Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-08-08, 20:46
Medlem
Christian IIs avatar
Holland vann guld. Tyskland vann silver. Stor kontrast mot fotbollslandslagen. Ratar nyeuropéerna klubbsporter helt?
Citera
2024-08-08, 21:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christian II
Holland vann guld. Tyskland vann silver. Stor kontrast mot fotbollslandslagen. Ratar nyeuropéerna klubbsporter helt?

Tyskland förlorade guld.
Citera
2024-08-09, 08:27
Medlem
Tycker det är kul att se en så här stor sport som för oss svenskar är ganska okänd, men ju mer jag har sett desto mer kritisk blir jag. Kanske blir så på högsta elitnivå men tycker det är för få spelmål och alldeles för mycket VAR. Ibland får man intrycket av att allt handlar om att skjuta eller peta bollen på motståndarnas fot/ben i straffområdet, och sedan försöka göra mål på straffen (straffhörnan). Kanske en sport som, liksom en del andra sporter, där spelarna blivit för bra och vissa förändringar kanske måste göras för att komma tillbaka till spelets ursprungliga ide’.
Citera
2024-08-09, 19:19
Medlem
Christian IIs avatar
En intressant aspekt med landhockey är att Indien och Pakistan som var sportens supermakter har säckat ihop totalt de senaste 40 åren. Indien tog OS-guld 1980 och Pakistan vann VM-guld 1994. Indien verkar dock ha ryckt upp sig lite på senare år med två raka OS-brons. Jag tror vi kommer få se samma utveckling inom världsfotbollen där gamla stormakter förr eller senare kommer bli ifrånsprungna av homogena länder med hög BNP per capita, typ Sverige på 1900-talet.

Hur det ser ut på damsidan har jag ingen aning om, men jag ska i alla fall kolla finalen mellan Kina och Holland.
Citera
2024-08-09, 19:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christian II
En intressant aspekt med landhockey är att Indien och Pakistan som var sportens supermakter har säckat ihop totalt de senaste 40 åren. Indien tog OS-guld 1980 och Pakistan vann VM-guld 1994. Indien verkar dock ha ryckt upp sig lite på senare år med två raka OS-brons. Jag tror vi kommer få se samma utveckling inom världsfotbollen där gamla stormakter förr eller senare kommer bli ifrånsprungna av homogena länder med hög BNP per capita, typ Sverige på 1900-talet.

Hur det ser ut på damsidan har jag ingen aning om, men jag ska i alla fall kolla finalen mellan Kina och Holland.

På damsidan är NL helt dominerande. De är klasser bättre än övriga. Vad som hände med landhockey var ju att flera kapitalstarka nationer började satsa hårt. Det innebar också att det tog en vändning i hur landhockey spelades. det gick från teknik till kraft. Det är även så nu att Indien är det klart mest tekniska laget och tekniken har fått lite större påverkan under senare år. På damsidan är NL både till kraft och teknik överlägsna. Jag förväntar mig att de vinner lätt. Kina var en skräll att gå till final. Näst bäst på damsidan är Argentina, men de fick ju NL i semifinal och då kommer man inte vidare.
Citera
2024-08-10, 01:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Kinas damer gjorde en heroisk insats. Hade de vunnit skulle det varit en minst lika stor överraskning som när USA vann över Sovjetunionen i ishockey vid OS 1980. NL-Kina hade tidigare mötts 18 gånger med NL-seger i samtliga möten. Nu var det nära, men NL är för överlägsna. De vinner även när motståndaren gör allt rätt och har flyt samtidigt som de själva gör en svag insats.
Citera
2024-08-10, 06:35
Medlem
FNLSs avatar
I landhockey har man åtta sekunder på sig att lägga en straff. Där har innebandy något att ta efter
Citera
2024-08-11, 00:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
I landhockey har man åtta sekunder på sig att lägga en straff. Där har innebandy något att ta efter

I landhockey filmar de inte och de respekterar de väldigt aktiva domarna. Där har fotboll mycket att ta efter. Minns speciellt en match i gruppspelet när en spelare tenderade att ligga kvar, varpå domaren skriker: - It's not good for hockey, up! Spelaren reser sig omedelbart och spelet fortgår.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in