Bedrägeribolaget Effective Communications har bytt namn till Konnect. Ni minns säkert att alla tidningar publicerade och alla TV-kanaler sände nyheter om att de lurade på gamla dementa människor en massa lotter och skickade betalningsförelägganden till dem via Kronofogden trots att de aldrig velat ha någon lott. Vidare publicerades reportage om att de hade en massa gängkriminella som anställda som varit med i utredningar och domar avseende grova vapenbrott och penningtvätt, och en hel drös med andra skandaler, som till slut tvingade de till att byta namn så att inte kunder ska förstå att det är ett bedrägeriföretag.
Deras webbplats är
https://www.konnect.se/ vilket utgör en kopia av Effective Communications hemsida med samma bedrägliga VD, Rickard Blom, som ljuger i en video om deras höga kvalitet.
Till mig brukar de ringa och påstå att de har en liten tekniker i mitt område när de vill lura på mig marknadens dyraste telefonabonnemang. Det är en metod som bryter mot lagen, eftersom att alla telefonsäljare måste berätta vad de heter, vem de ringer ifrån, vad deras syfte är med samtalet är, samt om företaget som anställt dem arbetar på uppdrag av ett annat företag då måste de även säga det, innan de får ställa frågor om telefonabonnemang o.s.v.
Detta säger deras säljare:
"Hej, jag ringer för att vi har en liten tekniker i ditt område"[...] blabla pris på telefonabonnemang o.v.s.
Följande måste deras säljare säga enligt i lag i inledningen innan de får starta sin säljpitch:
"Hej jag heter Mohammed Ahmed och jag ringer från Konnect, på uppdrag av Telenor, och jag ringer med avsikten att sälja telefonabonnemang."
Om de inte säger detta i inledningen, då har de brutit mot "lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler". Om ni då ångrar er efter att 14 dagar har pågått, d.v.s. efter ångerrätten, då kan ni trots detta hävda att avtalet är ogiltigt eftersom att de bröt mot den lag som reglerar hur deras avtal får ingås.
Det innebär i praktiken att alla Konnects kunder, har obegränsad ångerrätt, om man har lust att ta fram sina bollar. Så det är bara att ringa kundtjänst om ni är missnöjda, kräva att ni får lyssna på samtalet, och om de inte har sagt det som de ska, då har de brutit mot lagen, vilket de gör i alla sina samtal och då kan ni anse att ni får häva avtalet, eftersom att ni på grund av deras felsägningar inte förstod att de var säljare. Lagen finns till för att kunder inte ska bli tagna på sängen och vara helt oförberedda på att samtalet är ett säljsamtal.
Vidare så vet jag att deras främsta säljmetod är att lura kunden till att tro att de i nuläget betalar ett flera hundra kronor dyrare pris för sitt abonnemang än vad som är sant. De har skrivit in höga belopp i sina säljmanus, så kunder köper från dem för att de faktiskt inte har koll på vad de betalar och därmed tror att Konnects dyrare pris är ett billigare pris. Ett sådant förledande bryter även mot "lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område" för då har säljaren ingått avtal med kunden genom ond tro, så ytterligare en anledning till att hävda att avtalet är ogiltigt. Ond tro nämns i "lag om internationella köp", vilket tolkas analogt i rättspraxis, så det gäller alla avtal.
De företag som Effective Communications brukar hjälpa med att kränga avtal genom olagliga metoder är:
Telenor
Hallon
Viaplay
Comhem
Tele2
Fortum
Telia
Är det någon som kan fylla på ovanstående lista så att konsumenter kan varnas och veta när de ska slänga på luren?
Litet utdrag av artiklar om bedrägerierna:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...salde-s-lotter
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...rvirrade-aldre
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...n-s-avslojande
Är det någon av alla kloka huvuden och andra genier här på Flashback som har nya erfarenheter om Konnect?
Är det någon som har fått någon ny intressant säljpitch förutom små tekniker i områden för att lura kunder till att tro att samtalet inte avser försäljning inledningsvis?
Ps. Att en eventuell Mohammed även är ledare för Vårbynätverket behöver han tyvärr inte berätta.