelsen, är att synden är en spik vi fått i vår kropp, och genom bikten så drar Kristus ut spiken. När spiken är ute, så läks såret och blir ett ärr. (vi kommer att minnas det vi gjort, med en viss smärta, även om vi är förlåtna) När människan sedan inträder Guds verklighet så kommer vi med våra kroppar fulla med smärtsamma ärr. Skärselden är då Guds helighet, hans utrsålning, som på djupet gör oss av med dessa ärr. En slags smärtsam påminnelse om vad vi gjort och tillfogad skapelsen.
Katolska kyrkans syn på på Guds nåd är fullständig barmhärtighet, men den är inte billig och allt för enkel. Det du gör får konsekvenser, och kommer att på den yttersta dagen genomlysas.
En kritik av Lutheraner mot skärselden är att man blir fullständigt ren genom sin tro på Kristus. Kristi rättfärdighet lägger sig likt en filt över den syndiga människan (som trots det är en syndare under filten), när Gud ser människan, ser han endast Kristi rättfärdighet. Utifrån den aspekten så ter sig skärselden onödig och sker på bekostnad av Kristi blod på korset.
Katolsk syn på rättfärdiggörelsen sker i mer i en slags utveckling. Det har sagts att Luthers rättfärdiggörelse liknas vid en juridisk instans, där Kristus frikänner människan i ett enda nu. Medan katolsk syn mer liknar ett sjukhus, där läkaren (Kristus) stegvis gör människan frisk, då människan tenderar trots sitt dop (den första injektionen vi får av Kristus) så tenderar vi att dra på oss nya sjukdomar, och behöver återknytas till vår första injektion. (bikten återför människan till dopets nåd och renhet)
Den lutherska synen tenderar att lösa problemet med människans benägenhet att synda på ett liknande sätt, där vi aldrig kan sluta synda, totalt bundna under synden. Katolsk syn betonar då att människan kan med hjälp av Kristus, lära sig och motstå forna synder, rättfärdiggörelsen blir då ett livslångt lopp, där helgelsen och rättfärdiggörelsen är i symbios. Att plocka bort helgelsen från rättfärdiggörelsen betonar Konciliet vid Trent vara en irrlära som leder människor till en allt för enkel och billig tro på Guds nåd.
Purgatorium betyder "Rena", Detta begrepp finns i bibeln.
1 kor 3 (renande eld)
Citat:
"Den dagen skall avslöja det, ty den kommer med eld, och elden skall pröva vad vars och ens arbete är värt. 14Den vars byggnad består skall få lön. 15Den vars verk brinner ner skall bli utan. Själv skall han dock räddas, men som ur eld. "
Heb 12 (här kan vi läsa om de som fullkomnats)
Citat:
Nej, ni har kommit till Sions berg och den levande Gudens stad, det himmelska Jerusalem, och står inför mångtusende änglar, 23en festförsamling av alla förstfödda som har sitt namn i himlen; ni står inför Gud, allas domare, inför andarna av de rättfärdiga som har fullkomnats
Upp 21 (inget orent finns i himlen)
Citat:
27. Aldrig skall något orent komma in där och inte heller någon som handlar skändligt eller lögnaktigt utan bara de som Lammet har skrivna i livets bok.
Vissa använder även Lasarus och den rike mannen som stöd.
Samt Joh 15, "Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt rensar han, för att den skall bära mer frukt."
Andra använder Luk 12:47-48 Tjänaren får pisk (straff)