Citat:
Ursprungligen postat av
alltattforlora
Hej allesammans.
Har försökt hitta svaret på nätet men inte lyckats.
Jag är född i Sverige men har bott och jobbat i Norge många år så har haft norsk bank osv.
Men nu har jag precis skrivit in mig i Sverige igen och jobbat här 5 månader (heltid) och undrar vad min kreditvärdighet ungefär kommer att ligga på när jag har möjlighet att kolla upp det. Sist ja jobbade i Sverige var 2017. Inte haft anmärkningar och inte heller skulder i Sverige. Ska till banken för att öppna konto nästa vecka, men tänkte som sagt kolla om någon har nån koll på va den kan ligga på, min nuvarande lön är väldigt låg sen 5 månader, ungefär 22000:- efter skatt.
Eller har jag samma kreditvärdighet som i Norge eller skiljer sig det för var land?
Beroende på vilken bank som du haft i Norge så bör det rimligtvis gå att få din Norska historik översatt till svenska förhållanden. Har du exempelvis varit kund hos Nordea i Norge så bör det ju inte vara några problem för Svenska Nordea att göra en bra kreditprövning.
Viktigt är nog att prata med en människa och förklara din situation och inte bara göra en digital kontroll.