Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-10, 13:33
Medlem
Hej allesammans.

Har försökt hitta svaret på nätet men inte lyckats.

Jag är född i Sverige men har bott och jobbat i Norge många år så har haft norsk bank osv.
Men nu har jag precis skrivit in mig i Sverige igen och jobbat här 5 månader (heltid) och undrar vad min kreditvärdighet ungefär kommer att ligga på när jag har möjlighet att kolla upp det. Sist ja jobbade i Sverige var 2017. Inte haft anmärkningar och inte heller skulder i Sverige. Ska till banken för att öppna konto nästa vecka, men tänkte som sagt kolla om någon har nån koll på va den kan ligga på, min nuvarande lön är väldigt låg sen 5 månader, ungefär 22000:- efter skatt.

Eller har jag samma kreditvärdighet som i Norge eller skiljer sig det för var land?
Senast redigerad av alltattforlora 2024-08-10 kl. 13:53.
Citera
2024-08-10, 13:44
Medlem
Det är väl bara ta en UC, eller använda sig av appen Kreddy då möjligtvis.
Appen uppdateras med uppgifter en gång per månad.
Senast redigerad av peckapecan 2024-08-10 kl. 13:47.
Citera
2024-08-10, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Det är väl bara ta en UC, eller använda sig av appen Kreddy då möjligtvis.
Appen uppdateras med uppgifter en gång per månad.

Har man samma kreditvärdighet som i Norge eller är de olika?
Citera
2024-08-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alltattforlora
Har man samma kreditvärdighet som i Norge eller är de olika?

Ingen aning om systemen samkörs på något vis, men gå in och läs på
https://www.xn--lnforum-exa.se/, ett bra forum med hög kompetens inom de flesta områden gällande ekonomi.
Citera
2024-08-10, 14:00
Medlem
GregerMedeltids avatar
När jag kom tillbaka till Sverige efter ett par år i utlandet var det som att börja om från noll. De flesta kreditinstitut tittar bara på de senaste årens deklaration, och där har du tjänat 0 enligt skatteverket. Därför faller du direkt i de flesta automatiska kontroller, men ibland går det att kringgå om du tar kontakt med kundtjänst. Oftast vill de då se lönespecifikation och/eller anställningsavtal för att godkänna.

På så sätt kunde jag teckna t.ex. mobilabonnemang direkt när jag flyttade hem. Klarna behövde inte ens se det, utan lät mig handla på faktura bara en månad efter att jag folkbokfört mig igen. Andra kreditgivare var betydligt kinkigare - min bank nekade kreditkort mig rakt av tills dess att jag hade deklarerad inkomst. När jag skulle beställa möbler från Mio med flera månaders leveranstid var jag tvungen att förskottsbetala. Köp mot faktura krävde 3 år med deklarerad inkomst för att vara möjligt.
Citera
2024-08-10, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
När jag kom tillbaka till Sverige efter ett par år i utlandet var det som att börja om från noll. De flesta kreditinstitut tittar bara på de senaste årens deklaration, och där har du tjänat 0 enligt skatteverket. Därför faller du direkt i de flesta automatiska kontroller, men ibland går det att kringgå om du tar kontakt med kundtjänst. Oftast vill de då se lönespecifikation och/eller anställningsavtal för att godkänna.

På så sätt kunde jag teckna t.ex. mobilabonnemang direkt när jag flyttade hem. Klarna behövde inte ens se det, utan lät mig handla på faktura bara en månad efter att jag folkbokfört mig igen. Andra kreditgivare var betydligt kinkigare - min bank nekade kreditkort mig rakt av tills dess att jag hade deklarerad inkomst. När jag skulle beställa möbler från Mio med flera månaders leveranstid var jag tvungen att förskottsbetala. Köp mot faktura krävde 3 år med deklarerad inkomst för att vara möjligt.

Okej men vad borde en kreditvärdighet ligga på då? Om 0 är sämst och 100
Bäst och 19-30 svag 40-60 stark osv?
Citera
2024-08-10, 14:37
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Okej men vad borde en kreditvärdighet ligga på då? Om 0 är sämst och 100
Bäst och 19-30 svag 40-60 stark osv?

Så konkreta exempel på vad du kan förvänta dig betyder ingenting, men ett numeriskt värde på en godtycklig skala har en innebörd?
Citera
2024-08-10, 14:42
Medlem
Som tidigare sagt, finns inga inkomster enligt deklaration så kreditvärdigheten är låg. Möjligen om du äger fastigheter kanske det går bättre.
Mobilabbonemang och mindre fakturor går nog igenom men i övrigt måste du nog styrka inkomst via lönebesked.
Citera
2024-08-10, 16:00
Medlem
Citat:
Hej allesammans.

Har försökt hitta svaret på nätet men inte lyckats.

Jag är född i Sverige men har bott och jobbat i Norge många år så har haft norsk bank osv.
Men nu har jag precis skrivit in mig i Sverige igen och jobbat här 5 månader (heltid) och undrar vad min kreditvärdighet ungefär kommer att ligga på när jag har möjlighet att kolla upp det. Sist ja jobbade i Sverige var 2017. Inte haft anmärkningar och inte heller skulder i Sverige. Ska till banken för att öppna konto nästa vecka, men tänkte som sagt kolla om någon har nån koll på va den kan ligga på, min nuvarande lön är väldigt låg sen 5 månader, ungefär 22000:- efter skatt.

Eller har jag samma kreditvärdighet som i Norge eller skiljer sig det för var land?
Beroende på vilken bank som du haft i Norge så bör det rimligtvis gå att få din Norska historik översatt till svenska förhållanden. Har du exempelvis varit kund hos Nordea i Norge så bör det ju inte vara några problem för Svenska Nordea att göra en bra kreditprövning.

Viktigt är nog att prata med en människa och förklara din situation och inte bara göra en digital kontroll.
Citera
2024-08-10, 16:08
Medlem
Duerfs avatar
Din kreditvärdighet kommer inte komma så mycket från historiken (om du inte har stora lån eller betalningsanmärkningar) utan från att du kan styrka din inkomst.
Citera
2024-08-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Din kreditvärdighet kommer inte komma så mycket från historiken (om du inte har stora lån eller betalningsanmärkningar) utan från att du kan styrka din inkomst.

Så min kreditscore kommer inte vara den samma som i Norge det är olika alltså?
Kan påpeka att jag inte har skulder i Norge
Citera
2024-08-10, 17:40
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Så min kreditscore kommer inte vara den samma som i Norge det är olika alltså?
Kan påpeka att jag inte har skulder i Norge

Svenska banker hämtar inga uppgifter från norska banker eller kreditinstitut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in